Jeg er en meget følsom pige, og jeg kæmper virkeligt meget med tankemylder. Er det bare en teenageperiode, eller bør jeg gøre noget ved det?
Hej.
Jeg har ekstremt meget tankemylder om tonsvis af bekymringer hele tiden. Jeg er en meget sensitiv pige, følsom og har altid overtænkt alting. De sidste 3 måneder, især her i januar er det dog blevet slemmere og slemmere. Jeg er blevet bange for helt almindelige dagligdags ting, og ser ligesom en konsekvens af alting, “Hvad nu hvis” tanker. Hvad andre tinger, om jeg laver fejl, folk dør eller kommer tilskyde, køre i bil osv. osv. Jeg oplever at jeg bliver meget spændt i skulder, får hjertebanken, rystende hænder og jeg har lyst til at græde.
Hvad man kan gøre, er det bare en teenager-periode eller noget som jeg skal gå videre med?
Jeg har snakket en del med min mor om det, hun lytter selvfølgelig, men det er som om hun ikke forstår det helt nøjagtigt.
Kærlig hilsen // en meget forvirret pige

(Pige, 16 år)
Kære den meget forvirrede pige
Det er super fint, at du skriver herind og spørger, for det lyder da til at bekymringerne fylder rigtigt rigtigt meget for dig i øjeblikket. Men allerførst skal du have ros for at snakke med din mor om det. Det er helt vildt vigtigt at få snakket om de problemer, der fylder i vores liv. Så bliv endelig ved med at snakke med din mor om det, også selvom hun måske ikke forstår det hele.
Det er normalt i perioder
Det er helt normalt at have perioder, hvor man er mere bekymret end andre. Eksempelvis hvis man er inde i en periode, hvor der er helt vildt meget gang i den og alting bliver lidt uoverskueligt. Så kan kroppen godt reagerer ved at blive nervøs eller bekymret. Men! Hvis det bliver så voldsomt, at det begynder at fylde hele ens hverdag, så skal man selvfølgelig reagere på det.
Kender du angst
Jeg tænker på, om du kender til generaliseret angst? Du nævner nemlig nogle ting, der godt kunne lyde lidt som noget folk, der kæmper med generaliseret angst også kæmper med. Det er for eksempel, at du har hjertebanken og har rigtigt mange af de her “hvad nu hvis?”-tanker. Sådan er der rigtigt mange med angst, der også har det. Jeg kan ikke vide, om det er angst, du slås med. Det er en professionel, der sidder ved siden af dig, der skal hjælpe dig med at finde ud af det. Men du kan prøve at læse vores artikel om generaliseret angst. Måske er der noget i den, du kan genkende?
Og så vil jeg også gerne fortælle dig, at man godt kan gøre noget ved de ting, du nævner. Lige meget om det er angst eller ej. Du kan for eksempel prøve at læse vores artikel med gode råd til at håndtere angst, hvis det giver mening for dig. Der vil du kunne finde nogle forskellige råd og øvelser, som kan være effektive mod de ting du nævner. Du kan også prøve at læse vores artikel om at udfordre sine bekymringer. Jeg tror, at den måske kan hjælpe dig med nogen af alle de “hvad nu hvis”-tanker, du slås med.
Mit bedste råd til dig
Du spørger om, hvorvidt det bare er en teenager-periode, eller om det er noget, som du skal gå videre med? Det kan selvfølgelig sagtens være, at det bare er en periode du er inde i lige, men jeg synes alligevel, at du skal gå videre med det. For det lyder, som om det fylder rigtigt meget for dig. Og det kan være rigtigt hæmmende for en at skulle have så mange bekymringer i hovedet hele tiden. Så selvom det måske kun er i en periode, så det er en god idé at få hjælp til at gøre noget ved det nu, så det ikke skal fylde så meget.
Snak med lægen
Det er altid en god idé at snakke med sin læge, hvis man har problemer – uanset om de er fysiske eller psykiske. Lægen er vant til at tale om alle slags problemer, og kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan gøre. Hvis det er angst, du oplever, så vil lægen også kunne hjælpe dig med at finde ud af det. Uanset hvad kan din læge nok komme med nogle gode råd til, hvordan du kan håndtere de ting, du oplever. Hvis det er nødvendigt kan lægen også henvise dig til noget mere hjælp. Det kunne for eksempel være en psykolog.
Snak med dine nære
Du siger du snakker med din mor om det, og det er super fornuftigt. Bliv endelig ved med det. Når vi snakker om de ting der fylder, så begynder vi også at arbejde os ud af dem. Jeg tænker også, at du kan prøve at snakke med dine venner/veninder, hvis du har nogle du føler dig tryg ved at snakke med. Måske har nogle af dem prøvet noget lignende?
Jeg håber, at du kan bruge rådene til noget, og så håber jeg, at det hele kommer til at gå godt for dig. Jeg ønsker dig i hvert fald alt mulig held og lykke med det.
Venligste hilsner fra en Mindhelper