Hej Mindhelper
Jeg skriver, fordi jeg har det svært for tiden, og jeg føler mig meget alene med det. Jeg har længe været presset og udmattet – både psykisk og fysisk. Jeg mærker det i min krop som uro, muskelspændinger, prikken, og til tider smerter i maven og brystet. Jeg har også tinnitus og føler mig ofte helt flad for energi. Jeg har det så svært, at det at gå i bad kan være en udfordring. Det har været sådan længe (flere år). Desuden har jeg 3 jobs og er forperson for et udvalg samtidig med jeg studerer på uni. Jeg tager mig selv i, at blive ved med at søge jobs. Jeg ved virkelig ikke hvorfor.
Jeg har tanker om, at jeg ikke kan holde ud at leve sådan her – ikke fordi jeg vil dø, men fordi det her liv, som det føles nu, er så tungt og drænende. Jeg vil jo bare så gerne leve et liv, som alle andre. Jeg har aflyst tider hos lægen, selvom jeg godt ved, jeg har brug for hjælp. Det hele føles bare uoverskueligt.
Samtidig vil jeg bare gerne fortsætte i skole og med mit liv, da jeg er vildt glad for min uddannelse og hvad fremtiden kan bringe. Jeg er bange for, hvad der sker, hvis jeg beder om hjælp – om jeg mister min hverdag og kontrollen. Jeg kan dog godt se, at det ikke er holdbart i længden.

(19 år)
Kære du
Det lyder til, at du har rigtig meget på tallerkenen lige nu. Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når man har for meget mellem ørene
Når jeg læser dit brev, så får jeg på fornemmelsen, at du laver rigtig mange ting og har rigtig travlt.
Det kan være rigtig fedt. Især hvis det er en masse ting, som man godt kan lide og lave, og som man føler giver mening for en.
Men som du selv beskriver, så kan det også gå hen og blive for meget.
For hvis man har svært ved at sige nej til ting, så kan man hurtigt ende i en situation, hvor man har for meget mellem ørene.
Man har travlt hele tiden, bliver stresset og i værste tilfælde, kan det ende med at man brænder helt ud.
Men heldigvis er der en masse ting man kan gøre for, at få det bedre og få mere ro i sin hverdag.
Hvad sker der hvis du beder om hjælp?
Du skriver, at du er bange for hvad der sker, hvis du beder om hjælp. Om du mister din hverdag og om du mister kontrollen?
Det gør du ikke.
Faktisk har du derimod allerede taget første skridt mod at få det bedre, ved at skrive ind til os. Og det er mega sejt!
For selvom det måske ikke virker sådan, så er det at skrive ind til os, faktisk også en måde om bede om hjælp på.
Hvad kan du gøre?
Når man er så presset, at man bliver fuldstændigt udmattet og næsten ikke kan holde ud at leve på den måde, så er det vigtigt, at man finder ud af, hvad man kan gøre for at få det bedre.
For som du sikkert allerede har tænkt, så kan du ikke blive ved med at have sådan her.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for, at få mere ro i dit liv.
Og hvis du får brug for flere råd end dem jeg giver dig her, så kan du altid prøve at læse vores artikel: Ro på – 10 tips til mindre pres i hverdagen.
Slip speederen og sæt farten ned
Du skriver, at du lige nu har tre jobs, er forperson og samtidig også bruger tid på at blive ved med at søge nye jobs. Alt dette mens du også går på uni.
Det lyder til, at det er rigtig mange store ting at jonglere samtidigt.
Der er ikke noget galt i at være en person, som godt kan lide at lave mange ting. Men med de symptomer du beskriver, så lyder det til, at det alligevel er begyndt at blive for meget for dig.
Og derfor er det vigtigt at overveje, om du har energi og tid til alle de ting du laver?
Måske er det tid til at se på, om der er noget af det, du kan skære fra.
Kroppen har brug for at lade op
For når vi laver rigtig mange ting, så bruger vi også en masse energi.
Man kan tænke lidt på vores krop som en bil. Bilen har en tank, og i den er der en vis mængde energi.
På samme måde som bilen, så bruger vi vores energi i løbet af dagen.
Men det er vigtigt ikke kun at bruge energi, sommetider skal vi også holde ind til siden og tanke. Altså få energi.
Og det er der flere måder man kan gøre på.
Gør ting der giver dig energi
Når man har så travlt, at man bliver stresset og får det fysisk dårligt, kan det ofte ende med, at de ting, som før hen gav en energi, begynder at dræne en for energi.
Derfor kan det være en god ide, at prøve at finde på nogle andre ting, som giver dig mere energi i hverdag.
Det kan være at du plejede at spille meget fodbold, strikkede, gik ture eller noget helt andet.
Det er ikke så vigtigt hvad det er, men at det er noget, som du gør fordi du har lyst.
En måde at komme i gang med det på er, at lave en liste over ting som giver dig energi og så bruge den, når du føler dig presset.
Giv dig selv fridage
Noget andet som også kan være en god ide er, at reservere 1-2 dage om ugen til, IKKE at lave noget.
Du kan fx beslutte dig for, at mandag og onsdag, der må du ikke lave nogle aftaler eller have nogle vagter.
På den måde sikre du dig to dage om ugen, hvor du ikke skal lave noget.
Det kan være en rigtig god måde at tvinge ens krop ned i gear. Og samtidig tage noget af farten og stressen ud af din uge.
Det kan især være smart, hvis man godt ved, at man har svært ved at holde fri.
Tal med dine venner om det
Til sidst vil jeg også foreslå dig at få talt med dine venner om, hvordan du har det.
Det kan være rigtig rart at dele det med andre, når man har det svært. Og ens venner kan også kun hjælpe en, hvis de ved hvordan man har det.
Samtidig kan dine venner også hjælpe dig med at huske på at holde pauser.
Hvad skal du sige til dem?
Du kunne for eksempel sige højt til dine venner, hvis du vil prøve at holde nogle fridage i løbet af ugen.
For nogle gange kan det være lettere at overholde de aftaler man har med sig selv, hvis ens venner kan huske en på det og hjælpe en med at overholde dem.
Det kan være virkelig svært, når man føler sig alt for presset og stresset. Så er det vigtigt at man får sat farten ned og husker t få ladet ordentligt op.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper