Hej Mindhelper
Negative tanker
Min hverdag er ofte præget af negative tanker, og det er først for nyligt, at jeg er begyndt at lægge mærke til det. Jeg oplever, at mine tanker bliver uklare, især når jeg står over for livets udfordringer. Nogle gange føler jeg, at jeg mister mig selv i overtænkning – jeg kan hænge fast i små ting, som de fleste nok ikke ville tænke så meget over.
Jeg bliver let påvirket af, hvordan andre mennesker er over for mig. Jeg bruger meget energi på at tænke over, hvad andre mon mener om mig, og hvorfor de handler, som de gør. Men inderst inde ved jeg godt, at jeg aldrig kan få alle svarene. Derfor vil jeg gerne arbejde på at få bedre styr på mine tanker og lære at lade være med at overtænke alting.
Jeg kunne rigtig godt bruge nogle gode råd til, hvordan jeg kan lære at håndtere mine tanker. Og måske har jeg også brug for at tale med en psykolog, for jeg kan mærke, at min angst nogle gange bliver for overvældende – og det skræmmer mig lidt.
Med venlig hilsen
Anonym

(21 år)
Kære dig
Det kan være både hårdt og drænende, hvis ens hverdage ofte er præget af negative tanker.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Jeg kan godt forstå, at det kan være irriterende at bruge så lang tid på at overtænke. For som du selv skriver, så kan vi ofte have mange tanker, som vi ikke nødvendigvis kan få svarene til.
Og så kan det være rart at arbejde med, hvordan vi kan skrue lidt ned for alle de tanker.
Heldigvis har du allerede taget første skridt: Du har opdaget, at du ofte overtænker. Sådan!
Det er meget lettere at gøre noget ved et problem, når vi ved hvad det handler om. Og heldigvis er der flere ting du kan prøve at gøre.
Hvordan skruer man ned for overtænkning?
I vores artikel om overtænkning har vi skrevet en masse gode råd til, hvad man kan gøre for at komme overtænkningen til livs.
I mit svar til dig vil jeg uddybe ét af dem her.
Nemlig at minde dig selv om, at tanker bare er tanker.
Tanker er tanker
Og hvad betyder det så?
Jo, det betyder, at nogle gange kan vi komme til at tro, at de tanker vi har, også afspejler virkeligheden. Men ofte er det faktisk ikke sandheden.
Vi mennesker har mange tanker i løbet af en dag. Faktisk i gennemsnit 60.000! Det er helt vildt mange.
Og det giver måske sig selv, at der kan være mange forskellige blandt dem. Derfor kan det være en god ting at huske sig selv på, at en tanke ikke nødvendigvis er virkelighed.
Det kan du gøre ved at sætte ‘lige nu har jeg tanken’ foran din tanke.
Så i stedet for kun at tænke “jeg klarer aldrig det her..”, så kan du øve dig i at tænke “lige nu har jeg tanken, at jeg aldrig klarer det her.”.
På den måde husker du dig selv på, at det er okay, at tanken er der, men det betyder ikke, at den er sand.
Hvis det bliver ved
Du skriver, at du måske har brug for at tale med en psykolog, da du kan mærke, at din angst nogle gange bliver for overvældende.
Angst er en helt normal følelse, som vi alle sammen oplever fra tid til anden.
Nogle oplever det ofte, nogle en gang i mellem og andre oplever det sjældent. Alt sammen er helt normalt.
Men angsten kan også godt gå hen og fylde så meget, at det kan være svært at få sin hverdag til at hænge sammen.
Hvis den begynder på det, så kan det være en god ide, at smutte en tur forbi lægen.
Læger ved rigtig meget om både kroppen og hovedet. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man godt kunne tænke sig noget hjælp til sin angst.
Hvis du godt kunne tænke dig at tage en smut forbi lægen, men ikke helt ved hvordan du skal gribe det an, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært
Snak med dine venner om det
Nogle andre som også kan være rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært, er ens venner.
For når vi får sagt vores tanker og følelser højt, opdager vi ofte, at der er andre som har det ligesom os.
Og det kan være rigtig rart at vide, at man ikke er alene om det.
Derfor vil jeg også råde dig til, at snakke med dine venner om din angst og din overtænkning. Det kan være at de går med nogle af de samme tanker og har nogle gode råd til, hvad man kan gøre.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart, at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte headspace
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man overtænker og føler, at ens angst fylder ens hverdage.
Du kan ringe til dem, chatte med dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
For når man har mange negative tanker, så kan det være rigtig rart at få talt med andre om det.
Jeg håber at mit svar kan lede dig i den rigtige retning, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper