Hej Mindhelper
Jeg lider af en del angst, og har tidligere oplevet at jeg næsten ikke kunne får mig afsted til en eksamen og har måtte udeblive fra en køreprøve. Mit frygt er at jeg fortiden har en del nye ting samt mine forældres skilsmisse, vil gøre at jeg ikke kan møde op til min eksamen her om lidt.
Når der står at man kan få en sygeeksamen og at man skal bruge en lægeerklæring til det. Tæller dette også med angst og hvordan er det meningen at få en lægeerklæring hvis man ikke kan komme ud af døren?

(19 år)
Hej 19 årig
Det lyder til, at tankerne om eksamen og muligheden for sygeeksamen fylder en del hos dig. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det giver mening
Du skriver, at du lider af angst og tidligere har oplevet, at du har haft rigtig svært ved at komme af sted til eksamen. Når man tidligere har haft ubehagelige oplevelser med at komme af sted til eksamen, kan det godt stadig sidde i en. Og når man så oven i hatten bøvler med nye ting og ens forældres skilsmisse, så kan det godt være ret drænende og overvældende.
Og så kan det man kalder angst for angsten godt dukke frem. Det er simpelthen hjernen, der prøver at undgå, at man gør noget, som før har været ubehageligt.  For dengang, hvor vi levede ude i vildmarken, var det ret vigtigt, at vi fx huskede, at det var ubehageligt at gå ind til løven i grotten, og på den måde hjalp alarmsystemet os med at overleve. Det system bor stadig i os i dag, og nogle gange kan hjernen godt komme til at slå alarm, selvom der egentlig ikke er fare på færde. Fordi den simpelthen forbinder en bestemt situation med ubehag. Og det kan være hammer drænende når det fx gør det svært at komme ud af døren. Derfor tænker jeg også, at det giver mening at tankerne, om hvad der er af muligheder for sygeeksamen, er poppet frem hos dig.
Snak med skolen
Men vi ved desværre ikke så meget om reglerne for at gå til sygeeksamen. Derfor tænker jeg også, at det allerbedste råd, som jeg kan give dig, er at tage fat i din skole eller en studievejleder og få en snak med dem om, hvad der er af muligheder. For jeg er næsten helt sikker på, at de kan give dig et meget bedre svar på det end jeg kan. Og jeg synes, at du fortjener at få et ordentlig svar, så du ved hvad du har at forholde dig til.
Snak med lægen om lægeerklæring
Du spørger også, hvordan man skal få en lægeerklæring, når man ikke kan komme ud af døren. Det kan jeg godt forstå, at du tænker over. For hvis det er en kamp bare at komme ud af døren, kan det godt virke uoverskueligt, at skulle op til lægen for at få en lægeerklæring. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide at du ringede til lægen og snakkede med dem om, hvad der er af muligheder, når det er svært at komme af sted.
Får du hjælp til angsten?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, om du mon får hjælp til angsten?
For hvis du allerede får hjælp, så tænker jeg at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte din behandler om dine bekymringer ift. at komme af sted til eksamen.
Og hvis du ikke får hjælp, så tænker jeg at det kunne være en god ide, at du snakkede med lægen om, hvordan du har det. For så kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp som kunne være rart for dig at få.
Mindhelpers online-forløb om angst
Jeg vil også lige tippe dig om vores online-forløb om angst. I det er der nemlig nogle forskellige videoer, øvelser og redskaber, som kan hjælpe med at få det lettere med angsten. For heldigvis kan man godt få det bedre, selvom angsten fylder meget lige nu. Forløbet er helt gratis og anonymt. Så hvis du har lyst, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på det.
Snak med nogen om, hvordan du har det
Når man går og bøvler med nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at tale med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Nogle af de voksne, som måske er tættest på en, er ens forældre. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og støtte en, når man har det svært. Så måske du kan snakke med dine forældre om, hvordan du har det?
Og hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre lige nu, eller du har brug for at snakke med nogle andre om dine forældres skilsmisse, så kan det også være en lærer, en god ven eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære alene.
Du er altid velkommen på Angsttelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre om angsten, er du også altid velkommen på Angsttelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige, som ved en hel masse om, hvordan det er at kæmpe med angst. Og de er vant til at snakke med folk, som har det svært. Derfor sørger de også altid for at det foregår på en måde, som er rar for dig. Det er helt gratis, og du kan sagtens være anonym.
Headspace
Som det allersidste vil jeg også lige nævne Headspace. Hos dem kan man nemlig komme og snakke om det der fylder. For det kan nogle gange være rigtig rart at få luftet sine tanker for nogen, som slet ikke kender en. Headspace har også en chat, som man kan skrive til. Så du behøver ikke at møde op i et af deres centre for at få hjælp.
Det kan være svært at finde ud af, hvad man kan gøre, når man er nervøs for ikke at kunne komme af sted til eksamen. Så selvom jeg ikke har kunne give dig et klart svar på, hvordan og hvorledes det er med sygeeksamen, så håber jeg alligevel at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, og hvad der er af muligheder.
De bedste hilsner fra en Mindhelper