Kære mindehjælper jeg er lidt ung jeg er kun 13 men har virkelig brug for hjælp. Jeg lider af død angst så jeg tør ikke sove om natten fordi jeg er bange for ikke at
vågne op igen. Jeg føler mig heller ikke til stede som om jeg er ved siden af mig selv, og det bliver værre og værre jeg føler ikke jeg kan tænke i mit hoved mer. Jeg ville så gerne have at det går væk, er også svimmel og træt. Det eneste jeg gar brug for at høre er at jeg er normal og det ikke er noget farligt måske er det min død angst der gør det? Jeg beder til gud vær aften om jeg kan leve et langt liv men er så bange for jeg dør jeg kan ikke tage det mer pls hjælp har prøvet alt Kærlig Hilsen pige på 13

(13 år)
Hej med dig
Det lyder til at dødsangsten fylder rigtig meget hos dig. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er ikke farligt
Du skriver, at det eneste du har brug for at høre, er at du er normal, og at det ikke er noget farligt. Jeg tror, at alle mennesker på et tidspunkt oplever at tænke på døden. For nogle sker det kun en gang imellem og for andre fylder det rigtig meget. Det er ikke spor mærkeligt – hverken det ene eller andet.
For at forstå hvad angst er, er vi nødt til at tænke tilbage på de allerførste mennesker, der levede. Dengang da vi levede blandt sabeltigere og andre farlige dyr, var det super smart for hjernen at gå i panik en gang imellem. For hvis vi stod overfor et farligt rovdyr, var det super smart at kunne handle hurtigt. Måden hjernen gjorde det på, var at bruge en masse kræfter på én gang. Det samme sker i dag, når man føler angst. Din hjerne arbejder på højtryk, når den går i panik eller føler angst. Derfor kan man hurtigt blive træt, svimmel eller føle at man ikke helt er tilstede. Med andre ord er det altså helt normalt, at du har det sådan i kroppen, når du føler angst. Og du skal vide, at det ikke er farligt, selvom det godt kan føles sådan.
Mange føler, at angst godt kan opleves som om, at man sidder fast i kviksand. Jo mere man kæmper imod, jo sværere bliver det at komme ud af. Du skal vide at man kan godt få det bedre. Det første skridt mod det, er at række ud til nogen og det har du allerede gjort! Så det skal du have super meget ros for.
Har du nogensinde hørt om mindfulness? Hvis du ikke har det, kan jeg varmt anbefale dig vores artikel 4 gratis mindfulness-øvelser du kan prøve allerede i dag. Det er nogle super nemme øvelser, som rigtig mange føler hjælper en med at slappe helt af.
Snak med dine forældre
Selvom jeg synes det er super flot, at du rækker ud og skriver ind til os, lyder det også lidt som, at du går med alle de svære tanker selv. Derfor tænkte jeg på, om du har fortalt dine forældre, hvordan du har det? Det kan nemlig gøre det sværere lidt lettere. For det er ikke sikkert, at det hjælper mega meget. På den måde, er det nemmere for dem omkring en at hjælpe os. Jeg tænker også, at du måske kunne snakke med dine forældre om at tage en tur forbi lægen? På den måde, kan lægen hjælpe jer med at finde ud af, om der er noget hjælp som kunne være rart for dig at få.
Snak med en anden voksen
Hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan det være du skal tage fat i nogle helt andre. Dette kunne fx være en god venindes mor, en moster eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får luftet de svære tanker og får delt dem med nogen.
Angsttelefonen
Hvis du har brug for at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Angsttelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og dygtige rådgivere, som ved en helt masse om, hvordan det er at kæmpe med angst. Og jeg er næsten helt sikker på, at de har prøvet at snakke med andre, der har det ligesom dig. De kan også snakke med dig om, hvad man selv kan gøre for, at få mere ro på sin angst. Så husk, at selvom angsten kan fylde rigtig meget lige nu, er der masser af hjælp at hente derude.
Det kan være rigtig svært, når angsten fylder meget. Derfor håber jeg, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de varmeste tanker din vej og håber du finder ud af det. Vi hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper