Jeg vil gerne arbejde med service, men jeg er bange for, at jeg ikke kan. Jeg er nemlig meget nervøs og genert. Desuden føler jeg mig også trist hele tiden.
Hey,
jeg føler mig trist hele tiden.
Og jeg er ikke sikker på at jeg ved ikke hvorfor.
Jeg føler jeg ikke får noget ud af min skole mere. Jeg går ud til sommer.
Og jeg ved jeg vil noget med service.
Men føler at der er for mange forventninger til mig. Og føler jeg ikke er noget værd. Og er bange for jeg ikke vil kunne finde ud af det jeg vil arbejde med. Da jeg er meget nervøs og genert.
Jeg har prøvet at snakke med min mor. Og det plejer at hjælpe.
Men jeg har bare haft en lang periode
hvor jeg føler mig trist hele tiden. Og ikke kan lide mig selv.
Selv når jeg er glad ved jeg det er midlertidigt. For lige så snart jeg er alene tænker jeg for meget. Og føler mig bare dårlig tilpas.
Jeg er træt af at være ked af det hele tiden. Jeg prøver at distraherer mig selv.
Men jeg vender altid tilbage til trisheden.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg har venner og familie.
Men føler mig alligevel ensom og alene.
Jeg føler jeg har en maske på i skolen hvor jeg er glad.
Men de ikke ved hvordan jeg virkelig har det.
Vh den triste. 😞

(Pige, 19 år)
Kære den triste
Det lyder som om, du tumler en hel del med en meget insisterende tristhedsfølelse. Det må være rigtigt svært. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå med de svære følelser alene.
Der behøver ikke at være en grund
Du skriver, at du føler dig trist. Men at du faktisk ikke helt ved, hvorfor du er trist. Og det er heller ikke altid, at der er nogen specifik grund til, at man føler sig trist. Det kan godt være, at det er flere ting på en gang, der gør, at man føler sig trist. Og nogle gange er det måske ikke lige alle grundene, der er tydelige for en. Men det lyder faktisk som om, du tumler med en del svære følelser for tiden. Du er for eksempel snart færdig med skolen, og du er usikker på, om du kan klare det, du gerne vil bagefter. Det er en mega hård ting at gå og slås med. Og det kan man faktisk godt reagere på med at blive trist over. Det er helt normalt.
Men hvis tristheden lige pludselig overtager hele ens hverdag i alt for lang tid. Og det bliver svært at slippe af med den igen, så kan det være et tegn på, at det måske er lidt mere end almindelig tristhed. Så kan det være et tegn på depression. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse den artikel, jeg har linket til om de typiske tegn på depression. Det er helt normalt at opleve nogle af tegnene i en periode. Det gør vi alle sammen. Men hvis man har rigtigt mange af tegnene, og det har stået på rigtigt længe, så skal man tage det alvorligt. For så er det i hvert fald et tegn på, at man har det super svært.
Du kan godt
Det kan være rigtigt angstprovokerende at skulle til at starte på noget nyt. Så kan man godt få en hel masse tanker om, om nu har det, der skal til. Det er fuldstændigt normalt, for man skal til at kaste sig ud i noget, man måske aldrig har prøvet før. Men jeg tror på, at du godt kan klare at arbejde med service. Også selvom du er genert og nervøs. For generthed og nervøsitet er heldigvis noget, man godt kan arbejde med. Og den bedste måde at arbejde med det på, er faktisk ved lige så langsomt at udfordre sig selv til at gøre nogen af de ting, som ens nervøsitet eller generthed spænder ben for. Du kan læse om, hvordan du kan udfordre din generthed i den artikel, jeg har linket til.
Prøv mindfulness
Det lyder som om, du allerede har nogen strategier, du bruger til at håndtere tristheden. Som for eksempel at distrahere dig selv, når du bliver alt for trist. Det er en super god strategi. Men det er også helt normalt, at tristheden kan vende tilbage, når man så er alene igen, fordi alle tankerne også vender tilbage. Det lyder som om, det lidt er det, du oplever? Et lille tip til at øve sig i at holde tankerne lidt på afstand, når du er alene, er at prøve mindfulness. I mindfulness øver man sig nemlig i at lade sine tanker passere uden, at man behøver tage stilling til dem.
Hvis du har lyst til at give det et skud, kan du prøve vores guide til fire nemme mindfulnessøvelser. Som med så meget andet så tager det lidt tid at blive god til mindfulness. Så det er helt normalt, hvis du synes, at der er hammersvært i starten. Men prøv at giv det en chance i en måned og se, om ikke det har hjulpet lidt. Du kan også kigge på vores artikel med andre gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man er rigtigt trist, hvis du har lyst.
Bliv ved med at snakke med din mor
Du skriver, at du allerede har prøvet at snakke med din mor. Men det lyder som om, du ikke helt føler, det hjælper så meget, som det plejer, fordi du stadig føler dig trist. Det kan jeg godt forstå, er super træls. Men det bedste råd jeg kan give dig, er stadig at blive ved med at snakke din mor. For jeg forstår godt, at du måske ikke føler, det hjælper så meget lige nu, når du stadig er trist. Men det hjælper på den lange bane at snakke om de svære tanker og følelser. Hvis man går med dem for sig selv, får de nemlig lov til at bygge sig op og komme til at fylde endnu mere. Og så kan det blive endnu sværere at holde dem ud.
Snak med dine veninder
Du bestemmer selvfølgeligt selv, hvem du har lyst til at snakke med. Men jeg synes virkeligt, at du også skal prøve at snakke med dine veninder og venner ovre i skolen om, at du går rundt og føler dig rigtigt trist. For du skriver, at du føler, du har en maske på ovre i skolen. Og at du føler dig meget alene, selvom du faktisk har venner og familie. Det er helt normalt at have det sådan, når man har det svært. Og den følelse bliver for det meste endnu stærkere af, at man tager den her maske på, hvor man lader som om, man er super glad hele tiden. For så viser man kun den ene side af sig selv. Og så kan man nemt komme til at føle sig endnu mere alene, fordi man faktisk ikke har sine venner og veninder til at snakke om de svære ting med.
Derfor synes jeg, at du skal prøve at fortælle dine venner og veninder, hvordan du har det inde bag den glade facade. Jeg tror også, at du vil finde ud af, at der faktisk er nogen af dine veninder, der godt kan genkende nogen af de ting, du går og tumler med. Som for eksempel usikkerheden omkring, om du nu kan klare det, du gerne vil efter skolen. For det er nemlig noget, som jeg tror, de fleste unge har tumlet med i større eller mindre grad.
Snak med din læge
Hvis du kan genkende mange af tegnene fra artiklen om depression. Eller hvis du bliver ved med at gå rundt og føle dig trist uden, at der er noget, der hjælper, skal du snakke med din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor du går rundt og er så trist hele tiden. Og om det måske kunne være en depression, du går og tumler med. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få noget mere hjælp henne, hvis din læge tænker, at det ville være en god idé.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så ønsker jeg dig al mulig held og lykke fremover. Jeg tror på, at du nok skal komme til at arbejde med service, hvis det er det, du rigtigt gerne vil.
De bedste hilsner fra en Mindhelper