Hej.
Jeg er virkelig træt af at overtænke hele tiden. For tiden overtænker jeg rigtig meget, at jeg hverken har fået mit første kys, haft sex eller har en kæreste. Jeg ved godt det er forskelligt, hvornår folk begynder, men føler mig lidt underlig på det punkt, fordi jeg ikke har prøvet noget af det endnu. Og så begynder jeg at tænke om jeg er for lille, tyk, akavet eller ser forkert! Jeg har gået til psykolog, men det hjalp ikke, har været til en hypnotisør, det hjalp heller ikke. Og så har jeg prøvet mindfulness og yoga, og det fungerede heller ikke. Er sikker på mit liv ville være så meget nemmere, hvis jeg ikke overtænkte alt. Så, hvis I kan komme med nogle metoder til, hvordan det kan stoppe. Det ødelægger 5 ud af 7 dage på en uge.

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det lyder godt nok træls, at du er meget ramt af overtænkning. Det kan godt gøre en super frustreret og derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Du er helt normal
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at du føler dig lidt bagud i forhold til andre på din alder. At du oplever, at det føles underligt, at du ikke har haft de første oplevelser med kærlighed endnu. Det er nogle rigtigt trælse tanke, at blive ramt af. Men som du selv skriver så super fint, så er det forskelligt, hvornår man oplever de her ting. Og det er kun ca. 50% af unge, som har prøvet at have sex, når de er omkring 16 år. Derfor er det også fuldstændigt normalt, at du ikke har oplevet kys, sex og kæresterier endnu.
Hvis ens venner og omgangskreds snakker rigtigt meget om deres seksuelle oplevelser, så kan man godt komme til at føle sig anderledes. Så er det helt normalt at blive ramt af tanker om, at det er fordi man ser forkert ud eller noget andet. Men der kan være super mange grunde til, at det ikke lige er sket endnu. Og at man ikke lige har mødt den person, hvor man følte sig tryg og tiltrukket nok til, at man har lyst til at have de her oplevelser endnu. Hvis du har lyst, kan du prøve at læse det her brevkassespørgsmål fra en pige på 16, som har rigtigt mange af de samme tanker som dig. Det kan nemlig være super rart at vide, at man ikke er den eneste, der står med de her tanker.
Skriv dine tanker ned
Tanker kan være super forstyrrende. Men desværre lever de lidt deres eget liv og vi kan ikke kontrollere, hvornår de lige popper op i vores hoved. Det lyder som om, at du har prøvet rigtigt meget, at få bugt med de her trælse tanker. Men det kan være super svært. Og nogle gange, så sker der det, at hvis vi fokuserer rigtigt meget på at få tankerne væk, så kommer de til at fylde endnu mere i vores tanker. Jeg tænker, at en ting, som du kunne prøve af er, at skrive dagbog.
Når man skriver dagbog og får skrevet sine tanker ned på papir, så kan det være med til at give en et pusterum fra de tanker, som måske løber lidt løbsk i ens hoved. Så kan man beslutte sig for, at man vil bruge 15-20 min hver dag på at skrive sine tanker ned. Når en træls tanke så rammer i løbet af dagen, så kan man prøve at sige til sig selv “hov, dig gemmer jeg lige til senere og så skriver jeg dig ned der, når jeg har tid” og så prøve at fortsætte med det, som man havde gang i. Det tager øvelse, før at man har vænnet sig til og fået en god rytme i dagbogsskrivning. Men du kan eventuelt prøve det af hver dag i en måneds tid og så se, om det giver mening for dig. For det kan være en super god hjælp til overtænkning. Mange oplever, at de første dage har de rigtigt mange ting at skrive ned i dagbogen og så efter nogle dage, så bliver der mere ro på. Og det kan være rigtigt rart.
Hvis du har lyst kan du også prøve at læse vores artikel om at bryde tunge tanker og vores artikel om, hvordan man håndterer negative tanker om sig selv.
Snak med nogen om det
Et andet godt råd kan være, at få snakket med nogen om alle tankerne. Hvis vi går alene med vores tanker, så kan de rigtigt hurtigt komme til at køre i ring. Så kan det være super rart at få sat ord på ens tanker og høre en andens perspektiv på det hele. Det kan være, at du har nogle rigtigt gode veninder, som du er glad for at snakke med. Eller måske en af dine forældre, som du er tryg ved at snakke om kærlighed med. Det kunne også være en helt tredje person. Måske er der en, du tænker på nu?
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rarere at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig forening, hvor unge kan få rådgivning om det der fylder for dem. Intet problem er for stort eller småt i Headspace og de er helt vant til at snakke med unge, som oplever overtænkning. Måske kunne det være rart for dig? I øjeblikket kan man pga. corona fange dem på telefon eller chat, men normalt vil man også kunne få personlige samtaler der.
Overtænkning kan være super irriterende, men jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper