Hej Mindhelper
Jeg har siden februar sidste år kæmpet med angst grundet nogle voldsomme oplevelser. Angsten har både vist sig som daglige fysiske symptomer, men også som perioder med voldsom frygt. Første gang jeg “fik” angst varede det i flere dage, hvor jeg følte at mit hjem ikke var mit hjem, jeg levede i en drøm, kunne ikke genkende mig selv, følte ikke noget og var så bange for at dø. Jeg var sikker på at det var enden. Siden da har jeg prøvet det mange gange, og jeg har over længere tid gået hos en psykolog, og egentlig var det blevet bedre, men nu er jeg så ramlet ind i en angst periode igen. Jeg kan ikke genkende mig selv, jeg føler ingenting, jeg er svimmel og det føles som om verden aldrig bliver normal igen. Og mest af alt er jeg bange for mig selv. Det skræmmer mig grænseløst at jeg ikke har kontrol over mine egne tanker, og jeg har det som om jeg er ved at blive alvorligt psykisk syg, som psykose eller skizofreni eller sådan noget. Jeg er bange for at jeg kommer til at være psykisk syg for evigt. Kan i hjælpe mig?
Vh en meget bange pige

(15 år)
Kære Bange pige
Det er hammerhårdt, at være ramlet ind i en periode, hvor angsten fylder. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Angst
Angst er en rigtig ubehagelig følelse, og den kan vise sig på mange forskellige måder. Nogle gange kan den mærkes i kroppen, ved at man kan f.eks. får hjertebanken, kvalme eller føler sig svimmel. Men angsten kan også dukke op som svære tanker: f.eks. tanker om, at man er ved at dø, eller at man er ved at blive sindssyg. Og til sidst kan angsten også få en til at føle sig ved siden af sig selv, eller give en fornemmelse af, at ting omkring en er mærkelige eller uvirkelige. Derfor giver det også god mening, at det kan være skræmmende, når angsten dukker op.
Men selvom angsten er ubehageligt, så er den en naturlig følelse. Og angsten har hjulpet os mennesker med at overleve. Dengang vi levede i urtiden var det nemlig rigtig smart, at kroppen hurtigt kunne slå alarm, spænde op i musklerne og pumpe blod ud i kroppen. For på den måde, kunne man hurtigt reagere og stikke af, hvis der f.eks. var et vildt dyr. Og det er præcis den samme mekanismer, som sidder i os idag.
Men nogle gange kan angsten også komme til at fylde rigtig meget, fordi kroppe og hovedet bliver ved med at slå alarm, selvom der faktisk ikke er fare på færde. Og det kan være mega drænende at gå rundt med uro i kroppen og angsttanker. Derfor giver det også god mening, hvis det kan være svært helt at genkende sig selv i periode med meget angst. For måske kan man ikke fokusere på ret meget andet end angsten.
Det bliver bedre
Du skriver også, at du kan blive bange for, at det aldrig bliver bedre. Og den tanker tror jeg at rigtig mange unge med angst kan genkende. For det kan være svært at se sig ud af, lige når man står midt i alt det svære. Men heldigvis kan man træne kroppen og hovedet til ikke at sætte gang i alarmberedskabet nær så meget. Derfor kan man også sagtens arbejde på at få det lettere med sin angst.
Du skriver også, at du før har oplevet, at angsten blev bedre. Og det kan være en rigtig god ting at holde fast i, når man er i en svær periode. For netop det at du før har fået det bedre viser, at det er muligt, at få det lettere med angsten.
Tanker
Svære tanker kan være lidt som kviksand – den ene tager den anden, og før man ved af det, er man endt i et hul af tunge tanker. Men det er vigtigt at huske på, at tanker ikke er farlige, selvom de kan virke skræmmende. Derfor skal man heller ikke tro på alt hvad man tænker. Du kan f.eks prøve at forestille dig, hvordan det ville være at vinde i lotto – at kunne købe alt du nogensinde har drømt om, og aldrig skulle tænke på penge igen. Selvom du tænker sådan, så er chancen for at det sker nok desværre stadig meget lille.
Du skriver også, at det skræmmer dig at du ikke har kontrol over tankerne. Og det forstår jeg godt. For det er ikke rart ,når man føler at tankerne løber afsted med en. Men det kan sommetider også få den modsatte effekt, hvis man prøver at styre, hvad man tænker på. Så i stedet for at prøve at skubbe tankerne væk, så kan det nogle gange hjælpe, at opfinde en figur til de svære tanker. Det lyder måske lidt skørt, men det kan være med til at få tankerne lidt på afstand. Du kan læse hvordan man gør i artiklen om at opfinde en figur til tunge tanker.
Du kan også tage et kig på de her to vejrtrækningsøvelser. De kan måske hjælpe med at få lidt mere ro i kroppen, når tankerne popper op.
Tal om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du taler med nogen om, hvordan du har det for tiden? Ellers er mit bedste råd til dig, at gøre det. For det kan være rart og lettende, at dele de svære tanker med andre.
Nogle som tit er gode at tale med, er ens forældre. Men det kan også være en anden voksen, som du er tryg ved, f.eks. en lærer, en venindes mor eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig, at du ikke går dine tanker alene.
Det samme gælder også, hvis du stadig går hos din psykolog. Så hvis du gør det, så prøv at fortælle psykologen om, at du synes angsten er dukket op igen. Så kan i måske også tale lidt om de bekymringer du har, og hvordan du bedst kan komme videre herfra.
Tag til lægen
Hvis du ikke længere går hos en psykolog, så er mit bedste råd at tage et smut op til din læge. For så kan lægen sammen med dig finde ud af, om der er noget andet hjælp, som ville være godt at få. Du kan også spørge, om en af dine forældre vil tage med derop. Det kan være meget rart at have en med under armen.
Angsttelefonen
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Angsttelefonen. Angsttelefonen er et sted man kan ringe ind, når man bøvler med angst. Der sidder nogle super dygtige og søde rådgivere klar til at hjælpe. De ved en masse om, hvad det vil sige at have angst. Og derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man er ramlet ind i en svær periode.
Det er hårdt når angst og svære tanker fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper