Hejsa.
Jeg skriver fordi jeg har fået nogne ”vaner” som nok minder lidt om OCD, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Jeg er begyndt at tænke meget over måden jeg går på. Jeg vil ikke gå på strejer i jorden, dørkarme eller andre steder hvor jeg ”står på en strej”, det er lidt svært at forklare men jeg ser strejer over det hele. Jeg vil også altid gå i takt med en af dem jeg går med. Jeg er ikke bange for at der sker noget hvis jeg ikke gør det.
Jeg får også tit voldige eller mærkelige tanker som ligsom kommer og så går igen. Jeg kan ikke styre dem og nogengange skræmmer de mig.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre med det. Jeg ved ikke engang hvormeget det påvirker mig.

(16 år)
Kære dig,
Når man tænker meget over noget, så giver det god mening, at man kan overveje, hvorfor man mon tænker som man gør.
Hvad er OCD?
OCD er en diagnose, hvor man har nogle ritualer og tanker, som styrer det man gør i sin hverdag. Det kaldes tvangstanker og tvangshandlinger.
Alle mennesker har tanker og handlinger, men forskellen for personer med OCD er, at de tanker de har, styrer flere ting i deres liv.
For dem er der også ting, de SKAL gøre. Ellers bliver de rigtig bange for, at noget dårligt kommer til at ske. Tankerne styrer altså deres handlinger.
Derfor er det ikke OCD, hvis man for eksempel en gang imellem tænker: “Jeg skal nå hen til lygtepælen, inden den bil kører forbi”. Eller “Jeg må ikke træde på stregerne på vejen, når jeg går”.
Forskellen er nemlig, at tankerne her blot opstår, og at de ikke bestemmer over personen.
Det er normalt
Du skriver, at du for eksempel tænker meget over, ikke at træde på streger, og at du gerne vil gå i takt med den du går med.
Begge dele er helt normalt, og noget rigtig mange oplever.
Det kan der være mange årsager til. For nogle handler det bare om, at det er rarere, når man går i takt med den, man går med.
Det med tankerne
Du skriver også, at du tit får nogle voldelige eller mærkelige tanker.
Selvom det måske kan være skræmmende, og man selv kan blive lidt forskrækket over, at man kan tænke sådan, så er det faktisk også helt normalt.
Vi mennesker tænker nemlig utroligt meget i løbet af en dag. Faktisk har kloge mennesker fundet ud af, at vi mennesker tænker omkring 60.000 tanker i løbet af en dag!!
Og så giver det jo mening, at de kan handle om alt muligt.
Og som du selv skriver, så kan du føle, at du ikke rigtig kan styre dem. Og det kan vi faktisk ofte heller ikke. Tanker kommer og går nemlig lidt, som det passer dem.
Tanker er tanker
Det er vigtigt at huske på, at tanker bare er tanker. Tanker er ikke virkelighed. Og derfor skal vi også passe på med at give dem for meget magt.
Men jeg kan godt forstå, at du bliver skræmt, når du tænker noget voldsomt. Men husk på, at der er meget langt fra tanker til handlinger.
Og bare det, at du har skrevet herind, tyder på, at du er bekymret over dem. Det er som regel et godt tegn på, at du ikke kommer til at handle på de tanker
Så hvis du kan, så find fred med at dine tanker bare er tanker og ikke mere end det.
Brug mindfulness som en pause
Noget der kan hjælpe rigtig meget, hvis man bøvler med mange tanker, er mindfulness.
Mindfulness har fokus på at mærke sin krop og vejrtrækning og tage en pause fra alt det som foregår oven i hovedet.
Det gode ved mindfulness er, at man både kan gøre det lige når man har lyst, og det behøver ikke tage mere end et par minutter.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser, kan du både læse mere om hvad mindfulness er, og så ligger der også seks forskellige øvelser i bunden af artiklen.
Ro-appen
Du kan også finde endnu flere øvelser til mindfulness og meditation på vores app Ro.
Ro-appen er lavet, så man altid har et sted at finde information og øvelser til at få pulsen ned. Og så er det jo mega nemt, når man kan have det på telefonen.
Du kan både finde appen hvis du har Apple eller Android telefon.
Tal med dem omkring dig
En anden ting man kan gøre, hvis noget frustrerer én, er at tale med sine venner eller familie om det.
Nogle gange kan man gå og føle, at man er mærkelig eller helt alene om at tænke, som man gør. Men ofte er man det faktisk ikke.
Jeg kan i hvert fald godt genkende de ting du skriver. Jeg synes nemlig også, det er rart at gå i takt med dem jeg går med, og nogle gange kan jeg også have nogle helt skøre og mærkelige tanker.
Og uanset hvad, kan det være rigtig rart at få sagt ting højt. Især når de fylder meget inde i én. For ens tanker fylder ofte mindre, når vi siger dem højt. Men ens venner og familie kan kun hjælpe én, hvis de ved hvad man går rundt og tænker på.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper