Hej Mindhelper
Jeg er en meget stresset person. Jeg stresser over at komme skole, hvis der nu skulle være en test, eller en fremlæggelse, jeg har glemt. Hvis vi får en opgave, stresser jeg en uge før vi overhovedet har fået den for. I de mindre klasser havde jeg det fint, selvfølgelig var jeg stresset når der kom test, eller hvis der var en historie vi skulle skrive alene, men det var ikke særligt tit. Men så lige så stille, da jeg kom i de større klasser, begyndte jeg at blive mere og mere stresset. Det var ligesom et ur der talte ned fra 10 og man kom bare tættere og tættere på eksamen og karakterer. Det er meget mærkeligt for jeg synes selv, at jeg altid har klaret mig godt i skolen, men der er bare ikke noget værre, end at blive bedømt. Jeg har det som om, at nu hvor jeg altid har gjort hvad jeg skulle og arbejdet godt, så forventer alle at jeg altid klare det godt, også selvom det nok kun er mig som forventer SÅ meget af mig selv. Så nu vil jeg slutte af med to spørgsmål: Hvordan kan jeg slappe mere af og ikke stresse så meget over terminsprøver, karakterer, prøver, test og eksamen? Og hvordan kan jeg forvente mindre af mig selv?
Håber I kan svare.
Kh

(14 år)
Kære Du
Det kan være hammerhårdt når man føler sig stresset og presset. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os, og delt det. For man kan heldigvis godt skrue ned for kravene og få mere ro på.
Presset
Du skriver, at du er en meget stresset person. Og det lyder til, at det med karakterer og præstationer fylder rigtig meget hos dig. Det kan være hårdt og opslidende, at føle, at tiden løber fra en, og at der hele tiden venter en ny test eller prøve forude. For så får man slet ikke slappet af, og kroppen og hjernen kører hele tiden på overarbejde. Men du skal vide, at du langt fra er alene om at have det sådan. Det er rigtig mange unge, som føler sig presset af karakterer og eksamener.
Og rigtig mange unge synes også, at det kan være presset og ubehageligt at blive bedømt. For langt de fleste af os vil rigtig gerne have, at andre godt kan lide os. Og nogle gange kan vores hjerner godt snyde os til at tænke, at andre bedre vil kunne lide os, hvis vi får en høj karakter eller klare en prøve rigtig godt. Men det er ikke en, som person der bliver bedømt. Derfor kan det også være rart at huske på, at ens karakterer eller resultat på en prøve heller ikke siger noget om en som person. En høj karakter siger fx ikke noget om, man er en god ven, omsorgsfuld eller hjælpsom.
Hvordan kan jeg slappe mere af?
Du spørger hvordan du kan slappe mere af, og ikke stresse så meget. Noget som kan hjælpe med at få mere ro i kroppen og hovedet er mindfulness. I mindfulness arbejder man med at være mere tilstede i nuet og skrue ned for støjen i hovedet.
På mindhelper-skolen har vi et online-forløb om mindfulness, som består af 10 dages introduktion til mindfulness, hvor man møder nogle mindfulnessøvelser, som kan hjælpe med at få mere ro i hverdagen. Så måske det kunne være noget for dig?
Hvis du synes, at det virker som en stor mundfuld med et helt forløb, kan du også tjekke vores artikel om mindfulness ud. I den er der også fire øvelser, som du kan prøve af.
Hvordan kan jeg forvente mindre af mig selv?
Som du også selv skriver har vi mennesker det ofte med at sætte meget høje forventninger til os selv. Og sommetider får vi sat forventningerne så højt, at det slet ikke er muligt at leve op til dem. Vi forventer måske, at vi skal klare ALT helt perfekt – få en høj karakter til alle prøver og klare alle test og terminsprøver godt. Men det er mega hårdt og drænende i længden. For der er ingen mennesker, som klarer alt helt perfekt. Så er det på en måde ikke også unfair at forvente noget af os selv, som slet ikke er muligt?
Derfor er det også rigtig godt, at du er kommet frem til, at du gerne vil forvente mindre af dig selv. For at have tårnhøje forventninger til sig selv er alt for hårdt. Derfor kan det også være en rigtig god ide at øve sig i at sænke barren. I vores artikel om perfektionisme er der nogle gode råd til, hvordan man kan få sænket forventningerne til sig selv. Så den kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på.
Det at kæmpe med tårnhøje forventninger og føle sig presset kan også nogle gange hænge sammen med ens selvværd. Det kan fx handle om, at man ikke føler, at man er god nok i sig selv, og måske kun føler, at man er god nok, når man klarer noget godt. Hvis det er noget, som du kan genkende tænker jeg, at der måske også er noget i vores artikel om selvværd, som kunne være hjælpsomt for dig.
Snak med dine venner om det
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dine venner om, hvordan du har det. Både fordi det er rigtig rart og lettende, at dele det svære. Men også fordi det med føle sig presset er noget, som rigtig mange unge kender til. Så måske der også er nogle af dine venner, som har prøvet at have det sådan. Og som har et god råd eller to til dig.
Snak med en voksen
det kan også også hjælpe at snakke med nogle af de voksne, som er omkring en. Det kan fx være ens forældre. For som regel vil ens forældre rigtig gerne have, at man har det godt, og derfor vil de som regel også gerne hjælpe og støtte en, når man har det svært.
En anden voksen, som også kan være god at snakke med, når det med test og karakterer fylder meget er en lærer. For tit kan det med at få talt lidt om, hvad kravene og forventningerne egentlig er, også være med til at tage lidt af luften ud af presset of bekymringerne.
Headspace
Her på falderebet vil jeg også lige nævne Headspace. Headspace er et sted, hvor unge kan komme og snakke om det der fylder. Og de frivillige der arbejder der, er super søde og vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man føler sig stresset. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og du er også altid velkommen til at fange dem på chat.
Det er mega hårdt at føle sig stresset og presset. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og krydser fingre for, at der snart kommer lidt mere ro på hos dig
De bedste hilsner fra en Mindhelper