Hej Mindhelper.
Jeg er en dreng på 14, der kæmper med mange ting på nuværende tidspunkt. Jeg har et forløb igang med en psykolog, en skole der gerne vil hjælpe og forældre der støtter så meget de kan. Jeg tænkte at jeg lige ville prøve at skrive lidt om det jeg har det svært med for måske at få nogle tips.
Skolen
Noget jeg har det rigtigt svært med er skolen, hvor jeg lige nu sidder hjemmefra og skriver til jer, da jeg ikke kunne tage afsted i dag da jeg blev meget bange, nervøs, ked af det og bare generelt ikke kunne tage det. Jeg har haft det svært med skolen i lang tid, da jeg førhen er blevet mobbet, men hvor det nu er blevet til at jeg bare går meget alene med mine tanker, som lige nu ikke er særeligt godt. Det handler om at sidde alene i bussen, gå alene, arbejde alene selv i gruppe opgaver, ikke kunne snakke med nogen og have svært med nærmest alt, da jeg hele tiden er bange for hvordan det ser ud. Derfor har det været hårdt at komme lige på hårdt med en “trivsels” uge efter en lang sommerferie i et trygt miljø. Det endte med at jeg blev hjemme 3 ud af 5 dage.
Jeg håber derfor jeg kan få lidt hjælp, i form af nogle tips eller andet.
Mvh. Mig der sidder herhjemme

(14 år)
Kære Du
Det kan være hårdt, når man har det svært med skolen. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om dine tanker og følelser.
Alarmberedskabet kan være en drillepind
Du skriver, at du har haft det svært med skolen i lang tid, og at du blev bange, nervøs og ked af det, da du skulle af sted i skole i dag. Det lyder ikke særlig rart. For det kan være hammerdrænende og hårdt, når nervøsiteten og tristheden fylder.
Du skriver også, at du tidligere er blevet mobbet. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at det med skolen kan være svært. For vores hjerner er sådan indrettet, at de husker de ting, som har været ubehagelige og prøver at få os til at undgå dem igen.
Derfor kan hjernen også finde på at slå alarm, når man skal gøre noget, som fx at tage i skole, hvis det tidligere har været rigtig ubehageligt. Den funktion har hjulpet os mennesker rigtig meget den gang, hvor vi levede ude i vildmarken. Der var det nemlig ret vigtigt at kunne blive bange og lade være med fx at gå ind i grotten til løven igen. Men i dag kan vores alarmberedskab sommetider komme til at være lidt for aktivt og slå alarm, selvom der egentlig ikke er fare på færde. Derfor kan det også være en god ide at komme afsted selvom det er mega svært, for ellers kan man komme til at bekræfte alarmberedskabet i, at det er farligt at komme i skole. Derfor tænker jeg også, at det er mega sejt, at du kom afsted i skole to gange sidste uge, selvom jeg forestiller mig, at det måske også var svært. Så kæmpe skulderklap herfra.
Det kan godt blive bedre
Du skriver også, at du har et forløb i gang hos en psykolog, en skole der gerne vil hjælpe og forældre, der støtter så meget de kan. Det lyder som nogle rigtig gode mennesker, som du har omkring. Så dem skal du endelig blive ved med at bruge og snakke med. Og jeg tænker også, at du allerede har rigtig mange gode ting i gang, og er godt på vej til at få det bedre. For selvom det måske føles mega svært og overvældende lige nu. Så skal du vide, at det godt kan blive bedre. Sommetider tager det bare lidt tid.
Snakker du med psykologen om skolen?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon snakker med psykologen om, hvordan du har det med skolen? Hvis du ikke gør det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en god ide at gøre. Og hvis du allerede gør det, så det hammergodt, og så skal du endelig blive ved med at gøre det.
Mindfulness kan være en god måde at få ro i hovedet og kroppen på
Når man har en masse tanker og følelser, som suser rundt i kroppen, kan mindfulness også være en god hjælp. Mindfulness kan nemlig hjælpe med at få ro på nogle af alle tankerne, og hjælpe en med at være mere tilstede i nuet. Så jeg tænker, at det måske også kunne være hjælpsomt for dig? Hvis du har lyst til at give det et skud, kan du tjekke vores artikel med fire mindfulness øvelser ud. I den står der både lidt mere om, hvad mindfulness er, og så er der nogle korte videoer, som viser øvelserne.
Det kan være rigtig hårdt, når det med skolen er svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at alle de gode ting, du har i gang, snart begynder at hjælpe. For du fortjener at få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper