Hej Mindhelper
Efter corona har jeg udviklet en form for social angst. Det er dog kun de relationer, som er på tomandshånd, altså hvor jeg er alene med en anden person. Det er ligegyldigt hvem denne anden person er – det gælder både mine forældre, venner og søskende. Det, der sker, er, at jeg automatisk i sådan en situation føler, at jeg har al ansvaret for at få samtalen til at køre, og jeg skal konstant være spændende og sjov og interessant – ellers tror jeg, at den anden ønsker at være sammen med en hvilken som helst anden end mig. Dermed bliver jeg meget presset i sådanne situationer, og jeg er angst for en hvilken som helst aftale flere dage inden og under hele aftalen. Jeg opnår altså ikke dybe relationer med nogen, hvor jeg er tryg i nogens selskab. Jeg har det dog fint i grupperelationer, fordi jeg nu ikke ”sidder med alt ansvaret”, men jeg har ingen venindegruppe lige nu og samtidig mister jeg venner hele tiden grundet det her.. jeg føler mig ret ensom men på samme tid føler jeg ikke jeg kan gøre noget ved det fordi aftaler giver mig så meget angst. Jeg ved, at da jeg var lille havde jeg en psykisk syg mor så dette ”ansvar” kan være kommet derfra.. Har i nogen råd til mig eller gode ord?

(20 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om det sociale fylder meget lige nu. Det kan være hårdt og drænende, når det er sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du efter corona har udviklet en form for social angst, når du er på tomandshånd med andre. Det lyder hårdt, for det kan være helt vildt drænende, når angsten og de svære tanker, følelser og fornemmelser fylder i kroppen. Derfor kan jeg også godt forstå, at det er noget, der påvirker dig. For når man har en følelse af, at man har alt ansvaret for at samtalen kører, så kan det være svært at slappe af i situationen og nyde den andens selskab. For måske sidder man hele tiden og holder øje med tegn på, om den anden hygger sig eller måske kører ens hjerne på højtryk for at finde på, hvad man skal sige eller spørge om, som det næste.
Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at du bliver presset og nervøs allerede inden aftalen, for måske hjernen allerede er på overarbejde med at bekymre sig om, hvordan det bliver eller finde på gode ting at snakke om.
Derfor kan det også nogle gange være en god ide, at øve sig i at adskille sig fra tankerne, så de ikke har helt lige så meget magt over en. En måde at gøre det på, er ved at opfinde en figur til de svære tanker. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan være en rar måde at tage lidt af luften ud af tankerne. Hvis du har lyst til at give det et skud, kan du tage et kig på vores artikel: Opfind en figur til tunge tanker og få det lettere med dem
Det kan godt blive bedre
Du skriver, at du føler dig ret ensom, men samtidig føler du ikke, at du kan gøre noget, fordi det giver dig så meget angst at have aftaler. Det giver rigtig god mening, og det er en følelse, som rigtig mange, som bøvler med angst kender til.
For når angsten fylder, så mærker man måske rigtig meget ubehag og får svære tanker, og så får man lyst til at blive hjemme og aflyse aftalen. Men når man gør det, så bekræfter man angsten i, at de sociale situationer er farlige. Og selvom det måske føles rart lige når man gør det, så kan det på den lange bane være svært, for så bliver man måske ensom og får ikke de tætte relationer, som man egentlig ønsker. Derfor kan det også være en hammersvær spiral at være fanget i.
Men heldigvis kan man godt bryde den. Der er rigtig mange unge, som har kæmpet med social angst og fået det bedre. Og du har allerede taget et vigtigt første skridt ved at række ud og skrive herind.
I vores artikel om social angst står der også lidt mere om det, og hvad man kan gøre, når angsten fylder. Så jeg tænker, at der måske er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med nogen om det
Det kan være hårdt at gå med en masse svære tanker og følelser. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogen om, hvordan du har det. For det kan være rigtig rart og lettende at dele det svære med andre. Og mange oplever også, at det kan være rart at få fortalt dem omkring en, hvordan de har det. For det kan også tage lidt af det pres, som man kan opleve på tomandshånd. Så har du måske en god ven, forældre eller en anden, som du kan tale med om det?
I vores guide til at snakke med forældre om svære ting står der nogle gode råd til, hvordan man får fortalt, at man har det svært. Og guiden kan også sagtens bruges, hvis det er en anden, som du skal snakke med.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rarere at snakke med nogle helt andre, er du også altid velkommen hos Headspace. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være gode at snakke med, når ængsteligheden fylder. Det er helt gratis, og du kan også sagtens være anonym. Der er Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat.
Tag et smut til lægen
Hvis det bliver ved med at fylde, kan det også være en god ide at tage et smut forbi lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan vi mennesker fungerer – både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er på spil hos dig, og om der måske er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Det er mega hårdt, når ubehaget fylder meget i sociale situationer. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge.
De bedste hilsner fra en Mindhelper