Hej Mindhelper
Jeg overtænker meget om min kæreste, jeg virkelig glad for ham og han viser mig også tryghed og positiv Energi han siger hele tiden han elsker mig det varmer min krop men fx i dag skrev han “godnat✌🏻” og jeg ved ik hvorfor men jeg overtænker bare den mindste ting jeg har prøvet alt jeg snakker med mange Psykologer om det og det ret svært at være mig selvom det ik lyder til det jeg elsker virkelig ham og vi skal snart mødes et par dage efter valentines dag han siger jeg bare skal tage det roligt og at jeg kan stole på ham men problemet er længere tilbage i fortiden skete der mange ting så jeg ikke kunne stole på nogen ingen gang min Psykolog og jeg prøver så hårdt for og bevise jeg en god kæreste og vise min kærlighed til ham jeg overtænker meget virkelig meget om min krop venner familie og hvad folk siger bare den mindste ting kan ramme hele min dag og resten af ugen jeg har været syg hele denne uge fordi jeg fik sagt nogle ikke så pæne ting til mig i mandags men det ik det det handler om når jeg overtænker får jeg Rigtigt meget hovede pine og ender mig jeg ik kan sove hvad skal jeg gøre når man har prøvet alt jeg har bare brug for og bevist personen virkelig elsker mig.

(13 år)
Kære Du
Det kan være hammerhårdt, når overtænkningen fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og fortalt om det.
Overtænkning
Det med at overtænke kender de fleste unge til. For vores tanker og bekymringer kan sommetider komme til at rulle afsted, som en snebold der vokser sig større og større. Derfor er det også normalt, at blive ramt af overtænkning en gang imellem. Men sommetider kommer tankerne til at fylde så meget, at man slet ikke kan slippe ud af overtænkningen igen. Og det er rigtig hårdt og drænende. Derfor tænker jeg også, at det giver rigtig god mening, at du er træt af, at overtænkningen fylder så meget hos dig.
Jeg tænker også, at der måske er noget i vores artikel om overtænkning, som kunne være hjælpsomt for dig. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man skruer ned for støjen i hovedet.
Opfind en figur til de tunge tanker
Du skriver, at der tidligere er sket nogle ting, som gjorde at du ikke kunne stole på nogen. Når man har haft sådan en oplevelse, kan det godt stadig sidde i en. Og på en måde, kan det være lidt ligesom et par briller ens hjerne og krop har givet en på for at sikre, at det ikke sker igen. Men brillerne kan også komme til at spænde ben for en. Fordi brillerne gør, at man hele tiden kigger efter tegn på, at den anden ikke er til at stole på.
Og det kan være mega frustrerende og svært, når man har en kæreste, som man er rigtig glad for. For så kan man godt komme til at blive usikker, og have ekstra meget brug for bevis for, at han virkelig holder af en. Og det kan være svært både for en selv, fordi man går rundt med usikkerhed og ondt i maven. Men også for ens kæreste, fordi han ikke kan overbevise en om, at han virkelig holder af en. Derfor synes jeg også, at det er mega godt, at du gerne vil arbejde med det, og prøve at skrue ned for at skulle have fysiske beviser.
Noget som kan hjælpe er at prøve at opfinde en figur til de tunge tanker. Det lyder måske lidt fjollet, men det kan være en rigtig god måde at få det lettere med de svære tanker. For på den måde, kan det være lettere at adskille ens tanker fra sig selv og virkeligheden. Hvis du har lyst til at give det et skud, kan du tage et kig i vores artikel Opfind en figur til de tunge tanker – og få det lettere med dem.
Snak med din kæreste
Du skriver, at din kæreste siger, at du skal tage det stille og roligt, og at du kan stole på ham. Det lyder derfor til, at han er sød og omsorgsfuld, og gerne vil støtte dig. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte ham om dine tanker, og om hvordan du har det. Og hvis du allerede har snakket med ham, så er det hammer godt, og så skal du endelig blive ved med at gøre det.
Selvværd
Nogle gange, når man har brug for fysiske beviser, og overtænker meget, kan det hænge sammen med ens selvværd. For nogle handler det om, at de ikke føler sig gode nok, og derfor har de svært ved at tro på, at andre gerne vil dem og holder af dem. Er det mon noget, som du kan genkende? Hvis det er det, så kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig i vores artikel om lavt selvværd. I den står der nemlig nogle rigtig gode råd til, hvordan man lige så stille kan bygge ens selvværd op igen.
Bliv ved med at snakke med din psykolog om det
Du skriver, at du også har snakket med din psykolog om det. Og det er mega godt. Derfor skal du endelig også blive ved med at snakke med psykologen om det.
Snak med andre omkring dig
Når man bøvler med nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med nogle af dem omkring dig om, hvordan du har det. Det kan fx være en fra din familie, en god ven eller en helt tredje, som du er tryg ved.
Det er mega hårdt at kæmpe med overtænkning. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej
De bedste hilsner fra en Mindhelper