Jeg er en pige på 16 år, der aldrig har kysset en dreng. Alle mine veninder har kysset med en, og de fleste af dem er heller ikke jomfruer mere. Det går mig på hver eneste dag.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, der aldrig har kysset en dreng. Alle mine veninder har kysset med en, og de fleste af dem er heller ikke jomfruer mere. Når jeg siger det mener jeg, at 2 af dem er jomfruer. Det er virkelig hårdt og går mig på hver dag. De snakker jo rigtig ofte om det, og de ved godt, at jeg ikke har kysset nogle. Det er nok værst til fester når vi spiller “jeg har aldrig”, jeg kan jo på ingen måder være med. Min største frygt er, at jeg aldrig kommer til at få en kæreste. Problemet er, at ingen prøver på mig, og hvis jeg endelig samler modet til at prøve på nogle, så gider de mig egentlig bare ikke. Det jeg så tænker er; jeg er grim, jeg er tyk, jeg er for lille. Jeg vil virkelig gerne have hjælp til, hvad jeg kan gøre!?? Har virkelig ikke brug for, at nogle siger, at han nok skal være der en dag.

(Pige, 16 år)
Kære pige på 16
Det kan være virkeligt frustrerende at føle, at man er den der er ‘bagud’, når det kommer til kys, sex og fyre. Så kan man godt komme til at føle sig lidt som en outsider. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os.
Først og fremmest så tænker jeg, at der er nogle facts, det vil være godt for dig at vide.
1. Selvom det måske føles som om, at du nærmest er den eneste jomfru – jamen så er det faktisk omkring 50% af 16 årige på landsplan, som er jomfruer. Så selvom pigerne i din omgangskreds måske har prøvet en del ting – jamen så er det ikke mere normalt end at være jomfru. Det er helt vildt forskelligt hvad folk har prøvet af seksuelle ting, når de er 16 år. Og der er intet mærkeligt i ikke at have kysset med nogen.
2. Folk lyver virkeligt meget, når de spiller ‘jeg har aldrig’. Både om ting de har gjort, og ting de ikke har gjort. Så der er nok rigtigt mange af dine venner/veninder, som pynter en del på deres historier undervejs i spillet. Folk lyver ikke i ond mening, og det er måske også kun små, hvide løgne. Men det er de færreste, som har lyst til at afsløre ting, som er virkeligt pinligt eksempelvis. Og det giver jo også god nok mening. Jeg opfordrer dig derfor heller ikke til at begynde at lyve, når i spiller ‘jeg har aldrig’, men derimod at tage de andres historier med et gran salt.
Man kan godt komme til at føle sig lidt udenfor flokken, hvis de andre har prøvet en helt masse ting, og man ikke selv har. Hvis du synes det er lidt ubehageligt, at spille ‘jeg har aldrig’ med de andre, jamen så har du jo altid muligheden for, at lade være. Jeg ved selvfølgelig godt, at det ikke altid er så simpelt. Og det kan være svært at undgå, hvis det tit er spillet, som bliver underholdningen til fester. Men prøv eventuelt at søge på nogle nye spil på nettet. Måske kan du introducere et nyt spil, som folk ikke har prøvet før? Så kan det være, at de slet ikke gider spille ‘jeg har aldrig’.
Hvis du gerne vil møde en
Hvis du synes det går for langsomt med kærligheden, og der ikke er nogle fyre du kender, som du lige falder i hak med – jamen så kan du måske prøve at opsøge nogle nye fyre? Hvis du eksempelvis gerne vil have en kæreste, så kræver det jo, at du møder en, som du har lyst til at være sammen med. Og som også har lyst til at være sammen med dig. Nogle gange, så er man bare ikke så heldig, at den fyr er i ens omgangskreds. Så skal man ud og lede først. Kort og godt kan man sige, jo flere mennesker du møder, jo større er chancen for, at du møder nogle du kan lide.
Man kan møde nye mennesker mange steder. Eksempelvis i ungdomsklubber, til fester, i sportsklubber. Hvis du har en hobby eller interesse, så kan det være et godt udgangspunkt. Måske interesserer du dig for en bestemt sportsgren, og kan melde dig ind i en klub, og møde nye mennesker der. Du kan også prøve at spørge dine veninder om, om de kender en fyr, som de tror kunne være noget for dig.
Du er helt som du skal være
Du skriver og fortæller, at du har nogle negative tanker omkring dig selv og dit udseende. Jeg kan også sagtens forstå, hvis du er forvirret over, at du ikke har fundet kærligheden endnu. Men der behøver ikke være nogen årsag til, at du ikke har mødt den rigtige endnu. Nogle gange er det altså bare et spørgsmål om held. Måske har nogle af dine veninder bare været heldigere end dig, at have mødt nogle fyre de klingede med. Derfor tænker jeg heller ikke, at du skal være bekymret for dit udseende. Prøv i stedet at tænk “jeg er bare lidt uheldig, at jeg ikke har mødt en endnu”. Hvis de svære tanker om dit udseende plager dig ofte, så kan du prøve at læse lidt råd i denne her artikel om at slutte fred med sin krop.
Pas på dig selv
Hvis man bliver fortvivlet over, at man føler sig bagud i forhold til de andre – og måske bare ønsker at få “det overstået”. Hvis man er sammen med nogle på det grundlag, jamen så er der en risiko for, at det bliver en dårlig oplevelse. Fordi man måske kommer til at gå på kompromi med nogle ting, som det kan vise sig, var ret vigtig for en. Eksempelvis om man er vild med den fyr, som man kysser/har sex med. Hvis man egentligt ikke er vild med det menneske, som man har sin seksuelle debut med, jamen så er der nogle, som fortryder det efterfølgende. Sådan er det dog ikke for alle. Vi er helt vildt forskellige i forhold til vores lyster, og hvad vi føler os tilpas med. Derfor er der også nogle, som har det helt fint med, at det første kys eller første gang ikke behøver være med nogle, som de elsker eller har kendt længe. Så uanset om du ender med at finde en fyr, du gerne vil være i et forhold med, eller om du bare møder en fyr, som du bliver tiltrukket af – så pas godt på dig selv, og mærk efter hvor dine grænser går, og hvad der er vigtigt for dig.
Selvom det måske ikke er det, som du har lyst til at høre, så vil jeg alligevel råde dig til, at tage det stille og roligt. Du er 16 år, og i virkeligheden kun lige i begyndelsen af de år, hvor folk begynder at have deres første seksuelle debut og oplevelser. Jeg er næsten helt sikker på, at alle de her oplevelser nok skal komme helt naturligt til dig på et tidspunkt.
Jeg håber at mine råd har kunne give dig lidt ro i kroppen. Og så ønsker jeg dig held og lykke med det hele.
De aller-venligste hilsner fra en Mindhelper