Hej Mindhelper
Jeg får konstant tvangstanker om alle mulige ting, det kan være om noget jeg frygter eller som er værdifuld. Problemet er at jeg bliver besat og overtænker tingene. Det får mig til at reagere efter mine tanker og gøre mig i tvivl om mine tanker er sande eller ikke. f.eks. hvis jeg ser/kigger på noget, taler eller hører en anden sige noget eller hvis jeg læser noget opstår der pludselig en masse ubehagelige tanker oppe i hovedet. Tankerne sidder fast og udvikler sig til frygt og får mig til at tænke ”hvad hvis det er sådan” og ”hvad hvis jeg” osv. For at jeg kan falde til ro og gøre mig fri med tvangstankerne føler jeg mig tvunget til at udfører ritualer med kontrol og tjek for at finde beviser og svar på tankerne. Det kan være at overtænke og analysere begivenheder i hovedet. Mens andre ritualer skal jeg udfører ved at læse og undersøge om nogle bestemte ting i detaljer. Det kan være de ting som jeg har set, læst eller hørt som sidder fast i mit hoved og føles truende. Jeg føler at mine tvangstanker er sande hvis jeg ikke udfører ritualerne. Jeg har ikke talt med nogen om dette, derfor vil jeg skrive anonymt her og hører hvilke råd i har og om det er OCD eller en anden lidelse?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at du tumler med en masse svære tanker og følelser lige nu. Det kan være rigtig hårdt, når tvangstankerne fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Tanker
Det lyder til, at tankerne og bekymringerne flyver rundt og fylder rigtig meget hos dig. Det kan være helt vildt svært, når man har det sådan. Og det sluger rigtig meget af ens energi, når man føler, at man er nødt til at gøre bestemte ting eller kæmpe for ikke at tænke bestemte ting. Og så kan det måske godt føles lidt som om, at ens tanker spiller en et puds, fordi man kommer i tvivl, om det man tænker er sandt.
Men vi mennesker får alle sammen en hel masse tanker i løbet af dagen. Nogle tanker er rare og andre er mindre rare. Men det, at man har tankerne i sig selv, gør dem ikke sande. De fleste mennesker kender også godt til det med, at man tager en bestemt trøje eller sokker på til fx en eksamen, fordi man har en oplevelse af, at det vil bringe held. Derfor er det heller ikke unormalt, at man en gang imellem gør ting, for at noget andet skal ske eller for at undgå at noget sker. Også selvom man måske godt inderst inde ved, at det ikke hænger sammen.
Men for nogle mennesker begynder den slags tanker at fylde rigtig meget og være meget styrende for hverdagen. Og så kan det udvikle sig til det, som man kalder OCD. I vores artikel om OCD, kan du læse lidt mere om de typiske kendetegn på OCD, og hvad man kan gøre, hvis man oplever det. Så jeg tænker, at det måske kunne være hjælpsomt for dig at tage et kig på den?
Man kan godt få det godt igen
Det kan være mega hårdt at kæmpe med tvangstanker, og når de fylder meget, kan man godt opleve at tankerne sætter sig fast, og at man ikke kan styre dem. Det kan være en hammerubegagelig følelse at sidde med, og så kan det måske godt føles som om, at man er besat. Nogle kan for eksempel beskrive, at de føler, at de er ved at blive helt skøre. Men det er ikke unormalt at have den følelse, når tvangstankerne fylder meget. Og det lyder til, at de gør det hos dig. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at dukan føle dig besat af tankerne. Og heldigvis kan man med den rette hjælp godt få det god igen, så tvangstankerne ikke bliver ved med at fylde. Derfor er det også hammergodt, at du har skrevet herind til os, for det er allerede første skridt på vejen.
Ræk ud
Det allerbedste råd, som jeg kan give dig er at række ud og tale med nogen om, hvordan du har det. For det er det bedste, man kan gøre, når man har det svært. Vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at gå med alt det svære alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når livet er svært. Og jo hurtigere man får hjælp, jo hurtigere kan man også få det bedre igen.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har nogen omkring dig, som du kan snakke med? Det kan fx være en forældre, en god ven eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alt det svære alene. For det er alt for opslidende.
Du skal også vide, at det er normalt, at det måske kan føles ubehageligt og svært at skulle fortælle om sine tvangstanker eller skrive dem ned. Det er noget, som rigtig mange unge med tvangstanker kender til. For måske man synes, at det er pinligt eller skamfuldt, at man tænker de tanker. Eller måske man er bekymret for, hvad de andre vil tænke om, at man har det sådan. Men heldigvis oplever de fleste, at folk som regel rigtig gerne vil hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært. Og det kan også være rigtig rart, at dele sine tanker med andre. For ofte fylder alle de svære tanker ikke helt ligeså meget, når man deler dem med andre.
Tag til lægen
Du spørger også, om det du oplever kunne være OCD. Og det kan jeg desværre ikke give dig et svar på. Det skal der nogle fagprofessionelle til at vurdere. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen. For så kan lægen hjælpe dig med at finde ud af om det er OCD, som du kæmper med. Læger ved nemlig rigtig meget om, hvordan vi mennesker fungerer.
Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være rart og hjælpsomt for dig. Og selvom du ikke kan være anonym hos lægen, så har læger også tavshedspligt. Derfor kan du også fortroligt fortælle lægen om dine tanker, og om hvordan du har det.
Og læger er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor ved de også godt, at det måske kan være lidt svært at snakke om. Og derfor gør de som regel også deres allerbedste for at hjælpe og sørge for, at det foregår på en måde, som er rar for dig.
I vores artikel om at snakke med lægen om svære ting, kan du også læse lidt mere om, hvordan det er at gå til lægen, når man har det svært.
Psykinfo
Her til slut, vil jeg også lige henvise dig til Psykinfo. Psykinfo er et sted, hvor man kan ringe ind og få gratis og anonym rådgivning og viden. Rådgiverne hos psykinfo ved en hel masse om forskellige psykiske lidelser. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man går med tanker og tvivl ift. OCD. Så hvis du tænker, at det kunne være rart at få lidt mere viden om det, og hvad man kan gøre, så kan du trygt tage fat i dem. Der findes Psykinfoer i alle regioner, og da jeg ikke ved, hvor du bor, har jeg lavet en liste med alle psykinfoer herunder. Så kan du finde den, som passer til din region.
Det kan være helt vildt hårdt at kæmpe med tvangstanker. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du tager et smut til lægen og får snakket om, hvordan du har det. Så du ikke skal blive ved med at gå og kæmpe med tvangstankerne
De bedste hilsner fra en Mindhelper