Kære Mindhelper
Jeg er en pige på 20 år, som har flere problemer, men særligt ét problem, sætter en stopper for jeg kan leve mit liv.
Jeg har igennem folkeskolen og gymnasiet været udsat for grim mobning. Det har udvekslet sig til generaliserende angst. Jeg har derudover, fået mit hjerte knust to gange, på den groveste måde.
Det har gjort, jeg ikke kan være i det, når en sød fyr kontakter mig. Jeg vil så gerne, bare kunne drikke og kysse med fyre, som alle mine andre veninder gør, men hver gang jeg gør det, river det op i mine gamle sår, og jeg får voldsom angst. Jeg har prøvet forskellige metoder og teknikker, men intet hjælper. Det hjælper heller ikke at snakke med folk, for de forstår ikke en. Jeg har rigtigt svært ved at tyde og aflæse mine følelser, men jeg vil så gerne, føle jeg kan leve mit liv. Mødes med fyre og have det sjovt, men jeg tør ikke. Jeg giver ikke nogle en chance, og det er som om, at jeg ser på alt kærlighed som en grå sky. Der er intet godt over det…

(20 år)
Kære Pige på 20 år
Det lyder som om, at det med kærligheden er noget, som fylder meget i dine tanker for tiden. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det.
Fortiden påvirker os
Du skriver, at du før har fået dit hjerte knust, og at du har været udsat for grim mobning. Det er jeg rigtig ked af at høre. Mobning kan gøre hammer-ondt, og jeg tror de fleste som har oplevet det vil sige, at det er noget, som kan sidde i en længe bagefter. Det samme gælder, når man har fået sit hjerte knust. For når kærligheden gør ondt, eller skuffer en, så er det noget, man husker. For det er kroppens og hjernens måde at prøve, at sørge for, at det ikke sker igen. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at det kan være svært at være i, når fyre tager kontakt til dig. For det kan måske være hjernens måde at slå alarm på og sige: “Her er der noget, som minder om dengang du blev rigtig såret, så pas på!”.
Det kan spænde ben
At kroppen og hjernen kan slå alarm, kan være smart fordi, at det gør os ekstra påpasselige og opmærksomme på faresignaler. Men det kan også komme til at spænde ben og gøre os bange for at opsøge kærligheden igen. Måske begynder man f. eks at undgå mennesker eller situationer, som sætter alarmklokkerne igang. Det er helt naturligt at gøre det, for angst og frygt er ubehageligt. Derfor giver det også mening, at man helst vil ungå situationer, hvor de følelser dukker op.
Samtidig kan det også gøre, at man ikke kommer til at opleve situationer, hvor frygten ikke blev til virkelighed. Så når man f.eks undgår at flirte eller snakke med fyre, fordi man frygter at blive såret. Så oplever man måske heller ikke at møde en sød fyr. Derfor kan det også sommetider hjælpe at prøve, at give de svære situationer en chance. Og blive i dem, selvom angsten dukker op. For mange unge med angst oplever, at angsten er værst inden og lige i starten, men at den så falder. Og på den måde får man også mulighed for at få nogle gode oplevelser, hvor angsttankerne ikke blev til virkelighed. Giver det mening?
Så hvis du har mod på det, kunne du måske overveje at prøve, at blive i nogle situationer, hvor angsten fylder. Det behøves ikke at være det som giver allermest angst. Men måske er der mindre skridt, som du kan starte ud med – måske snakke med en fyr, skrive sammen – eller noget tredje, som du synes kunne være et okay første skridt?
Får du hjælp til angsten?
Du skriver, at du lider af generaliseret angst. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du får noget hjælp til det? Hvis du gør, så kan du måske prøve at tale med din behandler om de ting, du har skrevet herind med. Og hvis du ikke får noget hjælp, så vil mit bedste råd være, at tage et smut op til din læge.
Lægen kan hjælpe med at finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få. Generaliseret angst er nemlig ikke noget, man skal gå med alene. Og derfor er det også vigtigt at få noget støtte og hjælp.
Hvis du gerne vil læse lidt mere om generaliseret angst og tips til, hvordan man kan passe på sig selv, så kan du kigge på artiklen Generaliseret angst: 5 steder du kan få hjælp. Du kan også taget et kig på Mindhelpers angstforløb. Her kan du få lidt tips til mere ro i hverdagen og, til hvordan du kan udfordre angsten.
Tal om det
Du skriver også, at du ikke kan snakke med nogen, fordi de ikke forstår dig. Det kan engang imellem godt være svært for folk at forstå, hvordan det føles at have angst. Og måske kan ens familie eller venner have være svært ved at sætte sig ind i det, når ikke de har prøvet det på egen krop.
Men selvom folk måske ikke helt forstår en, kan det stadig være en god ide at snakke om, hvordan man har det. For de fleste vil gerne lytte og støtte en, når noget er svært. Og så bliver det tunge tit lidt lettere, når man deler det med andre. Så mon du har en god veninde, en forældre, eller en helt tredje, som du alligevel kan prøve at snakke med?
Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace. Headspace er et super godt sted at komme, når man går rundt med nogle tanker, som fylder. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle rigtig søde og dygtige frivillige. De sidder altid klar til at lytte. Og det er gratis at komme der, og man kan også være anonym.
Det kan være svært at åbne op, når man før er blevet såret. Og tankerne om kærlighed kan komme til at fylde meget, når man synes det er mega svært. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper