Hej Mindhelper
Jeg er en pige, som kæmper med angst (Generaliseret- og social angst) og lavt selvværd, hvilket jeg er godt træt af.
Jeg er begyndt at tænke alt for meget over, hvad jeg siger, hvad jeg skal sige, hvornår jeg skal sige det når jeg er sammen med andre. Jeg tror jeg har så høje forventninger til mig selv.
Dette gælder bl.a. ift. mine veninder. Jeg har 3-4 stykker som jeg ser individuelt en gang i mellem. Når jeg er sammen med 2 af dem, synes jeg vi hygger os (selv om jeg kæmper med mine tanker samtidig) – men det er altid mig der tager initiativ. Hvis jeg ikke kontakter dem, så er jeg 100% sikker på, at der ville gå meget lang tid før de selv tager initiativ til at mødes. Jeg føler at de ikke er interesseret i mig, for hvis de var, så ville de vel også tage initiativ.
Jeg sammenligner situationen med alt og alle. Min søster ses f.eks. meget ofte med de samme 3, og er sammen med dem i 4+ timer af gangen – og det er veninderne der inviterer. Når jeg er sammen med mine veninder er det typisk 2-3 timer max. (og det er dem der som regel styrer tidsrummet).
Hvad er der galt med mig?
Hilsen mig

(20 år)
Hej 20 årig
Det kan være hårdt at bøvle med angst og lavt selvværd. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det er normalt
Du skriver, at du er begyndt at tænke alt for meget over, hvad du siger og gør, når du er sammen med andre. Det kan være ret drænende, når tankerne omkring en selv, og hvad man gør, fylder meget.
Men det med at tænke over, hvad andre tænker om en, er helt naturligt, og noget som alle mennesker gør fra tid til anden. Det er en mekanisme, som sidder i os helt tilbage fra dengang, hvor vi levede i vildmarken. Dengang var det nemlig rigtig vigtigt at være en del af en flok, så man ikke blev efterladt til at kæmpe mod vilde dyr alene. Derfor var det vigtigt at kunne afkode andre og sammenligne os med dem. For den evne hjalp os til at blive ved med at være vellidte og en del af flokken.
Men sommetider bliver den mekanisme lige lovlig aktiv, og så kan det blive til det, som man kalder social angst. Og det kan være hammerdrænende. For det kan være svært at være til stede og nyde det man laver, når tankerne om, hvad man gør og siger, flyver rundt i hovedet på en. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du er godt træt af det.
Selvværdet kan godt bygges op igen
Du skriver også, at du kæmper med lavt selvværd. Det kan være hårdt, når ens selvværd ikke er det bedste. Men heldigvis kan selvværdet godt bygges op igen. I vores artikel om selvværd står der nogle gode råd til, hvordan man får det bedre med sig selv. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Snak med dine veninder
Du skriver, at det altid er dig som tager initiativ til at ses med dine veninder. Det kan godt være en ret nederen følelse altid at være den, som spørger og tager initiativ. Og når man sidder med den følelse, kan tanken om, de egentlig er interesserede i en, godt dukke frem. Det tror jeg, at der er rigtig mange unge, som har prøvet. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du tænker over det.
Men der kan være rigtig mange grunde til, at det er sådan. Derfor betyder det heller ikke nødvendigvis, at ens veninder ikke er interesseret i en, selvom de ikke tager super meget initiativ. Nogle gange er man måske kommet ind i en dynamik, hvor man hver især har nogle roller. Og den enes rolle er måske at være den, der tager initiativ, og så tænker de andre ikke lige over, at det måske også kunne være rart, at de gjorde det nogle gange. Derfor er det heller ikke sikkert, at ens veninder ved, at man egentlig har det sådan. Og så kan det være en god ide at snakke om det.  Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du måske kan snakke med dine veninder om, hvordan du har det?
Hvis du synes, at det er svært at få sagt, kan du måske også starte med at skrive en besked, hvor du fx skriver, at du virkelig hygger dig sammen med dem, men at det kunne være fedt, hvis de tog lidt mere initiativ.
Får du hjælp til angsten?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får hjælp til angsten? Hvis du ikke gør, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en god ide, at du tog et smut til lægen. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Hvis du allerede får hjælp, så kan det være en god ide at fortælle den behandler om, hvordan du har det for tiden. For så kan det være, at de også bedre kan hjælpe og støtte dig.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Her til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der fylder. Og de frivillige rådgivere, som arbejder hos Headspace er supersøde og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man bøvler med angst og selvværd. Det er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat. Og det er helt gratis og anonymt. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det er mega hårdt at kæmpe med angst og selvværd. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper