Hej
Jeg har nu det sidste uges tid, haft det så dårligt. Lægerne sige jeg har angst, men det er som om min hjerne ikke hører hvad de siger, jeg tror der er noget galt med mit hjerte, når jeg bevæger mig banker det sindssygt hurtigt, og jeg er bange for om jeg dør snart eller for hjertestop, vi har været ved lægevagten flere gange og ved lægen, vi har fået taget ekg og blodprøver og det hele er fint, men min hjerne blive ved at sige der er noget galt, mine forældre gør alt hvad de kan med zoneterapi, psykolog og alt, jeg har ikke lyst til at stå op om morgen eller sårn rigtig lave noget, så hvis jeg helt selv kunne bestemme ville jeg bare ligge i min seng hele dagen, jeg har heller ik lyst til at spise

(13 år)
Kære Du
Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden. Det kan være hammerhårdt at kæmpe med angst. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Angst
Du skriver, at lægerne siger, at du har angst, men at du føler, at det er som om, at din hjerne ikke hører efter. Og det tænker jeg egentlig giver god mening, for når man kæmper med angst, kan det godt føles som om, at ens hjerne kører sit eget show. Måske ved man inderst inde godt, at der ikke er noget galt med ens krop, men alligevel løber tankerne helt løbsk og sætter gang i en hel masse ting i kroppen.
Angst er en hel naturligt og rigtig vigtigt følelse. Den hjælper os nemlig med at overleve. Det er fx den som får os til at kigge os over vejen inden vi går over, så vi ikke bliver kørt ned. Og det er noget, som sidder i os helt tilbage fra dengang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig rigtig vigtigt, at vi kunne reagere hurtigt, hvis der fx kom et farligt dyr.
Derfor sætter angsten også gang i hele alarmberedskabet i kroppen, når den tænker, at der er fare på færde. Den får hjertet til at pumpe hurtigere og pulsen til at stige. Og det gør at vi bliver mere opmærksomme og hurtigere til at reagere. Men når man kæmper med angst, kan hjernen godt komme til at tolke nogle helt ufarlige ting som farlige og sætte gang i hele alarmberedskabet. Og det kan godt føles mega voldsomt og ubehageligt, når ens hjerte fx pumper helt vildt derudaf. Men du skal vide, at angst ikke er farligt. Og heldigvis kan man godt få det bedre igen. Så angsten ikke bliver ved med at fylde så meget.
I vores artikel om angst, kan du læse lidt mere, hvad angst er. I den står der også nogle gode råd til, hvad man kan gøre, når man bøvler med angst. Så måske der er noget i den, som er hjælpsomt for dig?
Bliv ved med at snakke med dine forældre
Du skriver, at dine forældre gør alt hvad de kan, for at hjælpe dig. Det lyder rigtig rart. For når man bøvler med svære ting, er det rigtig vigtigt at få hjælp og støtte fra dem omkring sig. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med dine forældre om, hvordan du har det. For selvom det måske ikke kan fjerne alt det svære, så kan det stadig føles rigtig rart og lettende at dele det svære med sine forældre.
Godt du får hjælp
Du skriver også, at du får hjælp i form af både zoneterapi og psykolog. Det er hammergodt. For når man har det rigtig svært, kan det være en god ide at få noget hjælp, så angsten ikke bliver ved med at fylde så meget.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har fortalt psykologen om, hvordan du har det, og hvor meget angsten påvirker dig? For ellers tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. Når psykologen ved det, har han eller hun også bedre mulighed for at kunne hjælpe dig.
Det er mega hårdt at kæmpe med angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper