Jeg er 20 år og lider af social angst og depression. Jeg har en STX uddannelse, og har efter gymnasiet valgt at tage 1 års pause. Jeg tænkte, at jeg ville kunne finde noget (i form af uddannelse), som jeg har lyst til. Men det som om, at lysten til at læse videre, eller lave noget som helst, bare er forsvundet.
Hej
Jeg er 20 år og lider af social angst og depression. Jeg har en STX uddannelse og har efter gymnasiet valgt at tage 1 års pause. Jeg tænkte at jeg ville kunne finde noget (i form af uddannelse) som jeg har lyst til, men det som om at lysten til at læse videre eller lave noget som helst bare er forsvundet. Mine forældre presser mig hverdag med at jeg snart skal komme videre med mit liv men jeg ved slet ik videre. Jeg ved det vigtigt med uddannelse, men jeg har slet ikke den mentale energi til at forstætte længere. Jeg har svært ved at falde i søvn og har hovedpine af at tænke så meget over det. Er tit på mit væresle for ikke at skulle konfrontere mine forældre og tag den snak med dem igen. På jobcenterets hjemside læste jeg at alle under 30 år skal igennem en uddannelse, men hvis jeg bare kunne finde et job istedet kunne det være nemmere, for har ikke energi eller lyst til at skulle starte på en uddanlese eller snak med nye mennesker. Men jeg ved ikke om det er en mulighed. I form af job tænker jeg kun at rengøringsjob er noget for mig, for der skal jeg ikke have så meget menneskekontakt. For jeg får stress og går i panik hvergang jeg skal snakke med folk om det er via tlf eller personligt. Ved ikke hvad jeg skal gøre længere..

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Sikke en svær periode du er inde i. Jeg kan godt forstå, hvis du er rigtigt frustreret over ikke at vide, hvad du skal gøre med uddannelse og arbejde. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du behøver ikke tage en uddannelse
Først og fremmest, så synes at du skal vide, at det ikke er nødvendigt at tage en uddannelse. Hvis du ikke har lyst, så lad være eller vent. Det er ikke nødvendigt, at have en uddannelse, for at leve et godt liv – der er masser af mennesker, som klarer sig super fint alligevel. Udover det, så er der jo altid mulighed for, at du kan tage en uddannelse på et senere tidspunkt i dit liv, hvis du finder ud af, at der er noget du vildt godt kunne tænke dig at studere. Jeg tænker, at det faktisk er en super god idé, at vente til du finder noget, du virkeligt gerne vil. Så ender du ikke med at bruge din tid på noget, som du slet ikke har lyst til. Så giv slip på andres ambitioner for, hvad du skal med dit liv, og mærk godt efter på dig selv. En god idé kunne eksempelvis være, at skrive en liste over ting, du godt kunne tænke dig at gøre i løbet af de næste par år.
Måske kunne du godt tænke dig at flytte hjemmefra, tage ud og rejse, finde det rengøringsjob eller noget helt helt andet. Det vigtigste er ikke så meget hvad det er, men at du finder noget, du kan glæde dig over. Det kan eventuelt være en god idé for dig, at tale med en studievejleder, hvis du beslutter dig for, at du gerne vil læse videre på et tidspunkt. De er eksperter i, at finde rundt i uddannelsessystemet og hvad dine muligheder er. Du kan prøve at kontakte studievejlederen fra dit gymnasium, ellers er det muligt at få vejledning på nettet her.
Social angst og depression
Du skriver, at du lider af social angst og depression, men jeg tænker på, om det er noget, du har snakket med din læge om? For hvis du ikke har det, så kan det være en rigtig god idé. Lægen har mulighed for eksempelvis at henvise dig til en psykolog, hvis det er nødvendigt. Generelt kan lægen rådgive dig til, hvad du kan gøre ved det. For depression og angst er faktisk ret normalt, og der er enormt mange danskere der kæmper med det hver dag. Men det er altså noget man godt kan slippe af med igen, også selvom det virker lidt umuligt i øjeblikket. Og det kræver helt sikkert arbejde, men det er altså muligt, og mange oplever at blive helt frie for angst og depression igen – og ellers kan man lære, hvordan man kan håndtere det. Du kan læse lidt mere om, hvad depression og angst er her. Og hvad du selv kan gøre ved depression her. Og hvad du selv kan gøre ved angst her.
Hold fast i balancen
Når man kæmper med både social angst og depression, så kan det være vildt svært at overskue livet. Hele verden virker overvældende, og man har mest af alt lyst til, at grave sig ned i ens dyne for evigt. Det er helt normalt at opleve. Men det er en rigtig skidt idé at isolere sig – for så bliver ofte værre. Hvis man lukker sig inde på sit værelse, og ikke kommer særligt meget ud, så bliver man faktisk endnu mere trist, træt og stresset. Derfor kan det være en rigtig god idé, at få godt styr på sine rutiner, også selvom man har fri. Det betyder for eksempel:
• Få spist nok og drukket nok vand
• Huske at dyrke motion – eksempelvis at gå lange ture, cykle eller løbe hver dag
• Bruge tid på ting, man synes er sjovt hver dag – det kunne eksempelvis være at ses med sine veninder, læse gode bøger eller lave kreative projekter
• Gå ordentlig tid i seng, på samme tidspunkt hver dag – her er 10 gode råd, hvis man har svært ved at sove
Grunden til, at det er en god idé, at få styr på sine rutiner er, at ens krop er mere i balance. Så giver man den de bedste vilkår for at få det godt. Det er en god måde, at øge sit energiniveau på, så livet ikke er helt så uoverskueligt. Det kan derfor også være en rigtig god idé, at lave en plan for, hvad man gerne vil nå i løbet af dagen. Så kan du dele det op i bidder, så det bliver nemmere at overskue. På den måde kan du også indlægge gode pauser indimellem dine planer, så du får god tid til at slappe af, så det ikke bliver for meget.
Snak med nogen om, hvordan du har det.
Nu nævnte jeg tidligere din læge, og vil klart opfordre dig til at kontakte ham/hende og få lidt hjælp med din depression og sociale angst. Men uanset hvad, så er det en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Det kan være en rigtig god måde, at få lidt afløb for nogle af de følelser og frustrationer, som du måske går rundt med. Samtidigt kan det være super rart at få nogle flere perspektiver på ens problemer, hvis man har svært ved at overskue dem – så kan man også finde støtte til at blive bedre igen.
Dine forældre
Det lyder til, at dine forældre rigtigt gerne vil have, at du har det godt, og presser dig til at komme ud af huset igen. Og det er lidt voldsomt for dig, at de bliver ved. Men jeg tænker på, om du har fortalt dem, præcis hvordan du har det? For det er ikke sikkert de helt forstår, hvad du går igennem lige nu, og derfor forstår de ikke, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Og jeg tænker de faktisk rigtigt gerne vil støtte dig. Det kan være svært at åbne op, men det er en god idé, så i du kan få det godt igen. Måske kender dine forældre også nogle, som mangler rengøringshjælp. Eller kan hjælpe dig med at skrive en rigtig god ansøgning og sende dem ud. I kan eventuelt prøve at søge på nettet, om I kan finde rengøringsjob til dig.
Dine veninder/venner
Måske har du nogle gode veninder, som du kan snakke med. Det kan være rigtigt rart, at snakke med nogle jævnaldrende, fordi de ofte er det samme sted i deres liv. Måske er dine venner/veninder også totalt forvirrede omkring uddannelse, arbejde osv. og så kan i støtte hinanden lidt på vejen. Samtidigt kan det være, at de også kender til nogle gode arbejdssteder eller jobs, som passer til dig.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så er Headspace en god mulighed. Headspace er en frivillig forening, som rådgiver unge i deres problemer. Og det kan være alt fra himmel til jord. Der ligger en Headspace i de fleste større byer, og deres rådgivere er super søde. Headspace hjælper også unge på vej med at finde job, hvis man har brug for det. Derfor synes jeg også det kunne være oplagt for dig, at prøve at kontakte dem. Du kan være helt tryg ved at kontakte dem, og du kan være anonym, hvis du synes det er rarest.
Det er aldrig nemt, at skulle finde sin vej i udannelses- og arbejdsræset. Og det bliver ikke nemmere, hvis man yderligere kæmper med depression og angst. Men jeg tror på, at du sagtens kan komme godt igennem – især hvis du får lidt hjælp på vejen, og bliver god til at snakke om, hvordan du har det.
Jeg håber at du har kunnet bruge mine råd, og så krydser jeg super meget fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt for dig med jobsøgningen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper