Jeg går og bekymrer mig meget. Og så går jeg og forbereder mig på at sige fra overfor en veninde, fordi hun er negativ hele tiden. Og det påvirker mig.
Hej brevkasse
jeg går og bekymre mig om nogle masser af ting jeg går sådan og forbereder mig at sige fra og for mine venner men er mega træt af at tænke det en af mine venner er meget negativ hele tiden de ødelægger lidt mit humør tænker det kan være jalousi jalousi er en grim ting hvis man har problmer med sig selv skal det ikke gå ud over andre jeg har det godt men de har det også godt fatter ik at de er så jaloux på mig jeg ved ik hvorfor de er det jeg har oplevet så mange dumme mennesker at jeg er bekymret og træt af det jeg har snart fået nok og jeg skal til at vågne lidt op nu jeg høre også et skrig og det ligger jeg tit mærke til hvis jeg er bekymret så bliverjeg endnu mere bange jeg græder også meget men tænker det er normalt håber i kan hjælpe mig jeg tør ik at snakke med min mor om at jeg høre det skrig for så vil hun bare sig nårh

(Pige, 18 år)
Kære du
Der lyder, som om der foregår en masse ting hos dig. Og det er vidst ikke er særligt nemt for dig lige nu. Så jeg er rigtigt glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Skriv dine tanker ned
Du skriver, at du bekymrer dig rigtigt meget. Og det kan også bare være mega hårdt at gå rundt og bekymre sig rigtigt meget. Men det at bekymre sig meget er noget, vi alle sammen oplever i perioder. Det er helt normalt. For vi er faktisk designet til at bekymre os. Det var nemlig rigtigt smart, dengang det hele handlede om, at vi skulle overleve. Men det er virkeligt svært at gå rundt og være rigtigt bekymret. For bekymringer kommer hurtigt til at bygge sig op. Og på den måde kan de hurtigt komme til at fylde vildt meget. Måske det kan hjælpe dig at skrive dine bekymringer ned. Enten på et stykke papir, din computer eller noget andet, der lige passer dig. At skrive dine bekymringer ned har nemlig både den fordel, at du får sat ord på nogle af alle dine bekymringer, så de ikke længere kun er oppe i dit hoved. Og på samme tid kan du også tage det, du har skrevet frem senere og undersøge dine bekymringer, når du har fået dem lidt på afstand. Måske kan det hjælpe dig lidt?
Nogle gange kan rigtigt mange bekymringer også være et symptom på angst. Hvis man har angst, oplever man netop at bekymre sig rigtigt meget. Det kunne for eksempel være om, hvad andre tænker om en? Eller om man kommer ud for en ulykke? Man oplever også tit fysiske symptomer som for eksempel hjertebanken. Du kan jo prøve at læse vores artikel om angst og se, om der er noget, du kan genkende? Hvis der er, er det rigtigt vigtigt, at du får fortalt det til nogen. Uanset om det er angst eller ej, er det nemlig et tegn på, at du har det svært, hvis du kan genkende mange af symptomerne. Og så er det vigtigt, at der er nogen, der ved det. Så du kan få hjælp til at få det bedre igen.
Snak med din veninde
Jeg kan godt forstå, at det er virkeligt træls for dig, at det føles som om din veninder er negativ hele tiden. For det kan nemlig virkeligt ødelægge ens humør, hvis man kan fornemme, at der er nogen andre, der er i dårligt humør. Men det allerbedste du kan gøre ved det, er at snakke med din veninde om, hvorfor hun mon er så negativ hele tiden? Og det er måske også det, du går og forberede dig på at gøre? Det er rigtigt godt, for der kan nemlig være rigtigt mange grunde til, at hun opfører sig sådan. Og du kan ikke vide hvorfor, før du har snakket med hende. Måske har hun en helt anden opfattelse af situationen end dig?
Når du snakker med hende, er det rigtigt vigtigt, at du bliver på din egen banehalvdel. Så prøv for eksempel at undgå at sige ting som: “hvorfor er du altid så negativ?” Prøv i stedet vende den om, så det bliver til: “jeg føler, at du har været meget negativ på det seneste. Er det rigtigt?” Vær ærlig og fortæl hende, at det faktisk også påvirker dig, at hun er negativ. Men husk også at lyt til det hun siger. Så er det nemlig meget nemmere at komme frem til en løsning. Du kan læse flere gode råd til at håndtere dine konflikter i den artikel, jeg har linket til.
Snak med din mor
Du skriver, at du græder meget. Og ja, vi græder alle sammen ind imellem. Det er helt normalt. Men hvis du græder meget, er det et tegn på, at det er rigtigt svært for dig for tiden. Du skriver også, at du lægger mærke til et skrig, når du er bekymret. Jeg bliver lidt usikker på, hvor det skrig kommer fra? Men uanset hvad forstår jeg godt, at det skræmmer dig, at du hører det skrig. For det lyder ikke særligt rart. Og jeg forstår også godt, at det kan være rigtigt svært at skulle fortælle din mor om det. Men det er rigtigt vigtigt, at du gør det. For det her er ikke noget, du skal gå rundt alene med. Det er svært for dig. Og det skal din mor vide. Det er nemlig rigtigt vigtigt med støtte fra nogen, der er tæt på en, når man har det svært.
Du kan prøve at skrive det i et brev til hende. Måske det kan gøre det nemmere, fordi det giver dig tid til at tænke over, hvordan du gerne vil sige det? Du kan også læse vores artikel med gode råd til at snakke med sine forældre om de svære ting. Måske er der noget i den, der kan hjælpe dig?
Tag fat i Headspace
Nogle gange kan det være nemmere at starte med at snakke med en, som man slet ikke kender. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en masse søde frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og de kan snakke med dig om lige netop dét, der er svært for dig. De frivillige er nemlig vant til at snakke med unge, der har det svært. Og du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Hvis du bliver ved med at gå rundt og være bekymret. Eller hvis du allerede har været bekymret rigtigt længe, synes jeg du skal prøve at snakke med din læge. Det er nemlig ikke særligt rart at gå rundt at være bekymret i lang tid ad gangen. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp henne, så du kan få det godt igen.
Jeg håber at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få det bedre igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper