Hej Mindhelper
Jeg ville gerne spørge mine forældre om hjælp, men er bange for at de bare vil slå det hen.
Egentlig har mine små ’forsøg’ bare været at finde en diagnose som ’måske’ er det jeg har.
Det kan være en masse forskellige ting. Angst- Fordi jeg altid er bange for et eller andet. OCD, da det er en form for tvangstanker. Men det er ikke nogle former for rituler. Tvangstankerne kommer for det meste når jeg bliver glad, eller stolt af mig selv. Tror det startede for et par år siden, jeg var på youtube og fandt noget med gyser spil. Jeg var rædselslagen for det, og begyndte at tænde lyset om natten, og holde mig vågen halvdelen af den. I dag er det ikke så slemt, men der er altid tankerne i baggrunden. Hele min familie er kristen, så jeg begyndte at bede til at mine problemer ville gå væk. Jeg følte mig tryk, på den måde. Men så tog det overhånd. Jeg begyndte at bede til at mine mobbere ville stoppe, selfølgelig, jeg bad til at jeg ikke ville få madforgiftning af pasta, jeg bad til at jeg ikke ville komme for sent i skole, og en masse andre ting. En lille stemme sagde at jeg var nødt til at bede, ellers ville mine skills forsvinde. I dag er det stadig et problem.

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at du kæmper med nogle svære ting lige nu. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Hvad kommer det af?
Du skriver, at du har tænkt, at du måske har angst eller OCD. Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil vide det, hvis du har en psykisk lidelse. For det kan være rart at have en forklaring. Men jeg kan desværre ikke fortælle dig om du har OCD eller angst. For det skal der en fagprofessionel til at afgøre, som kan sidde overfor dig, og tale med dig. Men jeg kan prøve at skrive lidt om, hvordan OCD kan se ud.
Hvad er OCD?
OCD er en angstlidelse, og det er forskelligt fra person til person, hvordan man er påvirket af den. Men fælles er, at man kæmper med tvangstanker og tvangshandlinger. Tvangshandlinger kan f.eks være, at man skal tjekke om lyset er slukket et bestemt antal gange, inden man kan gå hjemmefra.
Tvangstanker er ubehagelige tanker om, at man f.eks. er fuld af bakterier, eller at noget forfærdeligt vil ske. Alle mennesker har den slags tanker i ny og næ. Derfor behøves det heller ikke betyde, at man har OCD. Mange har f.eks. prøvet, at stå et højt sted og få tanken: “Jeg springer ud nu”.
Tanker er kun tanker
Det kan være ret ubehageligt at få tvangstanker. Og man kan blive forskrækket og bange for, om man kunne finde på at handle på dem. Men det er vigtigt at huske på, at tanker kun er tanker. Så selvom de kan føles overvældene, så kan de ikke gøre en noget. En tanke kan f.eks. ikke få en til at hoppe ud fra et højt sted. Og selvom man får en tanke om, at hvis jeg ikke gør x eller y, så sker der noget forfærdeligt. Så betyder det ikke, at det passer.
Hvis du gerne vil læse lidt mere om OCD,  kan du kigge på vores interview med en ung, som har OCD.
Udfordre tankerne
Hvad end du har OCD eller ej, så tænker jeg, at det måske kan hjælpe, at udfordre de tanker du går med. Det kan f.eks. være ved at lade være med at bede, når du får tanken om, at du bliver nødt til det. For på den måde kan du lærer hjernen og kroppen, at der ikke er noget at være bange for.
Du kan læse mere om at udfordre tvangstanker i artiklen OCD: Typiske tegn og råd til, hvad du kan gøre.
Tal med dine forældre
Du skriver også, at du gerne vil tale med dine forældre, men er bange for, at de vil slå det hen. Jeg synes det er super godt, at du har tænkt på at tale med dine forældre. For svære tanker skal man aldrig gå med alene.
Det er helt normalt, at være nervøs for, hvordan ens forældre vil reagere. Måske er man bekymret for, at de ikke vil kunne forstå en. Eller at man ikke helt kan forklare, hvad man bøvler med.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvordan dine forældre vil reagere. Men jeg synes, at du er rigtig god til at beskrive det, du oplever i dit brev. Derfor er mit bedste råd til dig også, at fortælle dine forældre om, hvordan du har det – selvom det kan være svært. Du kan læse tips til at tage snakken i Guide til at tale med forældre om svære ting. Og ellers kan du også prøve at vise dem det brev, du har sendt herind.
Tag til lægen
Det bedste sted at tage hen, når man er i tvivl, om man har angst eller OCD, er lægen. Lægen kan nemlig finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være godt at få. Og hjælpe dig med at finde ud af, hvad der på spil hos dig.
Du kan også spørge dine forældre, om de vil tage med der op. Det kan sommetider være meget rart.
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, man kan komme og få samtaler, hvis man har det svært. De frivillige er rigtig søde og dygtige. Så dem kan jeg varmt anbefale. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer. Og ellers kan de fanges på deres chat.
Det er hårdt at gå rundt med en masse trælse tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper