Jeg har perioder, hvor jeg føler mig rastløs. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Og jeg bliver helt tom for ord og ved ikke, hvad jeg skal sige.
Hej
Jeg er en 19 årig pige.
Jeg går i skole og i min fritid er jeg sammen med venner og familie. Men i perioder følger jeg mig rastløs, hvor jeg ikke hvad jeg skal sige eller gøre. Jeg bliver hlet tom for ord og ved ikke hvad jeg skal sige.
Andre gange har jeg det helt normalt og er glad for se de folk jeg omgåes med. Andre gange, tænker jeg fuck dem. og jeg ikke skal bruge dem til noget.
Jeg ved ik helt hvad jeg skal gørre

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19 år
Det lyder dejligt, at du har nogle venner og noget familie, du kan bruge tid med i din fritid. Men det lyder også hårdt, at du har nogle perioder, hvor du ikke rigtigt ved, hvad du skal sige eller gøre. Og jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Det er helt normalt
Det lyder ikke særligt rart, at du nogle gange har perioder, hvor du bliver rastløs og ikke rigtigt ved, hvad du skal gøre. Men der er rigtigt mange, der oplever at have det sådan i perioder. Det er dødtræls, når det står på, det forstår jeg virkeligt godt. Men det er helt normalt, at man har det sådan ind imellem.
Der kan være rigtigt mange forskellige grunde til, at man oplever at føle sig rastløs. Nogle oplever at blive rastløse, hvis de føler sig pressede, for eksempel fordi de har meget travlt. Hvor andre måske oplever at blive rastløse, fordi de er meget bekymrede. Jeg ved ikke, om der er noget af det, der er genkendeligt for dig? Ellers kan du jo prøve at undersøge din rastløshed lidt. Kommer den for eksempel i bestemte perioder? Er der noget, der kan gøre den mindre? Eller er der måske noget, der gør den værre? Hvis du kan finde frem til, hvorfor din rastløshed kommer, kan det nemlig være, at det bliver lidt nemmere at finde ud af, hvad du skal gøre ved den.
Distrahér dig selv
Rastløshed er drønirriterende, når det står på. Derfor vil jeg prøve at give dig et lille tip. Og det er at forsøge at distrahere dig selv, når du føler dig rastløs. Det kan du for eksempel gøre ved at lave noget, du synes er rigtigt sjovt. Om det er at danse rundt på dit værelse til noget musik eller at male i en malebog er ikke så vigtigt. Så længe det kan flytte dine tanker lidt fra rastløsheden.
Som du selv skriver, kan det være rigtigt svært at finde ud af, hvad man skal gøre, når man føler sig rastløs. Derfor kan det være en rigtigt god idé at tænke over, hvad der plejer at kunne distrahere dig, når du ikke er rastløs. Og så skrive det ned på en liste et sted. Det kunne for eksempel være på et stykke papir, din telefon eller din computer. Så kan du nemlig tage den frem og kigge på den, når du bliver rastløs. Så kan det være, det bliver lidt nemmere at finde ud af, hvad du kan gøre for, at den bliver lidt mindre. Noget andet, du kan prøve for at få din rastløshed til at blive lidt mindre, er vejrtrækningsøvelser. Vejrtrækningsøvelser er nemlig rigtigt gode til at få kroppen og hjernen til at slappe af. Og det kan måske få noget af følelsen af at være rastløs til at blive lidt mindre.
Snak med dine forældre
Det allerbedste råd jeg kan give dig er at snakke med nogen om, at du føler dig rastløs. Du kunne for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Det lyder nemlig, som om det går dig på, at du har nogle periode, hvor du føler dig meget rastløs og ikke ved, hvad du skal gøre. Og det allerbedste man kan gøre med noget, der går en på, er at få snakket om det. Hvis man går med det for sig selv, kan det nemlig hurtigt komme til at fylde rigtigt meget. Men hvis man får fortalt nogen, hvordan man går og har det, kommer det tit til at fylde lidt mindre. Hvis du synes, det er lidt svært at få det sagt til dine forældre, kan du prøve at skrive det til dem i et brev i stedet. Det gør det nogle gange lidt nemmere, fordi man har tid til at tænke over, hvordan man vil sige det.
Snak med Headspace
Hvis du synes, det er nemmere at snakke med nogen, du ikke kender, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde frivllige klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige om alt, hvad der fylder hos dig, så du kan jo fortælle de frivillige om din rastløshed. De er ikke noget, der er for småt hos Headspace. Og der er heller ikke noget, der er for stort. Og du kan være helt anonym i Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Jeg håber mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så ønsker jeg dig alt muligt held og lykke med at finde ud af, hvad du kan gøre ved din rastløshed.
De bedste hilsner fra en Mindhelper