Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 18 år, som er meget let til tåre. Jeg kan græde over mange forskellige ting, så som at se film og græde når andre græder. Jeg kan også græde når jeg får kritisk eller er glad.
Når jeg skændes med min kæreste sker det meget tit at jeg begynder at ryste, får røde prikker på brystet, og græder. Nogen gange ændrer min vejrtrækning sig, og så kan jeg have svært ved at få vejret. Det sker om det er et lille eller stort skænderi.
Jeg er en meget introvert person som elsker mit eget selskab og tit trækker mig fra mine medmennesker fordi jeg bare vil være mig selv. Jeg arbejder meget for at få en undskyldning til ikke at være sammen med mine venner. Jeg syntes det er hyggeligt engang i mellem men ikke hverdag. Samtidig går jeg i skole hvor jeg glæder mig til at komme hjem og ligge i min seng.
Jeg har tit tænkt om jeg har en form for angst / stress eller depression, men intet jeg har fået tjekket.
Håber i kan hjælpe mig med at få en afklaring

(18 år)
Kære Pige på 18 år
Det lyder som om, at du har gjort dig en del tanker om det her med, at du har let ved at komme til at græde. Og hvorfor det mon kan være, at du har det. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind til os, og delt dine tanker.
Det er meget forskelligt
Du skriver, at du har let til tåre, både når du ser film, skændes med din kæreste, eller ser andre mennesker græde. Jeg tænker, at det er nogle helt naturlige ting, du reagere på. Man kan nemlig sagtens blive rørt, når man ser noget i en film, eller kan se, at andre mennesker er kede af det. Og hvem har ikke prøvet, at tårerne bare sprang ud af øjnene i kampens hede, under et skænderi med kæresten.
At græde er nemlig en normal menneskelig reaktion. Og man kan både komme til at gøre det, når man bliver ked af det, vred, eller af glæde. Derfor giver det også god mening, at du både kan komme til at græde når du får kritik eller er glad.
Men det er ret forskelligt hvor let eller svært, vi mennesker har til tåre. Nogen græder kun en sjælden gang imellem. Mens andre græder næsten hver dag. Der er ikke noget der er mere rigtigt end det andet. Derfor er det også helt okay, at have let til tåre, selvom det måske kan føles lidt irriterende en gang imellem.
At være introvert
Et andet punkt, hvor vi mennesker kan være meget forskellige er, hvor meget vi har brug for at være sociale. Nogle mennesker er meget ekstroverte, og vil helst være sammen med nogen hele tiden. Andre er introverte, og kan godt lide at tilbringe tid alene, og har ikke brug for at være sociale lige så ofte. Det behøver ikke at betyde, at man ikke kan lide sine venner, eller ikke har lyst til at være sammen med dem. Men bare, at man også har brug for, at være derhjemme, hvor man kan koble helt af og ikke behøver at forholde sig til nogen.
Det er super vigtigt at mærke efter, hvad man har brug for, hvad end det er at være omgivet af mennesker hele tiden, eller at have meget alenetid. Hvis du gerne vil læse lidt mere om at være introvert, så kan du kigge på vores artikel Introvert? Det er cool nok.
Snak med dine venner
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kan tale med dine venner om, at du har brug for en del tid derhjemme for at lade op? Jeg tænker nemlig, at det måske kan være lidt opslidende for dig, hvis du føler at du skal gå og finde på undskyldninger for, ikke at ses med dem så ofte.
Jeg kan sagtens forstå, hvis du kan synes, at det er lidt svært at skulle tage snakken. For måske kan man være lidt bange for, om ens venner misforstår en, og bliver stødt over, at man ikke vil være sammen med dem lige så ofte. Samtidig tror jeg også, at de fleste vil kunne forstå, at man er ret forskellige når det kommer til, hvor meget man gerne vil være sammen. Og at det netop ikke behøver at handle om, at man kan lide sine venner mindre af den grund. Så måske kan du overveje at prøve at tale med dine venner om, hvordan du har det?
Tal om det
Som sagt, så lyder de ting du beskriver, som nogle ret naturlige reaktioner. Men det er også super vigtigt for mig at sige, at man selvfølgelig skal række ud efter hjælp, hvis man kan mærke at der er noget, som ikke føles helt rigtigt. Her skriver du for eksempel, at du tit har tænkt på, om du kunne have stress eller angst. Og hvis det er nogle tanker og følelser som fylder hos dig, så er det en hammer god ide, at få sagt det højt til nogen.
Det kan for eksempel være en forældre, en lærer, eller en helt tredje. For tunge tanker og følelser, er ikke noget man skal gå rundt med alene. Og tit kan det som føles svært, bliver lidt lettere at bære, hvis man får talt med nogen om det. For så kan man måske både få noget støtte, og hjælp til, hvad man kan gøre for at få det bedre.
Tag til lægen hvis du har det skidt
Du kan også altid tage et smut forbi din egen læge, hvis du gerne vil have afklaret, om du måske kan have angst, stress eller depression. Lægen ved nemlig en masse om hvordan mennesker er skruet sammen. Og lægen kan hjælpe dig med at finde ud af det, hvis der er noget mere på spil, end bare at have let til tåre. Så det er altid en mulighed for dig, hvis du har brug for at få en fagprofessionels øjne på din situation.
Det kan godt fylde en helt del, hvis man går rundt og tænker over, hvorfor man er introvert og har let til tåre. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar der har været hjælpsomt for dig. Jeg sender ihvertfald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper