Jeg har rigtigt meget angst, og jeg lider meget under det. Så jeg tænkte på, hvordan jeg kan få det til at gå væk?
kære brevkasse
jeg er en pige på 21 år som er meget angst og lider af det meget bare der er det minste i mit liv eller omkring mig hvordan kan jeg få det til og gå væk kan i hjælpe mig
mvh R

(Pige, 20 år)
Hej R
Angst kan være utroligt hårdt. Særligt, når det kommer til at fylde rigtigt meget i hverdagen. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet ind. Det betyder, at du rækker ud efter hjælp. Og det er første skridt mod at komme af med angsten.
Det allerførste jeg lige vil skrive til dig er, at jeg har slettet dit navn. Så er jeg nemlig helt sikker på, at du forbliver anonym.
Angst kan være rigtigt meget
Der kan være rigtigt mange grunde til, at angst opstår. Man kan blive bange for, om man selv bliver syg eller kommer til skade. Eller man kan være bange for, hvad andre tænker om en. Og nogen gange er der bare ikke noget bestemt, man er bange for. Der er nogen, der oplever, at de simpelthen bare føler sig urolige og ængstelige lidt hele tiden. Fordi de har rigtigt mange bekymrede tanker hele tiden. Hvad nu, hvis jeg kommer til skade. Hvad nu, hvis der lige pludseligt går ild i huset? Og hvad nu, hvis jeg ikke kan få fat i nogen, hvis det sker? Sådanne tanker kværner rundt i hovedet på dem nærmest altid. Og gør dem angst og bange. Hvis du kan genkende noget af det, kan det måske være rart for dig at læse denne artikel om de mest typiske former for angst. Ellers kan du prøve at udforske din angst lidt og se, om du kan finde ud af, hvad du er bange for. Og om der er nogen bestemte situationer, hvor det er værre end andre.
Vejrtrækningsøvelser kan hjælpe
Det kan være, at vejrtrækningsøvelser kan hjælpe lidt på din følelse af at være angst. For når man er angst, forbereder kroppen sig faktisk på at skulle kæmpe eller flygte. Det betyder for eksempel, at man trækker vejret hurtigere, så der kommer mere ilt ned i lungerne. Det er rigtigt hjælpsomt, når der faktisk er en grund til at være bange. Fordi det hjælper en til at kunne kæmpe bedre eller løbe hurtigere. Men det er ikke så rart, når der ikke er nogen åbenlys grund til at være bange. For angst er en rigtig ubehagelig følelse. Og det er her vejtrækningsøvelserne kommer ind i billedet. For man kan faktisk fortælle sin krop, at der ikke er noget at være bange for ved at trække vejret langsommere. Hvis du har lyst til at prøve det af, kan du tjekke guiden til to enkle vejrtrækningsøvelser ud
Eksponering virker godt mod angst
En af de ting, der virker rigtigt godt på angst, er eksponering. Her prøver man simpelthen at udsætte sig selv for de situationer, man frygter. Så vil man typisk starte med at finde ud af, hvad det er for nogle situationer, man frygter. Og derefter starte med den situation, der virker mest overskuelig at klare uden, at angsten bliver alt for overvældende. Og så bygger man langsomt ovenpå. På et tidspunkt kan man nemlig klare de situationer, man før var bange for, helt uden at være bange.
Eksponering er dog bedst at gøre sammen med en person, der ved rigtigt meget om angst. Det kan for eksempel være en psykolog. Men for at komme til psykolog, skal du have fat i din læge og fortælle ham eller hende, at du går og føler dig meget angst. Så kan din læge vurdere, om du skal henvises til en psykolog. Eller om der er andre tilbud, der er mere relevant for dig. Hvis du har lyst, kan du læse mere om eksponering i vores artikel. Og du kan læse denne artikel om gode råd til at snakke med læge om svære ting, hvis du synes, det er lidt svært at finde ud af, hvad du skal sige.
Har du snakket med nogen?
Du lider meget under angsten. Derfor tænker jeg på, om du har snakket med nogen om, at du føler dig rigtigt angst? Det kan nemlig være rigtigt hårdt at være angst, så derfor tænker jeg ikke, at du skal gå rundt med det alene. Så hvis du ikke har snakket med nogen om det, vil det klart være mit bedste råd til dig at finde nogen, du kan snakke med. For eksempel en voksen, du er tryg ved. Måske dine forældre? Så vil du nemlig kunne få delt dine tanker om angsten med nogen. Og dem, du snakker med, vil kunne støtte dig, når du har brug for det. Måske de også kan hjælpe dig og give dig gode råd til, hvad du kan gøre for at få angsten til at blive lidt mindre.
Du kan prøve Headspace
Hvis du ikke lige føler, du har nogen, du kan snakke med, kan du tage fat i Headspace. Her kan du møde fysisk op og få et møde med en frivillig. Men du kan også chatte, hvis du har mere lyst til det. De frivillige er vant til at snakke med unge, der har rigtigt mange forskellige problemer. Og du kan være helt anonym. Så Headspace kan du trygt henvende dig til, hvis du har brug for at snakke med nogen.
Tag fat i Angsttelefonen
Du kan også prøve at tage fat i Angsttelefonen. Der sidder nogen klar til at snakke, som selv har haft angsten inde på livet. De er vant til at snakke med folk, der er meget plaget af angst, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig. Og at det har givet dig nogle idéer til, hvad du måske kan gøre ved din angst. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at det lykkedes dig at komme af med angsten. For det kan godt lade sig gøre.
De allerbedste hilsner fra en Mindhelper