Hej Mind Helpers!

Jeg døjer med angst for torden. Hver gang jeg ser et blink eller hører den mindste lyd, begynder jeg
– At ryste og spænde meget i kroppen.
– At græde.
– I værste tilfælde at kaste op.
– At svede og fryse på en og samme tid.
– At lukke helt sammen og lukke både øjne og ører.
(m.m.)

Hvad skal jeg gøre?!

Hilsen den angstslåede pige😱😳😖

(Pige, 13 år)


Kære pige på 13 år

Det lyder super ubehageligt, at du er så bange for tordenvejr. Derfor er jeg rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt, at man ikke går alene med de svære ting.

Angsten er ubehagelig, men ikke farlig

Tordenvejr er ikke særligt fedt. Og det er faktisk helt naturligt ikke at være tryg ved tordenvejr. Det er nemlig noget, der fra naturens side aktiverer en slags trusselssystem i os. Trusselssystemet er et system, der opdager farer i vores omgivelser og forsøger at hjælpe os med at klare dem. Når det system bliver aktiveret, er det, at man for eksempel kan mærke, at man begynder at spænde op i alle musklerne i kroppen. Det er fordi trusselssystemet forbereder ens krop på, at man skal i gang med at søge ly og beskyttelse, så man ikke bliver ramt at et lyn. Det var nemlig vigtigt for os, dengang vi stadig boede ude på savannen. Og det er det jo faktisk også i dag, hvis vi er på en åben plads, når tordenvejret bryder ud. Så i virkeligheden er det super smart, at vi tit ikke er helt trygge ved tordenvejr. For det har hjulpet os med at overleve igennem tiden.

Men når ens krop slår trusselssystemet til, selvom man faktisk er indenfor og er i sikkerhed, så er det ikke så smart mere. For så holder angstsymptomerne op med at være hjælpsomme og bliver super ubehagelige at være i, i stedet for. Men selvom de her angstsymptomer som for eksempel, at man ryster og koldsveder er super ubehagelige, så er de heldigvis ikke farlige. Og de er heller ikke et tegn på, at der er noget galt med dig. Tværtimod er de faktisk et tegn på, at din krop og din hjerne virker helt, som de skal. De fejltolker bare situationen lidt og tror, at du har brug for at søge ly, selvom du faktisk allerede er i sikkerhed indenfor.

Er der noget, der kan flytte tankerne?

Jeg kommer til at tænke på, om der mon er noget, der kan hjælpe dig med at flytte tankerne lidt væk fra tordenvejret, når det kommer? Det kunne for eksempel være at trække gardinerne for på dit værelse og se en god serie. Hvis du overhovedet kan komme i tanke om noget, så skriv det ned på en liste så snart du kommer i tanke om det. Det kunne for eksempel være på et stykke papir eller på din telefon. Så har du nemlig listen at kigge på, når tordenvejret kommer. Sådan så du ikke skal til at opfinde noget, der kan berolige dig, når først angsten har taget over. Det kan nemlig være rigtigt rart at have noget, der lige kan tage toppen af angsten, når den er allerværst. Og det kan nogle gange være svært at skulle tænke klart nok til at kunne finde på noget, når først angsten har fået rigtigt godt fat i en. 

Man kan arbejde med angsten

Der er dog også noget, man kan gøre for at komme af med angsten. Men det er noget, du også skal arbejde med, når det ikke tordner. For selvom det er rigtigt godt at have noget, der kan berolige en, når angsten er på sit højeste, så er det ikke så godt hele tiden at undgå at se det, der gør en bange i øjnene. Så kommer man nemlig til at bekræfte sig selv i, at det faktisk er farligt – også selvom det ikke er det.

Derfor er en af de allermest effektive måder at komme af med sin angst på faktisk at være i det, der gør en bange i små bider ad gangen. For dig kunne det for eksempel være at starte med at se på videoer af tordenvejr. Eller måske bare at høre lyden af at tordenskrald, der romler. På den måde lærer man nemlig lige så langsomt sig selv, at man sagtens kan klare angsten, hvis den skulle dukke op, fordi man hele tiden bliver på et niveau, hvor man kan mærke angsten – men hvor den ikke fylder det hele. Den teknik hedder på fint fagsprog eksponering, og hvis du har lyst, kan du læse mere om den i den artikel, jeg har linket til.

Det kan godt være lidt overvældende at kaste sig ud i eksponering. Derfor kan det tit være en rigtigt god idé at få hjælp fra nogen, man er tryg ved. Det kunne for eksempel være ens forældre. Så har man nemlig nogen, man kan støtte sig op af, når det bliver svært. Og nogen som kan støtte en til at blive ved, også selvom det er svært, og man kan mærke angsten. Nogle gange kan der også være brug for at få hjælp fra en fagperson, der ved rigtigt meget om angst, hvis man gerne vil prøve eksponering. Det kunne for eksempel være en psykolog.

Snak med dine forældre

Jeg kommer til at tænke på, om du mon har snakket med dine forældre om, at du er så bange for tordenvejr? Hvis du ikke har det, er det nemlig klart mit allerbedste råd til dig. For det er så vigtigt, at man ikke går rundt og slås med svære tanker og følelser alene. Så kan de nemlig komme til at bygge sig op og fylde mere og mere. Det kan være super svært at skulle fortælle sine forældre om de svære ting. Men jeg er næsten sikker på, at dine forældre gerne vil have, at du fortæller dem det. Sådan så de kan hjælpe dig og støtte dig så godt, som de kan. For jeg tænker, at dine forældre vil dig det allerbedste.

Snak med din læge

Hvis din angst for tordenvejr bliver ved med at drille dig, kan du snakke med din læge om det. Ens læge vil nemlig altid gerne hjælpe uanset, om man har ondt udenpå eller indeni. Det din læge kan hjælpe dig med er at finde ud af, om der er et sted, hvor du kan få hjælp til at håndtere din angst imod tordenvejr. Hvis du synes, det er for svært at skulle tage til lægen alene, kan du sagtens tage dine forældre med dig. Så kan de støtte dig, når du skal snakke med lægen. Og hjælpe dig med at huske at sige alle de ting, du gerne vil have sagt.

Jeg håber, at der er noget i mit svar, du har kunne bruge til noget. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om det. For angst er super ubehageligt, og det er ikke noget, man skal gå rundt og bokse med alene.

De bedste hilsner fra en Mindhelper

Var svaret nyttigt for dig?

Op
Ned

Tak for din feedback

Fortæl gerne, hvorfor du pegede tommeltotten op eller ned.

Mange tak

Vi sætter stor pris på dit input.

Brevkassen

Få råd fra en Mindhelper

Profilbillede
Linn Søndergaard Lindegaard
Psykologistuderende
Profilbillede
Bjørk Helena Sanvig Knudsen
Psykologistuderende
Profilbillede
Camilla Vestergaard Havsteen
Psykolog
Skriv til brevkassen
Brevkassen
Alle indlæg om Angst og stressAlle brevkasseindlæg