Hej Mindhelper
jeg har rigtig mange tanker der gør så jeg nogle gange har svœrt ved at fokusere nede i skolen og gør så jeg har svært ved at sove
Er der noget der kunne hjælpe mig med at lægge tankerne væk eller få ro på mig selv

(13 år)
Kære Du
Det kan være ret hårdt, når der suser en masse tanker rundt i hovedet på en. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Tanker
Det kan være ret hårdt og frustrerende, når man har mange tanker. For når der kører en masse tanker rundt, kan det godt være svært at koncentrere sig og fokusere. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du har svært ved at fokusere henne i skolen lige nu. Og når der er uro i hovedet, kan det også godt være svært at finde ro og falde i søvn. Sådan tror jeg, at næsten alle mennesker har prøvet at have det. For det er helt normalt at have perioder, hvor man har mange tanker i hovedet.
Mindfulness
Men heldigvis er der ting, som kan hjælpe med at få mere ro på kroppen og tankerne. En af de ting er mindfulness. I mindfulness arbejder man med at slappe af i hovedet og kroppen, og være til stede i nuet. Så måske det kunne være en hjælp for dig? Hvis du har lyst, kan du prøve at tjekke vores onlineforløb om mindfulness ud, og hvis du synes, at det er en lidt for stor mundfuld, kan du også starte med at tage et kig på vores artikel med fire mindfulness øvelser
Overtænkning
Der kan være mange forskellige grunde til, at man er ramlet ind i en periode, hvor der er mange tanker i hovedet. Men uanset hvad grunden er til det, har tankerne det ofte med at køre i ring. Nogle beskriver det også ligesom en snebold der triller og vokser sig større og større. Er det mon noget, som du kan genkende?
Hvis det er, så tænker jeg, at der måske er noget i vores artikler om overtænkning, og om at bryde tunge tanker, når de kører i ring, som også kunne være hjælpsomt for dig.
Tal med dine forældre
Noget af det allerbedste man kan gøre, når man har mange tanker er at tale med nogen om det. For tit fylder tankerne lidt mindre, når man deler dem med andre.
Nogle af de voksne, som måske er tættest på dig, er dine forældre. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en god ide, at du fortalte dem om tankerne, og om at du har svært ved at sove og fokusere. Langt de fleste forældre vil nemlig rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem om noget, som bøvler.
Tal med en anden voksen
Det kan også være, at der er en anden voksen, som du gerne vil snakke med. Det kan fx være en vens mor, en lærer eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alle dine tanker alene.
Børnetelefonen
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, vil de også altid gerne lytte hos Børnetelefonen. Du kan både ringe og snakke med dem, chatte med dem eller sende dem en SMS. Og uanset hvordan du kontakter dem, så gør de altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være rigtig hårdt, når man er ramlet ind i en periode med mange tanker i hovedet. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper