Hej Mindhelper
Kære Mindhelper.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal starte det her for det er virkelig svært for mig, men jeg synes det er på tide.
Min far og jeg har ikke et særlig godt forhold. Jeg har altid skulle passer mine søskende soden jeg var 8 år og de ikke var særlig større, når vores forældre skulle på arbejde døgnet rundt, og det det var svært som lille at skulle tage så meget ansvar på sig og det kan jeg nu mærke at jeg har taget virkelig meget skade af det, for det er altid mig der skal tage alt skylden, og jeg kan ikke holde til det mere og jeg sidder her og bliver ked af det bare ved at skrive det. Jeg har altid blevet råbt af der er bliver kastet ting efter mig, der bliver ødelagt mine ting når min far er sur. Hver eneste dag bliver jeg skældt ud og svinet til, og min mor kan ikke hjælpe mig uden hun også skal igennem alt det med min far og det er det sidste jeg ønsker at hun skal blive ked af det, Men jeg ved heller ikke om jeg kan klarer det mere. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, det gør bare så ondt at ens far ikke elsker en og kan finde på at gøre alt det mod sit barn.
For et stykke tid siden cuttede jeg rimelig meget, og jeg ved hvis det med min far ikke stoppe, tror jeg at jeg ender i det mørke sted igen
Kærlig Hilsen F………..

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Hvor er det super flot, at du har skrevet herind, selvom det var rigtigt svært for dig. Og det er også super vigtigt, at du har gjort det. For det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Du er en omsorgsfuld søster
Hvor lyder du bare som en mega omsorgsfuld og sød søster, der har passet på dine søskende, når dine forældre ikke har gjort det. Det tænker jeg, at dine søskende har været vildt glade for. Men det giver også rigtigt god mening, at det har været alt for hårdt for dig at skulle tage så stort et ansvar på dig. For det er nemlig de voksnes ansvar at passe på deres børn. Og som barn og ung har man faktisk virkeligt meget brug for, at ens forældre passer på en.
Man har brug for, at de er en slags tryg base, man altid kan komme tilbage til, når man har brug for hjælp og støtte. For man har brug for sine forældres hjælp og kærlighed for at kunne klare sig. Så når man ikke oplever, at man får de ting, for eksempel fordi ens far er rigtigt voldsom. Så bliver det rigtigt hurtigt rigtigt svært og utrygt at være derhjemme, fordi man får alt for meget ansvar, end man er bygget og udviklet til at skulle klare alene.
Det er ikke okay
Jeg kan sagtens forstå, at du bliver helt ked af det, bare ved at sidde og skrive det ting, du oplever derhjemme. Jeg får i hvert fald helt ondt i maven på dine vegne, når jeg læser dit brev. For den måde din far behandler dig på, er ikke okay. Alle børn og unge har nemlig ret til at blive behandlet ordentligt, så de kan være trygge og have det godt, når de er derhjemme. Så det er ikke okay, at han råber af dig og sviner dig til. Og det er ikke okay, at han kaster ting efter dig og ødelægger dine ting. Faktisk så er det sådan, at det er vold, når man kaster ting efter en anden eller at ødelægge deres ting. Og det er forbudt at begå vold med sine børn i den danske lovgivning. Så det din far gør, er både på ingen måder i orden, men det er faktisk også ulovligt.
Snak med en anden voksen
Jeg kommer til at tænke på, om der er en anden voksen end din mor i nærheden af dig, som du kan snakke med? For det lyder som om, det også er svært for din mor at hjælpe dig, fordi hun får den samme behandling som dig, hvis hun prøver at sige noget. Men det er rigtigt vigtigt, at din far bliver stoppet i at behandle jer sådan. Sådan så det kan blive trygt og rart for digat være derhjemme. Og nogle gange så kan det være lidt nemmere for en voksen, der ikke er en del af familien at hjælpe.
Hvis du ikke helt kan komme i tanke om nogen voksen, du kan tale med, så har jeg et forslag. Det er, at du kan prøve at snakke med en lærer på din skole. For lærere har nemlig også et ansvar for at holde øje med, at deres elever har det godt. Og hvis de får at vide, at der er en af deres elever, der ikke har det godt, så skal de faktisk hjælpe. Det vil de fleste lærere desuden også gerne, fordi de også holder af sine elever og gerne vil dem det bedste. Derfor kan man altid komme til en lærer, hvis man har brug for nogen at snakke med. Hvis du har svært ved at sige det til din lærer, så kan du måske prøve at vise dem det her brev. Så kan de læse det og spørge dig ind til det bagefter.
Tag fat i Børnetelefonen
Du kan også altid tage fat i Børnetelefonen og tale med dem om, hvordan du har det derhjemme. Hos Børnetelefonen sidder der nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Rådgiverne kan snakke frem og tilbage med dig om, hvad du har brug for. Samtidigt så har Børnetelefonen også en mulighed for, at du kan få en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan tage en med ind til kommunen. Og som kan sørge for, at man får fortalt det, som man gerne vil have fortalt.
For kommunen er faktisk nogle af dem, der også kan hjælpe en, hvis man har det svært derhjemme. Du kan godt selv tage ind og snakke kommunen om, hvordan du har det derhjemme, hvis du har mod på det. Det kan du for eksempel gøre i det, der hedder Åben anonym rådgivning.  Nedenunder det her afsnit har jeg lavet en boks, hvor du kan vælge din kommune. Så kan du se, hvor der er en Åben anonym rådgivning i nærheden af dig.
Find hjælp i din kommune
Tag fat i LMS
Jeg kommer til at tænke på, om du kender til LMS? LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Selvskade er et andet ord for, at man for eksempel cutter. Og hos LMS sidder der en masse frivillige rådgivere klar til at hjælpe en, hvis man for eksempel kæmper med selvskade. For selvskade er en copingstrategi – det vil sige en strategi, som man bruger til at håndtere nogle følelser i en, som er rigtigt svære. Derfor giver det rigtigt god mening, at du har haft cuttet. For jeg forestiller mig, at du har haft brug for et pusterum fra alle de svære ting, som du kæmper med.
Men cutting er bare ikke den bedste copingstrategi. For selvom det føles som om, det hjælper at cutte på den korte bane. Så gør det alting meget værre på den lange bane. For cutting løser ikke de svære ting, man kæmper med. Så lige pludseligt så ender man med at have to problemer i stedet for et. De svære følelser og også cuttingen. Derfor er det en god idé at få hjælp til at finde ud af, hvordan man kan håndtere sine svære følelser på en anden måde. Og det er de søde rådgivere hos LMS rigtigt dygtige til at hjælpe med. Derfor tænker jeg også, det kunne være en rigtigt god idé at tage fat i dem. Du kan være helt anonym hos LMS, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får fortalt nogen om, hvordan du har det derhjemme. Så du kan få noget hjælp til, at det kan blive trygt og rart at være hjemme hos dig selv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper