Hej
Jeg er begyndt at få det svært i skolen pga depression og angst jeg kan ikke klare mig socialt og har ikke nogen at snakke med. jeg vil gerne flytte skole men kan ikke finde ud af hvordan jeg siger det da min mor har stress hver sød at hjælpe mig
Hilsen en pige på 13

Kære Pige på 13 år
Det kan gøre det rigtigt svært at gå i skole, når man kæmper med depression og angst. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig så vigtigt ikke at gå alene med sine svære følelser og tanker.
Ville det blive bedre?
Det lyder super hårdt, at du ikke har nogen at snakke med i skolen. For det er ikke særligt rart ikke at have nogen at snakke med i skolen, hvor man bruger så meget tid. Vi mennesker er nemlig sociale væsner, og vi vil gerne være en del af et fællesskab. Så jeg kan godt forstå, hvorfor du gerne vil flytte skole. Men jeg kommer også til at tænke på, om det mon ville blive bedre af at flytte skole? For du skriver også, at du har depression og angst, og at det er derfor, du er begyndt at få det svært i skolen.
Når man har depression og angst, så farver det den måde, man tænker og føler på. Sådan så alting kan komme til at føles helt umuligt. Og så kan man måske godt komme til at føle, at den eneste løsning er at skifte skole. Men hvis du får hjælp til din angst og din depression og får det bedre igen, så kan det være, at du vil se anderledes på det. Derfor synes jeg også, du skal prøve at starte med at snakke med dine lærere om, hvordan du har det. Dine lærere har nemlig et ansvar for at hjælpe dig, hvis du ikke trives. Og det vil de for det meste også rigtigt gerne. Hvis det så stadig ikke bliver bedre, så kan du altid flytte skole bagefter.
Dine følelser er også vigtigt
Jeg kan godt forstå, det er svært for dig at finde ud af, hvordan du skal fortælle det til din mor. For det kan være rigtigt svært at fortælle sine forældre om, at man har det svært, når ens forældre også selv har det svært. Det er der i hvert fald rigtigt mange unge med forældre, der er ramt af en psykisk sygdom, der fortæller. Men dine følelser er lige så vigtige som din mors. Og din mor er voksen, og de fleste voksne kan godt finde ud af at passe på sig selv samtidigt med, de også passer på andre. Så selvom din mor har det svært, så tænker jeg, at hun gerne vil hjælpe dig, så godt som hun kan. Men for at hun kan hjælpe dig, er du nødt til at fortælle hende, hvordan du har det.
Hvis det er for svært at sige det til hende, kan du prøve at skrive det til hende i et brev i stedet for. Så kan du give hende det og sige, at du gerne vil snakke med hende om det, der står i brevet, når hun har læst det. Det kan nogle gange være lidt nemmere, for så kan din mor bare spørge ind til det, du har skrevet. Og så behøver du ikke styre samtalen så meget selv. Jeg kommer også til at tænke på, om du har kontakt til din far? Hvis du har, ville han så kunne hjælpe dig, hvis din mor ikke kan. Det kan også være, at det er rarere for dig at starte med at snakke med nogle andre end dine forældre. Hvis det er sådan tænker jeg på, om der mon er en anden voksen i nærheden af dig, der kan? Det kan være en onkel, en tante eller måske en super sød lærer på din skole?
Får du hjælp?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får hjælp til den depression og angst, som du kæmper med? Det lyder nemlig alt for hårdt for dig, hvis det er noget, du forsøger at klare helt alene. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at du får noget hjælp til det, hvis du ikke allerede gør det. Specielt hvis det er depressionen og angsten, der gør, at det er svært at være i skole. For så kan det også godt komme til at spænde ben for dig på den nye skole, hvis du ender med at flytte. Så det er vigtigt, at du får noget hjælp til at få det bedre, så det kan blive rart for dig at være i skole igen.
Hvis du ikke får hjælp til din depression og din angst, så skal du snakke med din læge. Hvis du ikke har lyst til at gøre det alene, så kan du prøve at snakke med din mor eller en anden voksen om, om de har lyst til at hjælpe dig med at snakke med lægen. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Og det er så vigtigt, at man får hjælp, når man kæmper med angst og depression. For selvom det kan føles umuligt, at det nogensinde kan blive bedre, så er der hjælp at hente. Og langt de fleste, der har kæmpet med angst og depression, får det heldigvis godt igen med den rigtige hjælp.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får noget hjælp til at få det godt igen. For det kan godt blive bedre, og du fortjener at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper