Jeg er ret sikker på, at jeg har angst eller depression. Men jeg har brug for at tage afstand fra det hele, til det er blevet godt igen. Er det en god idé?
Hej
Så er blevet ret sikker på jeg har angst/depression
Som jeg har gået rundt med i lang tid og prøvet at ignorere
Jeg er simpelthen nåede der ud hvor jeg ikke kan klare det længere og føler et behov for at lukke af og tag afstand fra alt, indtil jeg er blevet god igen
Jeg ville bare spørge dig hvad din holdning er til det
Om det er en god ide at lukke af og tage afstand eller er der bedre metoder?
Og tak for din tid.

(Dreng, 20 år)
Kære 20-årige dreng
Det lyder rigtig hårdt, at du er nået dertil, hvor dine følelser gør det mega svært for dig. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har åbnet op og delt dine tanker og spørgsmål. Det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre.
Du reagerer helt naturligt
Jeg er ked af at høre, at du er rimelig sikker på, at du har angst eller depression. Og det er helt forståeligt, at du i noget tid har prøvet at ignorere det. Men nu, hvor du ikke kan det længere, er det rigtig flot, at du prøver at handle på det. Du skriver, at du har behov for at lukke af og tage afstand og spørger, om det er en god idé.
Mit helt ærlige svar er: Nej, det er ikke en god ting, fordi det ofte vil gøre det hele værre. Men åh, hvor har man lyst til bare at lukke sig inde og isolere sig. Så det er helt forståeligt, at det er det behov, du oplever. Men når man har angst eller depression, skal man faktisk lære at modstå den trang. Selvfølgelig uden at overbelaste sig selv. Man skal også huske at slappe af og give sig tid.
Læs om gode råd til angst og depression
Når vi lukker af og trækker os, forstærker det ofte de følelser, vi har. Og vi giver ikke os selv mulighed for at opleve dejlige ting, fordi vi bare kommer til at sidde med os selv og vores følelser og tanker. Derfor er det i stedet vigtigt ikke at lukke af. Men at komme ud og gøre nogle af de ting, som man ved, man godt kan lide eller som giver en energi. Og i vores artikler kan du læse om flere råd mod angst, eller hvis man er deprimeret.
Snak med nogen
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du mon har fortalt nogen om det her? Hvis ikke, er det et af mine vigtigste råd til dig. Du skal ikke gå alene med de her følelser og tanker. Du skal dele dem med nogen. Det kan både være dine forældre, venner eller en helt tredje, du er tryg ved. Det vigtigste er ikke, hvem du siger det til, men at du siger det.
Jeg håber, at mine holdninger og tanker gjorde dig klog på nogle ting. Og igen: Det er hamrende forståeligt, at du har lyst til at lukke af. Men det er vigtigt, at du ikke gør det. Få hellere snakket med nogen om, hvordan du har det. Så de kan hjælpe og støtte dig. Jeg ønsker dig rigtig god bedring.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper