Jeg er en glad og positiv pige på 15 år der godt kunne tænke mig at vide om det jeg har oplevet lyder som panikanfald, eller om det blot er overtænkning.
Jeg har oplevet, at i situationer hvor jeg ikke føler at der er kontrol over tingene, så kan en følelse af uro og panik skylle ind over mig.

Et eksempel kunne være, at jeg her for lidt siden var på festival, men så da jeg stod til en koncert sammen med min veninde, kom jeg i tanke om at vi ikke vidste hvor min venindes mor var henne, som var hende vi havde fulgtes med hen på festivalen.
Jeg begyndte at blive urolig for om vi kunne finde hende og endte ud i at tænke på om jeg overhovedet kom hjem den dag, fordi hvis jeg nu ikke fandt hen til min venindes mor kunne hun ikke køre mig hjem.

Jeg ved godt at selvfølgelig kommer jeg hjem, og jeg ved også godt at ofte så er det de færreste af de bekymringer man har, som bliver til virkelighed, men jeg synes at det kan være svært at fortælle det til sig selv når man står i situationen.
Jeg har prøvet at have den her følelse flere gange, men den kommer ikke ofte, kun hvis jeg som sagt bliver urolig eller der ikke er kontrol over situationen.
Jeg har dog haft godt hjælp med jeres vejrtrækningsøvelser, og jeg kan mærke at de får mig til at slappe af, men jeg er stadig nysgerrig på om den her følelse blot kommer af at jeg overtænker for meget, eller om det er noget mere seriøst.

Jeg håber I kan hjælpe og gøre mig klogere på området, på forhånd tak:)

– Hilsen Anonym

(Pige, 15 år)


Kære Anonym

Det kan være ret ubehageligt, når nervøsiteten skyller ind over en. Man kan godt blive ramt af sådan nogle tanker, der bare kører derudaf. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.

Du er helt normal

Du skriver og spørger, om nervøsiteten kommer af overtænkning, eller om det er noget mere seriøst. Til det vil jeg bare sige, at du reagerer fuldstændigt normalt. Vi har ikke kontrol over vores tanker. Selvom nervøsiteten kan føles rigtig ubehagelig, jamen så er det faktisk en helt normal oplevelse, pludseligt at blive ramt af. Det har vi ikke rigtigt kontrol over. Vores hjerner er indstillet til at tænke helt vildt meget, og fyrer bare tanker afsted non-stop hele dagen. Og rigtigt mange af de tanker er bekymringer. Det er simpelthen noget vores hjerne gør for at beskytte os, så vi hele tiden er opmærksomme på, at vi ikke udsætter os for selv for noget farligt.

Nogle mennesker bliver hurtigere nervøse end andre mennesker, men der er ikke noget unaturligt i det. Som du selv siger, så kommer det typisk, hvis man føler, at man ikke har kontrol over en situation. Og der er mennesker nok bare lidt forskellige i forhold til, hvornår de føler de er i kontrol, og hvor stort et behov de har for at være i kontrol. Men der er intet farligt i nervøsiteten/panikken, og det går typisk over af sig selv ret hurtigt. Jeg synes ikke umiddelbart, at det lyder til at have været et panikanfald, du har oplevet, men jeg ved det altså ikke med sikkerhed. Du kan prøve at læse vores artikel omkring angst/panikanfald, og se en lidt længere beskrivelse af panikanfald/angstanfald. Det kan jo være, at det faktisk passer præcis på din oplevelse. Hvis det har været et panikanfald, så skal du vide, at overhovedet ikke er noget farligt i det hellere – men det kan være en ret ubehagelig oplevelse.

Hvis du oplever, at det bliver et stigende problem, som begynder at ramme dig hele tiden, og pludseligt ødelægger din hverdag – jamen så kan det være en god idé, at få snakket det godt igennem med nogle – eksempelvis dine forældre, og så måske kontakte din læge. Bliver det ved kan det nemlig godt være et tegn på angst, og så kan man få noget målrettet hjælp til det. Men når du beskriver at det ikke er en følelse, som rammer dig ofte, så er det måske ikke så relevant for dig at kontakte læge lige nu.

Sig det højt

Nogle gange så kan det mest effektive middel mod nervøse tanker faktisk være, at sige dem højt. Så hvis du oplever, at være sammen med din veninde, og du bliver ramt af en nervøs tanke, så prøv bare at fortæl hende om den. “Hey, jeg blev ramt af en tanke om, at vi ikke ved hvor din mor er. Så blev jeg helt nervøs.” Når vi deler sådanne tanker med hinanden, så bliver det også nogle gange nemmere at forholde sig til dem. På den måde kan man måske også stoppe tanken fra at løbe fuldstændigt løbsk. For det gør tanker altså bare nogle gange. Det er helt normalt.

Jeg vil også anbefale dig, at snakke situationen igennem med nogle, som du er tryg ved. Umiddelbart tænker jeg måske dine forældre? Det kan være rigtigt rart, lige at få snakket oplevelsen igennem, især hvis den har været ubehagelig. Det kan også sagtens være, at dine forældre har prøvet noget lignende, og har nogle gode råd, du kan prøve af. Hvis du ikke har lyst til at tale med dine forældre om det, jamen så er der måske en anden person i din omgangskreds, som du er tryg ved?

En lille øvelse til dig

Det er så super dejligt at høre, at du har været glad for vores vejrtrækningsøvelser. Hvis du igen oplever, at blive ramt af nervøsitet/overtænkning i en eller anden situation, så har jeg også en anden lille øvelse til dig, du kan prøve af. Det kan være helt vildt forskelligt, hvad folk synes virker godt for dem jo. Og du skal endelig kun bruge øvelsen, hvis du synes den giver mening for dig. Det er sådan en lille grounding-øvelse, som kan lidt det samme som vejrtrækningsøvelserne. Det går ud på, at man flytter fokuset fra sine tanker over på noget andet. Den ser sådan her ud.

Lad os sige, at du bliver ramt af en tanke om, at du måske ikke kan komme hjem fra koncert, og mærker nervøsiteten i brystkassen. Dine tanker begynder måske at fare derudaf, og du kan mærke, at du mister lidt af din koncentration på koncerten.

  1. Flyt fokuset til dine fødder. Ret ryggen og fordel din vægt ligeligt på dine fødder. Mærk hvordan dine fødder er solidt plantet i underlaget. Bevæg dine tæer lidt. Svaj en lille smule frem og tilbage, skyd din hofte lidt fremad, og find en god balance i din krop. Slap af i skuldrene og lad dem falde ned på plads. Nu er du godt ‘groundet’/forbundet med din krop og jorden under dig.
  2. Prøv så at se dig omkring, og stil dig så selv følgende spørgsmål.

Hvad er:

Prøv virkeligt at lægge godt mærke til de ting, føl dem i kroppen og gennemgå dem i et roligt tempo 1 af gangen. Det er ikke altid man kan smage så meget, medmindre man lige tilfældigvis har noget at spise eller tyggegummi i munden. Men det er heller ikke så vigtigt. Det handler bare om, at man lige prøver at trække sig lidt ud af sine løbske tanker, og tilbage i nuet og i sin krop.

Jeg synes det er en rigtig fin, nem lille øvelse, som kan være super god, hvis man har nogle vildfarne tanker. Og hvis man ikke synes den hjalp nok, første gang man brugte den, så kan man bare lave øvelsen igen – ligeså mange gange, som man har brug for. Hvis du tænker øvelsen er lidt fjollet, eller du bare ikke synes den virker, så ligger der rigtigt mange på nettet og youtube, som du også kan prøve af. Du kan prøve at søge på grounding-øvelse eksempelvis.

Kontakt Angsttelefonen

Hvis du har flere spørgsmål omkring angst, panik eller overtækning, så kan du overveje at kontakte Angsttelefonen. Det er angstforeningens frivillige rådgivningslinje. Der kan man ringe ind og stille spørgsmål omkring angst. Alle må ringe derind, uanset om de har angst eller ej. Så du kan være helt tryg ved at kontakte dem.

Jeg håber du har kunne bruge mit svar til noget, og du sidder tilbage med en følelse af, at du altså er helt normal og reagerer helt naturligt. Jeg håber, at du kan bruge øvelsen, og så ønsker jeg dig bare alt mulig held og lykke fremover.

De aller-venligst hilsner fra en Mindhelper