Hej Mindhelper
Jeg har ingen venner, og jeg ved ikke hvad jeg gøre forkert. Da jeg var mindre havde jeg en kæmpe vennergruppe, men nu hvor jeg er blevet ældre er den væk. Jeg lytter, er positiv, åben, spørger om vi ikke skal lave noget. Men alligevel, sidder jeg på mit værelse og græder hver aften, fordi der er ingen som ville være sammen med mig. Jeg har ikke så meget selvtillid eller selvværd i forevejen, så ikke at have nogen at være sammen med hjælper ikke.
Jeg har brug for hjælp. Er det mig som gøre noget forkert?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Hvor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt det med os. For det er ikke rart at gå rundt og føle sig helt alene. Men jeg synes det er hammersejt, at du bliver ved med at forsøge. Så giv dig selv et klap på skulderen. Det har du fortjent.
Det er ikke sikkert, at det er dig
Du spørger, om det er dig, som gør noget forkert. Og jeg må være helt ærlig og sige, at jeg ved det ikke. Når jeg læser, hvad du skriver, så tænker jeg umiddelbart, at du gør det helt rigtige. Jeg ville have givet dig de råd, som du selv skriver så fint. At være åben, opsøgende og positiv. Derfor er det også svært at svare på, hvorfor det ikke virker. Men jeg tænker, at der er en risiko for, at du bare er super uheldig. Det virker måske mærkeligt, men man kan godt lande i en omgangskreds, som man bare ikke passer sammen med.
Hvis det er sagen, så kan det være en god idé at prøve at udvide din omgangskreds. Det kan du gøre ved at begynde til nogle nye sportsgrene, hobbyer, i ungdomsklubber eller andet, så der er større chance for at du møder nogle andre unge, du klinger godt med. Så hvis der er noget, som du synes er sjovt at lave, så er der også en chance for, at du kan finde andre unge, som også synes det er fedt. Og når man har noget at mødes om, så gør det nogle gange det hele lidt lettere. Du kan læse endnu flere gode råd til det i den her artikel om, at møde nye mennesker. Jeg ved godt, det ikke er det nemmeste under corona, men hæng i,
Det er vildt frustrerende, men det behøver ikke blive ved sådan
Du er ikke den eneste unge, som skriver herind og ikke aner, hvorfor det lige er, at det med venskaberne ikke virker. Du kan eksempelvis læse et brevkassespørgsmål fra en pige på 20 og endnu et fra en pige på 17. Det kan være meget rart at læse, at der er nogen, som også har siddet i samme situation, og du derfor ikke alene med den her oplevelse. Jeg tænker, at du vil kunne mærke på dem, at de også er hammer-frustrerede over ikke at vide, hvorfor det skal være så svært. Det kan jeg i hvert fald sagtens forstå, hvis du er. For det er hårdt at sidde i en situation, man ikke kan se en løsning på. Mit svar til dig + svarene til deres spørgsmål har også lidt forskellige bud på, hvordan man kan gribe det an. Så jeg håber, at svarene giver dig en masser inspiration til, hvad du kan gøre nu.
Har du styr på hygiejnen?
Det her virker måske som en sær ting at spørge om, men har du styr på hygiejnen? Jeg har nemlig før snakket med unge, som fandt ud af at en af grundene til, at de havde svært ved at få venner var, at de lugtede dårligt. Det er ikke sikkert, at det på nogen måder er et problem for dig. Men det ville bare være mega ærgerligt, hvis det var sådan en lille ting, som blev en mur mellem dig og de andre. Så husk deo, bad, tandbørstning og rent tøj, hvis du ikke allerede har totalt styr på det.
Snak med dine forældre
Hvis du er tryg ved at snakke med dine forældre, så kan det være en god idé. For hvis man er ensom i skole eller på arbejde, så er det rart, at have nogle derhjemme at snakke med. Det er ikke en løsning på problemet, men det kan være rart at have den støtte, indtil der er kommet en løsning på problemet. Måske har dine forældre også selv prøvet at sidde i en situation, hvor venner forsvandt. Og så kan de komme med gode råd, og hjælper med flere perspektiver til din oplevelse.
Hvis du er modig, så spørg
Hvis du er modig, så kan du overveje at prøve at spørge nogle af de andre, om der er en grund til, at de ikke vil være venner med dig. Det her råd skal du kun gøre, hvis du mærker i maven, at det er rigtigt for dig. For det kan være en lidt ubehagelig oplevelse, hvis det viser sig, at der er noget, du gør, som de andre ikke kan lide. Det ville være svært for alle mennesker at høre. Og det er heller ikke sikkert, at du kommer til at få noget klart svar. Men hvis nu der er et eller andet, som du gør, der skubber de andre væk, uden du har den ringeste anelse om det, så kan du måske finde ud af, hvad det er på den måde. Og så har du i det mindste en chance for at ændre på det.
Så hvis der er en pige eller dreng i din omgangskreds, som du synes virker sød og rar. Og som taler pænt til dig normalt. Så kan du prøve at hive fat i den person, enten på sms eller ansigt til ansigt og spørge dem ad, hvad den person tænker, at du går galt i byen med. Måske vil du kunne få nogle gode råd. Måske vil du få af vide, at det slet ikke har noget med dig at gøre. Men så ved du i det mindste, hvad der er på spil og du kan planlægge dine næste skridt.
Tag fat i Ventilen
Du behøver ikke gøre det her alene. Hvis du ikke allerede kender til Ventilen, så kan jeg varmt anbefale dem. Ventilen er nemlig en forening, som hjælper ensomme unge. Der kan man blandt andet få støtte til at afhjælpe ensomheden og møde andre unge, som også sidder i samme situation. De er mega søde, og helt vant til at snakke med masser af forskellige unge, som oplever ensomhed af den ene eller anden grund. Du kan tjekke dem ud på deres hjemmeside her.
Headspace
Hvis du har brug lyst til at snakke mere 1-til-1, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en gratis, frivillig ungerådgivning, hvor man kan få hjælp til det, der fylder. Alle unge er velkomne og deres friillige er super søde og dygtige. Hos Headspace vil du have mulighed for at tale lidt mere i dybden om, hvad der sker i dit liv i øjeblikket, og hvordan du kan komme videre. Det kan være en rigtig rar, tryg og god måde at få hjælp på.
Jeg håber, der er noget i mit svar, som hjælper dig på vej i en god retning. Og du skal vide, at jeg krydser alle fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Online-knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper