Hej Mindhelper
Jeg har et problem med overtænkning. Jeg overtænker og bekymrer mig om alt hele tiden og det er meget udmattende. Jeg føler det bliver værre og værre jo ældre jeg bliver og det går meget udover mit forhold til min kæreste, da jeg altid tænker mig selv i dårligt humør.
Jeg overtænker især, hvis jeg er sammen med min kærestes familie eller hans venner og bekymrer mig helt vildt om hvad de synes om mig. Jeg er hele tiden bekymret for at jeg siger nogle mærkelige ting og kan efter en weekend ved svigerfamilien bruge de næste to uger på at analysere, hvad jeg har sagt og hvordan jeg har opført mig. Alle i hans familie er super søde og har intet gjort for at jeg skal føle mig utilpas eller akavet. Jeg har været sammen med min kæreste i 3 år og overvejer nu at gå fra ham, da jeg synes det er så hårdt at stresse over hvad de synes om mig hele tiden og det påvirker mig virkeligt meget, samtidigt stresser jeg over, at jeg på trods af, at vi har været sammen i 3 år, stadig ikke føler mig hjemme hos dem. Derfor føler jeg kun at jeg kan få lidt ro på mine tanker, ved at gå fra ham, selvom jeg holder super meget af ham. Føler også at jeg har skuffet hans familie, da jeg tror de havde håbet på at jeg bare ville passe ind med det samme og blive en del af deres familie, hvilket jeg ikke føler jeg er. Det er virkeligt hårdt at have disse tanker hele tiden og gå og analysere alt og ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Øv altså, det lyder godt nok til, at du er hårdt ramt af overtænkning. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Overtænkning
Jeg synes det er super fint formuleret, når du skriver, at du tænker dig selv i dårligt humør. For det er nemlig helt sandt, at man kan komme til at tænke så længe, at man blive i dårligt humør – også selvom man ikke rigtigt havde nogen grund til det.
Overtænkning er mega svært og lidt en ond spiral, som det kan super svært at komme ud af. Og det er en kæmpe energisluger, så jeg kan sagtens forstå, at du synes det er udmattende. Noget som ofte kan tricke overtænkning er situationer, hvor man føler sig lidt usikker, eller som er uvante. Ovetænkningen kan både ske i selve situationen. Men den kan også komme bagefter, hvor man så tænker tilbage på de forskellige situationer og snakke man havde, for at tjekke, om man nu kom til at sige, eller gøre noget dumt. Kan du genkende det?
Du er ikke alene
Mange unge kender til, at tænke over, hvad andre synes om en. Især når det kommer til svigerfamilien, fordi man måske rigtigt gerne vil gøre et godt indtryk. Men det skal helst ikke fylde så meget, at du føler at du bliver nødt til at gå fra din kæreste, for at få ro på hovedet. Om du vælger at gå fra din kæreste eller ej, er helt op til dig. Men jeg synes det ville være ret ærgerligt, hvis det udelukkende var pga. de her mega trælse tanker. For heldigvis så er det sådan, at man godt kan arbejde med overtænkningen.
I artiklen 8 råd til at stoppe overtækning, kan du læse nogle forskellige bud på, hvordan man kan få de trælse tanker til at fylde mindre. Så den vil jeg virkelig anbefale dig at tjekke ud.
Usikkerhed
Det kan måske også være hjælpsomt for dig, at kigge på de her to artikler: giv slip på dine usikkerheder, og den her om at udfordre negative tanker om sig selv. For ofte er de ting vi er usikre på, måske slet ikke noget, som andre lægger mærke til. Derfor tænker jeg også, at den tanke om, at din svigerfamilie ikke synes du passer ind, måske kommer af, at du er lidt hård ved dig selv. For du skriver samtidig også, at de er super søde ved dig og ikke har gjort noget for, at du skal føle dig utilpas.
Snak med din kæreste om det
Jeg ved ikke, om du har snakket med din kæreste, om usikkerheden i forhold til din svigerfamilie. Hvis du ikke har fortalt ham om tankerne, vil jeg råde dig til at gøre det. For det kan hjælpe en del, ikke at gå rundt med tankerne oppe i hovedet. Men derimod at få dem vendt med en anden. Din kæreste er nok også en af dem, som kender din svigerfamilie bedste. Derfor tænker jeg, at han måske kan være god at tale med, om det.
Snak med en anden
Det kan også være rart at snakke med en anden man kender, når man bøvler med nogle svære tanker. For måske har den man taler med et råd eller to. Og uanset hvad, kan det lette en del, at få sagt tankerne højt. Så måske har du en god veninde, en forældre eller en helt tredje, som kunne være god at tale med?
Tag fat i en psykolog
Hvis du oplever, at du bliver ved med at have de her negative tanker og følelser, og de bliver ved med at påvirke dit liv. Så kan du overveje, at tage fat i en psykolog. En psykolog kan nemlig hjælpe med, hvordan man lære at håndtere de svære tanker, så de ikke fylder hele ens liv og gør en ked af det. Det kan være super hjælpsomt og rart, at gå til psykolog. Det kan du overveje om kunne være noget for dig.
Det er mega hårdt, hvis man bliver så hårdt ramt af overtænkning, at det går udover ens forhold og hverdag. Derfor håber jeg, at mit svar har været hjælpsomt for dig.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper