Hej
Jeg har i noget tid gået ikke og haft det særlig godt. Jeg har søgt lidt og fundet ud af at jeg har en del tegn på at have en depression. Jeg har prøvet at snakke med min mor om det, men hun sagde bare at det var fordi jeg ikke havde det så godt i min nye klasse. Problemet med det er bare at jeg har haft det dårlig før min nye klasse og har det stadig efter den er blevet god. Jeg kan bare ikke få mig selv til at fortælle til min mor at jeg stadig tror at jeg måske har en depression, da det i min familie bliver set som er tabu at have stress, depression eller noget lignende i den stil. Jeg er selvfølgelig ikke sikker på om jeg har en depression, men jeg er bange for det. Jeg ville bare gerne have en afklaring på hvad fuck det er der er galt med mig, for kan virkelig ikke finde ud af det selv. Syntes bare det er så svært at fungere for tiden, når jeg ikke selv kan finde ud af, hvorfor jeg har det som jeg har det. Jeg føler bare at hele min verden er ved at gå under og jeg tuder seriøst hver aften over alting og ingenting. Jeg ved godt at i ikke konkret kan hjælpe mig, men følte bare at det var den eneste mulighed jeg havde.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er super hårdt, når man ramler ind i en periode af livet, hvor man ikke har det godt. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er første skridt på vejen mod at få det bedre.
Det kan blive godt igen
Det lyder ikke særligt rart, at du har det så svært, at du bliver ked af det hver aften og føler, at du har svært ved at fungere for tiden. For det er ikke sjovt, når man ramler ind i perioder af livet, som er så svære. De gør ondt, og de kan nogle gange føles helt umulige at komme igennem. Men svære perioder i livet er ikke unormale. For selvom det kunne være rart, hvis vi kun kunne mærke de gode og rare følelser, så er de svære følelser lige så meget en del af livet.
Derfor ramler vi også alle sammen ind i perioder, hvor det ikke er særligt sjovt at være os. Det er ikke altid, at der lige er en bestemt grund til, at man ramler ind i sådan en periode. Nogle gange ved man, at man er ked af det, fordi man lige har mistet nogen, som man holder af.Men andre gange er det måske en kombination af mange små ting, som har vokset store, som gør, at man går rundt og er ked af det. Og så kan det måske være svært lige at pin pointe, hvad man går og er ked af.
Men den gode nyhed er, at selvom man ikke helt ved, hvad man er ked af, så kan man godt få det godt igen. Nogle gange kræver det bare en hjælpende hånd fra folk omkring en. Derfor er det også super godt, at du har reageret på, at du ikke har det godt, for det er nemlig det første skridt på vejen imod at få den hjælp.
Snak med din mor igen
Det lyder som om, du kom til at føle dig lidt afvist, da du prøvede at snakke med din mor første gang. Er det rigtigt forstået? Det kan jeg i hvert fald sagtens forstå. For man kan godt komme til at føle sig lidt afvist, når ens mor bare kommer med en bestemt årsag til, at man ikke har det godt i stedet for at lytte til, hvad man fortæller. Men det er ikke sikkert, at det var din mors mening at afvise dig. Jeg tænker, at din mor tror, at du har det skidt på grund af din nye klasse, fordi det er den eneste årsag, hun lige kan komme i tanke om.
For hvis du ikke har fortalt hende, at du heller ikke havde det godt, inden du skiftede klasse og, at du stadig har det skidt, så er det ikke sikkert, hun ved det. Tanker og følelser er nemlig ikke altid noget, man lige kan se på folk. Så hvis man ikke selv fortæller, at man ikke har det godt, så er det ikke altid, at folk omkring os opdager det. Derfor er mit bedste råd til dig også, at du skal prøve at snakke med din mor igen. For de fleste forældre vil nemlig gerne hjælpe, hvis de forstår, at man faktisk har det rigtigt skidt.
Derfor er det også vigtigt, at du fortæller din mor præcis, hvordan du har det nu og har haft det tidligere, når du snakker med hende igen. Så hun forstår, at det med, at du har det skidt, er noget, som har stået på længe. Hvis du har lyst, så kan du eventuelt vise hendes vores artikel om depression. Så kan I læse den sammen, og du kan fortælle hende, hvad det for nogle af tegnene i artiklen, du kan genkende. Det kan måske være en måde at gøre det lidt konkret for hende, præcis hvad for nogle tanker og følelser, du går rundt med? Du kan også læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting, hvis du har lyst. Der er nemlig flere gode tips til at få taget de svære samtaler på en god måde.
Kan du snakke med en anden voksen?
Hvis du slet ikke kan få din mor til at forstå, hvordan du har det for tiden, er der så en anden voksen i nærheden af dig, som du kan snakke med? Er din far for eksempel ind i billedet, og kan du snakke med ham? Eller er der måske en god lærer på din skole, som du er tryg ved eller en helt tredje person? Hvis der er det, så kan du nemlig også prøve at snakke med dem om, hvordan du har det. Så kan de måske hjælpe dig med at få snakket med din mor, så du kan få den hjælp og afklaring, som du har brug for. Nogle gange kan det nemlig være lidt nemmere at få sine forældre til at forstå, hvordan man har det, hvis man har en anden voksen på sin side, som kan snakke voksensprog med ens forældre.
Tag fat i PsykInfo
Jeg kan sagtens forstå, du godt kunne tænke dig at finde ud af, om det er en depression, der gør, at du har det svært for tiden. Men jeg kan ikke svare dig på, om det kunne være en depression. For det er en fagperson, der kan snakke frem og tilbage med dig, som skal hjælpe dig med det. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du kender til PsykInfo? Det er et tilbud, der findes i alle regioner, hvor man for eksempel kan få info om psykiske sygdomme.
PsykInfo har en telefon, som man kan ringe til, hvor man kommer til at snakke med en rådgiver, som ved en masse om psykisk sygdom. Og som derfor også ved en masse om, hvor man kan gå hen, hvis man tænker, at man for eksempel har depression og godt kunne tænke sig en afklaring. Derfor tænker jeg, at PsykInfo måske kunne være rigtigt gode for dig at tage fat i. Deres rådgivere er super søde og vant til at hjælpe folk, som har det svært. Du kan finde PsykInfo i den region i oversigten nedenunder:
Snak med din læge
Du kan også altid tage til din læge, hvis du har brug for at finde ud af, om det kunne være en depression, som du kæmper med. Læger er nemlig uddannede til at hjælpe uanset, om det er noget fysisk eller psykisk, som man kæmper med. Og din læge er vant til at snakke med mennesker, som har det svært af alle mulige forskellige grunde. Samtidigt så kan din læge også snakke med dig om, om du måske har brug for at få noget hjælp til at få det godt igen. Din læge ved nemlig også, hvilke muligheder der er, der hvor du bor, men han eller hun sender dig ikke videre uden at have snakket med dig først.
Det er hårdt, når man ramler ind i en periode af livet, hvor man er meget ked af det og har svært ved at fungere. Så kan man nogle gange have brug for lidt hjælp fra folk omkring en for at få det godt igen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig, så du kan få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper