Jeg har svært ved at snakke med andre mennesker. Jeg føler mig tom i hovedet og ved ikke, hvad jeg skal sige, selvom jeg har prøvet at snakke med andre.
Hej Mindhelper
Jeg føler at jeg ikke kan finde ud af at snakke jeg føler mig tom i. Hoved ved slet ikke hvad jeg skal sige og har prøvet og snakke med andre og være sammen med andre men det hjælper ikke ved stadig ikke hvad jeg skal sige når jeg snakker med andre

(Dreng, 18 år)
Kære 18-årige dreng
Det kan være hårdt, når man føler, det er svært at snakke med andre. Derfor er jeg glad for, du har skrevet ind og delt dine tanker. Det er super godt gået.
Sejt, at du prøver
Til at starte med vil jeg gerne give dig lidt ros. Du skriver nemlig, at du har prøvet at være sammen med andre og snakke med dem. Det er super sejt, når du faktisk synes, det er rigtigt svært. Og du skal endelig blive ved med at opsøge folk og snakke med dem. For det er faktisk den eneste måde, man kan blive rigtigt god til at snakke med mennesker på. Nemlig ved at øve sig igen og igen. Også selvom det føles svært de første mange gange, man gør det. Men med øvelse bliver det nemmere.
Forskellige grunde til, at det er svært
Der kan være rigtigt mange grunde til, at det føles svært at snakke med andre. Og at man føler sig tom i hovedet, når man skal snakke med andre. Det kan være, man bare ikke har så meget tilfælles med dem, man skal snakke med. Eller man kan være bange for at sige noget forkert, så de andre griner. Måske er der noget af det, du kan genkende? Du skriver nemlig ikke, hvorfor du synes, det kan være svært. Derfor tænker jeg på, om du har tænkt over det? Mit første råd er nemlig at prøve at lægge mærke til, hvorfor du synes, det er svært. Er der nogle situationer, hvor det er sværere end andre? Nogle mennesker, du har sværere ved at snakke med end andre? Alene fordi man lærer, hvornår det er svært, kan det gøre det lettere for én at acceptere. Gøre det nemmere at være i situationen.
Find nogle du deler interesser med
Jeg kommer til at tænke på, om du har en hobby? Eller noget andet du bare synes er mega spændende? Det kan være gaming, fodbold eller noget helt tredje. Så kunne du nemlig prøve at undersøge, om der er nogen mennesker i nærheden af dig, som har samme interesser. Det kan gøre det lettere at få samtalen i gang. Fordi I så har den interesse tilfælles. Altså har du et emne, du kan starte en samtale op med. Og et emne, som du ved, I begge to har lyst til at snakke om. Desuden har jeg linket til en artikel med andre gode råd til at lære nye mennesker at kende. Måske du kan bruge noget derfra også. Du kan også prøve at læse en artikel om gode råd til at smalltalke.
Snak med nogen
Mit sidste råd til dig er at snakke med nogen om det her. Det kan for eksempel være dine forældre. Men det kan også være en anden voksen, du er tryg ved at snakke med. Det er nemlig vigtigt at få snakket med nogen om de ting, der fylder. Og måske kan de hjælpe dig og give dig nogle gode råd. Det kan endda være, at de har stået i samme situation. Og kan fortælle dig, hvad de gjorde.
Kig på et andet brevkassesvar
Her til slut vil jeg lige linke til et brevkassespørgsmål, der minder lidt om dit. Der var nemlig en anden dreng, der skrev ind om, at han synes det er svært, at snakke med andre.
Jeg håber, at mit svar har kunne give dig nogle idéer til, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du bliver ved med at øve dig i at snakke med mennesker. Så tror jeg nemlig på, at du nok skal blive rigtig god til det en dag!
De bedste hilsner fra en Mindhelper