Hej Mindhelper
Jeg har igennem de sidste 7-8 år ikke rigtig haft nogle venner/veninder, Max 1 eller 2 af gangen, og så vare det ikke mere end et par måneder.
Det er nu mere end 2 år siden jeg har haft en veninde/ven, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
jeg tager kontakt til folk i skolen, har prøvet ventilen og headspace uden hæld.
Ungdomsskolen hold er for store, så grundet min angst kan jeg ikke være der.
Det eneste kontakt jeg har i hverdagen er mine forældre, men det er ikke nok.
Jeg har for 4 år siden døjet med en del selvskade og nu har tankerne været tilbagevendende i en måneds tid, og er blevet sværere at holde hen, jeg har snakket med mine forældre, mine lærer, min læge, ingen hjælp.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, det gør bare så ondt over det hele, jeg er så træt af at græde mig selv i søvn.
Jeg føler at jeg har prøvet alt, det hele virker bare så håbløst.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Det er godt nok en svær situation, du står i lige nu. Og jeg sagtens forstå, hvis du er rigtigt frustreret over ikke at have nogle venner, når du faktisk har prøvet rigtigt meget på, at få det til at fungere. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du er ret sej
Først og fremmest synes jeg, at du kan give dig selv et klap på skulderen. For det lyder til, at du virkeligt har prøvet at række ud til folk og skabe nogle venskaber. Og du har både forsøgt med Headspace og ventilen. Det synes jeg er rigtigt sejt og det viser, at du rigtig gerne vil gøre en indsats for at finde venner. Og selvom det desværre ikke er gået så godt indtil videre, så er det stadig en rigtig god styrke at have. Derfor håber jeg virkeligt også, at selvom det er svært og har været svært længe, at du ikke vil give op endnu – selvom det virker håbløst lige nu. For jeg tænker, at selvom du har prøvet rigtigt mange ting, så har du ikke prøvet alt endnu. Og jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle gode forslag til, hvad du kan prøve nu.
Får du hjælp til angsten?
Du skriver det her med, at du ikke kan deltage i ungdomsskolens hold, fordi du oplever angst. Men jeg kommer til at tænke på, om du får noget hjælp til at håndtere angsten? For hvis du ikke gør det, så tænker jeg, at det kunne være et rigtigt godt sted at starte. Selvom det ikke direkte vil hjælpe dig med at få venner, at få hjælp til angsten – så vil det måske kunne gøre nogle ting i dit liv lettere, så du vil kunne komme ud nogle flere steder og møde nogle flere mennesker? Det er mega hårdt at opleve angst og det kan være skyld i, at man bliver stoppet i nogle ting, som man ellers gerne ville gøre. Derfor tænker jeg, at det kunne være en god idé, hvis du snakkede med din læge om, at få en henvisning til en psykolog. Så vil psykologen kunne hjælpe dig med angsten, men måske også med, hvordan du kan få lettere ved at få venner.
Måske en psykolog?
Jeg tænker, at det med at tage til psykolog, måske kunne være en rigtig god idé for dig. Ikke kun pga. angsten, men også for at få hjælp til det med vennerne. Og så du kan få snakket med nogen om, hvordan det er, at være dig i øjeblikket. For det lyder til, at du har det rigtigt svært. Så kan det være rigtigt rart, at få snakket med en, som er super god til at lytte og hjælpe med det svære – eksempelvis en psykolog. Nogle gange er man bare super uheldig, at man ikke er stødt på nogle mennesker, som man vil kunne få et godt venskab med. Det er mega ærgerligt, men det sker for nogle og så kan det være nødvendigt, at begynde at komme nogle helt andre steder end man plejer, for at møde nye mennesker. Men nogle mennesker oplever også, at de har svært ved at få venner, uden de kan finde ud af hvorfor. Og det kan være fordi, de gør nogle ting, som skubber folk fra sig – uden de overhovedet ved det eller lægger mærke til det. Vi har allesammen dele af vores personlighed, som skubber folk fra os. Det er fuldstændigt normalt, men det er ikke sikkert, at man er helt klar over det. Men hvis man kan finde ud af, hvad det er, så har man også en meget bedre chance for at ændre på det, hvis man har lyst til det. Det er ikke sikkert, at det overhovedet er det, du oplever. Men hvis du tænker, at der måske er en risiko for det, så kunne det oplagt være noget, som du vil kunne arbejde på sammen med en psykolog. Uanset hvad, så kan det være super rart, at få snakket med en psykolog om, hvordan det går. Især hvis man oplever, at de mennesker, som er omkring en, ikke rigtigt kan forstå eller hjælpe en.
Prøv noget helt andet af
Du fortæller jo, at du har prøvet både Ventilen og Headspace. Normalt ville jeg netop anbefale de to steder for unge i din situation, men når du har prøvet det, så tænker jeg, at vi prøve at tænke lidt ud af boksen og forsøge noget helt andet. Så jeg har lidt ideer til nogle andre steder, som du kan prøve af, nu hvor du har været lidt uheldig med de andre. Nettet Der eksisterer både forskellige hjemmesider og apps, hvor man kan søge efter nye venner. Et af de steder hedder Boblberg. Der kan man lave en profil og skrive, hvad man søger af venner og hvad man godt kunne tænke sig, at lave sammen. Jeg tænker, at en fordel ved det er, at man kan finde nogle, som har samme interesser som en selv. For selvom man kommer i Headspace eller Ventilen, så er det jo ikke sikkert, at man har noget tilfælles med de andre unge, som kommer der. Der kan nettet være en kæmpe fordel, fordi man kan komme i kontakt med så mange flere, forskellige mennesker. Også nogle, som måske synes det samme ting er sjove, som en selv. Hvis du har en hobby eller interesse kan du også prøve at finde nogle forummer på nettet, for folk som interesserer sig for lige netop det. Det kan være du kan lide at skrive, dyrke en bestemt sport, hækle eller spille computer. Måske kan du så finde nogle fællesskaber på nettet, hvor du kan møde andre? Så har i på forhånd noget, som i ved i vil kunne snakke om.
Frivillig foreninger
En anden mulighed, du kan overveje, er at blive medlem af en frivillig forening. Der er et væld af forskellige frivillig-foreninger i næsten alle byer og typisk vil man kunne finde en oversigt på nettet over dem i nærheden af en selv. Det kan være du kan finde en frivillig forening, hvor man ikke er samlet så mange mennesker af gangen, så det ikke bliver for stort for dig. Det kan være alt lige fra kreative grupper, ungekontakt, sportsforeninger osv. Det kan være en super rar og afslappet måde, at møde nye mennesker på.
Kontakt LMS
Det lyder rigtigt hårdt, at du oplever, at tankerne om selvskade kommer tilbage igen. Men jeg tænker, at det giver rigtig god mening. For de kan sagtens poppe op igen, når man har det rigtigt svært. Så husker kroppen tilbage på dengang man også havde det svært og brugte selvskaden som en løsning. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god idé, hvis du fik hjælp til at håndtere tankerne. Kender du til LMS – landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade? LMS er en frivillig forening, som netop rådgiver mennesker, der oplever selvskade. Der kan man få rådgivning gennem både personlige samtaler på skrift og telefon. De har også støttegrupper, som man kan deltage i. Deres ansatte er mega søde og dygtige. Og du kan være helt tryg ved at kontakte dem, det er anonymt. Måske kunne det være rart for dig?
Snak med lægen igen
Jeg tænker, at når du har det så svært, som du beskriver med tankerne om selvskade og at du er rigtig ked af det, så bør du snakke med din læge igen. For det tænker jeg er for svært for dig, at skulle håndtere alene. Hvis du oplever, at lægen ikke tager det seriøst, så kunne det måske være en god idé, at skifte læge? For så kan det være, at en anden læge bed ville kunne forstå dig. Hvis man oplever at man bliver ramt meget af svære tanker og er super ked af det, så er det vigtigt at man tager det seriøst, for hvis det bliver ved eller udvikler sig, så kan det ende med at blive til en depression.
Det er en rigtig svær situation, du er i lige nu. Men jeg håber, at mit svar har motiveret dig lidt til ikke at give op endnu. For selvom det er rigtigt svært lige nu, så kan det godt lykkedes. Nogle har man bare brug for en hjælpende hånd på vejen. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper