Hej mindhealper
Jeg er en pige der går i 9. Klasse på efterskole. Jeg har det virkelig svært her for tiden. Eller det har jeg haft hele mit efterskole år. Jeg har fået nogle få venner men føler mig lidt alene. Jeg har ikke nogle venner fra min gamle klasse og har ikke en eneste veninde jeg kan snakke med om mine problemer. Føler ikke at jeg er nogens førstevalg….
Mit hoved er HELE TIDEN fyldt med tanker. Så snart et problem i mit liv er løst så dukker der et andet op. Jeg tænker altid over hvordan jeg ser ud og hvad folk tænker om mig. Når nogle griner så får jeg det så dårligt for jeg tror tit at de griner af mig.
Jeg har meget lavt selvværd. Jeg er grim og høj og jeg er en virkelig dårlig person. Jeg hader bare mig selv. Jeg er dårlig i skolen og er ikke sød.
Jeg bekymrer mig altid over om min familie kan lide mig. Jeg ringer ikke så tit med mine forældre men jeg snakker virkelig godt med dem når jeg er hjemme i weekenderne og jeg elsker min mor og far. Vi har et virkelig godr forhold og har aldrig skændes med min mor før. Men ringer jeg for lidt til dem? Hader de mig mon?
Please hjælp mig;( jeg har det virkelig svært har ogs sygdomsangst og andre ting…..

(15 år)
Kære du
Det lyder til, at det er hårdt at være dig lige nu. Derfor vil jeg også starte med at rose dig for at række ud og skrive herind til os. Det kan være hammersvært at sætte ord på sine følelser og derfor kommer man nogle gange til at gå med det alene
Men du skal vide, at det at sige det højt hvordan man har det, er første skridt mod at få det bedre. Så allerede nu, er du på rette vej.
Nogle gange er vi vores egen værste fjende
Når jeg læser dit brev, synes jeg det lyder som om, at din indre kritiker fylder rigtig meget. Din indre kritiker, er den stemme der bagerst i vores hoved, altid er klar til at pege på alt det vi gør forkert.
Det kan være rigtig hårdt at have det sådan, for det påvirker vores humør enormt meget. Derfor er det også helt normalt, hvis du føler at det hele er lidt svært for tiden.
Det er nemlig sådan med os mennesker, at vores hjerner er rigtig glade for vaner. Så hvis vi får en vane med at se på alt det negative, så kan hjernen godt komme til at glemme, at kigge på noget af det positive.
Det er helt normalt, at vi mennesker i perioder ser på de negative sider af os selv. Men hvis ens indre kritiker bestemmer i alt for lang tid, kan det komme til at gå ud over vores selvværd.
Heldigvis kan vi godt lære at skrue ned for den indre kritiker og skrue op for selvværdet igen. I vores artikel: Dæmp din indre kritiker: Accepter dig selv!, står der en masse gode råd til hvad man kan gøre, for at bygge ens selvværd op igen.
Få det bedre med dig selv
Jeg lægger mærke til, at når du beskriver dig selv i dit brev, så taler du rigtig grimt om dig selv. Det kan være svært at snakke pænt om en selv, hvis man har lavt selvværd og det er den indre kritiker, som har kontrollen.
Men heldigvis kan selvværdet godt bygges op igen, så man får skruet ned for alle de negative tanker. I vores artikel: Lavt selvværd? Få 7 gode råd til, hvordan du får det bedre med dig selv, står der en masse gode råd til hvordan du får det bedre med dig selv.
Det kan måske godt virke overvældende med 7 råd på en gang, så husk på, at det er okay at starte i det små. Start med at vælge en eller to af rådene, som du synes virker særligt gode og så start med dem.
Du er ikke nogen dårlig person
Når jeg læser dit brev, får jeg ikke på fornemmelsen, at du er den dårlige person, som du selv synes du er. Tværtimod synes jeg, at du lyder som en enormt omsorgsfuld person, der fx går rigtig meget op i, hvordan dine forældre har det og jeres relation sammen.
Det er ikke alle mennesker der er så omsorgsfulde, så det synes jeg godt, du kan klappe dig selv på skulderen for.
Du skriver, at når du er hjemme, så snakker I rigtig godt sammen. Men du skriver ikke, om du har fortalt dem, hvordan du har det? De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste og vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe, hvis deres barn har det svært.
Derfor synes jeg også, at det kunne være en god ide, hvis du fortalte dem, hvordan du har det. Du kan eventuelt sige det næste gang du er hjemme eller snakke om det i bidder, når du ringer hjem en gang imellem. Det vigtigste er bare, at du får fortalt det til nogen og at du ikke går med det alene.
Kan du snakke med din kontaktperson om det?
Jeg kommer også til at tænke på, om du ikke har en kontaktperson på efterskolen, som du kan snakke med?
Kontaktpersoner har ofte haft rigtig mange forskellige elever og er derfor vant til at snakke med elever om alt muligt. De er som regel rigtig søde og vil ofte gøre alt hvad de kan for, at deres elever får et godt år på efterskole. Så ham eller hende, kan du roligt tage fat i.
De vil altid lytte hos headspace
Her til sidst, vil jeg lige tippe dig om headspace. Hos Headspace sidder en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge, som har det svært. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis ens hoved hele tiden er fyldt med tanker.
Der ligger headspacecentre i de fleste større byer og hvis du ikke kan komme ind til dem, så kan du altid fange dem på chatten. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være hammersvært at gå på efterskole, hvis ens hoved hele tiden er fyldt med negative tanker. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber det bedste for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper