Jeg har, så længe jeg kan huske, kendt til følelsen af angst. Nu har jeg lært at leve med det, dvs. gøre ting, jeg synes er ubehageligt, men følelsen forbliver hos mig.
Hej
Jeg har så længe jeg kan huske, kendt til følelsen af angst. Det brød rigtig ud da jeg gik på efterskole med angstanfald osv. I den periode prøvede jeg at undgå alt der gjorde mig angst. Nu har jeg lært at leve med det, dvs gøre ting, jeg synes er ubehageligt, men følelsen forbliver hos mig.
Mit spørgsmål er, hvordan man kan få sin krop til at forstå, at de situationer man er bange for ikke er farlive, når ens logik forlængst har forstået det?
På forhånd tak

(Pige, 20 år)
Kære Pige på 20
Tak fordi du har skrevet herind og delt dine tanker. Det lyder til at være rigtigt ubehageligt for dig, at skulle blive ved med at opleve angst. Jeg synes det er rigtigt flot, at du håndterer det så godt, og gør ting, selvom det giver angst.
Angst er en svær størrelse fordi, som du netop nævner, at vores krop reagerer kraftigt på noget farligt, selvom der egentligt ikke er noget farligt, den skal reagere på. Så kan det godt være, at ens tanker har forstået, at der ikke er noget at være bange for, men følelsen i kroppen forbliver. Hjertet der banker, vejrtrækningen der stiger og kroppen går i alarmberedskab.
Men! Hvordan håndterer man så angst? Der er nogle forskellige måder, hvorpå man kan håndtere angst. Jeg lister her en række muligheder op, som du kan afprøve. Der er en del forskellige metoder og teknikker, man kan bruge, når man oplever angst. Det er selvfølgelig lige at finde ud af, hvad der fungerer for en.
Du har allerede taget det første skridt ved at bevidstgøre dig selv om, at man ikke behøver at reagere på angsten, ved at undgå ting. Angst er nemlig ikke farligt, det er bare mega ubehageligt. Der er enormt mange danskere som lever med angst hver eneste dag, så det er helt normalt at opleve angst. Jeg lister en hel række links her, som du kan prøve at undersøge. Det kan være, der er nogle af teknikkerne, som giver vildt god mening for dig.
Snak med nogle om det
Det er altid en god idé at snakke med nogen om ens problemer, fordi det giver os mulighed for at få afløb for nogle af de ting, som fylder indeni. Når vi snakker med vores forældre eller venner/veninder, så kan vi finde støtte i hinanden og hjælpe hinanden på vej i rette retning. Hvis man fortæller om sine problemer, så fortynder man dem også, og de bliver nemmere at overskue. Samtidigt kan det være, at der er nogle af dem, som også oplever angst. Måske har de nogle gode råd med på vejen?
Hvis der er intet der virker
Hvis der er intet der virker, og du stadigvæk oplever følelsen af angst, så kan du gøre følgende:
Snak med lægen
Din læge kan hjælpe dig på rette vej med din angst, hvis det fylder for meget. Lægen har sikkert nogle gode råd til håndtering af angst, og kan samtidigt henvise dig til en psykolog, hvis det bliver nødvendigt.
Snak med Angstforeningen Angstforeningen har en telefonrådgivning man kan ringe til, og få hjælp til at håndtere angst. Deres rådgivere er vant til at rådgive lige netop om angst, så du kan trygt ringe til dem og spørge om hjælp.
Jeg håber mit svar har været til hjælp, og ønsker dig rigtigt meget held og lykke fremadrettet.
Bedste hilsner fra en Mindhelper