Hej Mindhelper
Jeg er så træt af at jeg svært ved at sove. Hver aften inden jeg skal sove, intet kan jeg ikke sove ellers tænker jeg over de ting som får mig til at græde. Jeg har tidligere har masser problemer b.l.a forældre problemer, venner problemer , og har svært ved at føle mig jeg passer ind.
Jeg laver masser aktiviteter hverdag og det er pga at være i gang og ikke tænke på noget som gøre mig ked af det. Jeg kan alridg sidde stille og se en serie eller tv, ellers sidder jeg og over tænker om forskellige ting.
Så når jeg skal soce, har jeg det svært ved at sove og kommer tit til at græde, fordi jeg over tænker.
Jeg er her fortiden ca. I 4 måneder er begyndt at blive så hurtig irriteret og sur. Jeg har været stresset i 1 år nu og ved ikke hvordan jeg kan komme af med det.
Jeg er også begyndt at blive glemsom, sådan har jeg slet ikke været.
Hvad brude jeg gøre? Er det her normalt? Hvad skal jeg gøre for at kunne sove?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Det er mega frustrerende ikke at kunne sove og det kan være rigtigt svært, at finde ud af, hvad man kan gøre, for at det bliver bedre. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du reagerer normalt
Når vi oplever perioder, hvor vi er rigtigt stressede, så er det ret normalt, at det går udover vores søvn, humør og hukommelse. Det er fordi, at vores krop er oppe i et rigtigt højt tempo og derfor kan det være svært for kroppen at falde til ro. Så bruger den alt energien på at løbe stærkt. hvis man er presset, så er det helt normalt, at man begynder at overtænke om aftenen, når man ligger i sin seng. Det er fordi, kroppen endelig får ro til at bearbejde de tanker og følelser, som man går rundt med. Og så kan det være super svært at falde i søvn, fordi ens tanker kører rundt og rundt og rundt i hovedet på en. Det kan gøre en rigtigt ked af det. Især fordi man måske i forvejen har sovet dårligt nætterne før og derfor ikke har særligt meget energi tilbage.
Det er fuldstændigt normalt at have perioder, hvor man er presset og ikke sover ordentligt. Men de perioder skal gerne gå over af sig selv igen. Og det lyder til, at det her er noget du har kæmpet med længe? For så kan det være en rigtigt god idé, at reagere på det.
Kan du skrue ned for presset?
Du skriver, at du holder dig igang for ikke at tænke på de svære ting. Men så rammer de dig om aftenen, når du skal sove. Måske kunne det være en god idé, hvis du skruede lidt ned for presset i din hverdag, så det hele ikke ramler om aftenen? Det kan selvfølgelig være rigtigt svært, hvis du så bliver konfronteret med nogle svære tanker, som du ikke har lyst til at tænke på. Men samtidigt lyder det også til, at tankerne ikke forsvinder, selvom du prøver at distrahere dig fra dem. De kommer bare tilbage om aftenen i stedet. Så er det måske bedre, at mærke dem i løbet af dagen, så de ikke fylder det hele om aftenen. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man udfordrer negative tanker om sig selv. Måske kan den hjælpe dig lidt med, hvad du kan gøre ved de svære tanker, når de rammer.
Hvad kan man gøre?
Der er flere ting man kan gøre, hvis man har svært ved at sove. Du kan prøve at google søvnhygiejniske råd. Søvnhygiejne handler om, at man kigger sine vaner efter, for at give sin krop de bedste muligheder for at sove godt. Det er eksempelvis, at man ikke dyrker hård motion nogle timer inden man skal sove, drikker kaffe eller ser fjernsyn. Det kan være en god hjælp i rigtig retning.
Afspændingsøvelser
En måde man kan hjælpe sin krop til at falde til ro på er, at bruge afspændingsøvelser. Når man laver afspændingsøvelser, så aktiverer det system i kroppen, som får kroppen til at slappe af. Man ‘lærer’ nærmest kroppen hvordan det føles at slappe af. Det kan være ret svært i begyndelse, så gi’ ikke op, hvis det ikke virker de første gange. Man beder kroppen om at gøre noget, som den synes er ret svært og det kan tage lidt tid, før det bliver naturligt for en. Der ligger en afspændingsøvelse her på Mindhelpersiden, som jeg synes er super god. Den hedder progressiv muskelafspænding og du kan læse mere om den her. Men hvis du finder ud af, at den ikke lige var dig, så kan jeg anbefale at tjekke afspænding- og mindfulness-sessioner ud på youtube. Der er rigtigt mange og næsten altid noget for enhver smag.
Snak med dine forældre eller en anden du er tryg ved.
Det lyder til, at du er ret presset i øjeblikket og måske er det hovedårsagen til, at du har svært ved at sove? Derfor er er et af de bedste råd, som jeg kan give dig, at få snakket med nogen om, hvordan du har det. For det er super svært at skulle være så presset og ked af det, som du beskriver. Det er der ikke nogle mennesker, som kan holde til i længden. Men der er hjælp derude at hente, hvis man har det som du har det. Og det er helt okay, at have brug for hjælp. Det har alle mennesker engang i mellem. Når vi snakker om de svære tanker og følelser, så gør det dem tit mindre og nemmere at håndtere.
Du skriver, at der tidligere har været nogle forældreproblemer, men jeg kommer til at tænke på, om du vil kunne tale med dine forældre om, hvordan du har det nu? Måske bare den ene af dem. Det kan nemlig være rigtigt rart at snakke med nogle, som kender en godt og som gerne vil have, at man har det godt. Det er tit ens forældre, men det kan også være en moster, lærer, sportstræner, ven eller anden person, som man er tryg ved at snakke med. Måske er der en, som du tænker på lige nu? Det kan være super hjælpsomt og rart at få den støtte, men nogle gange kan det være svært at tage samtalen. Hvis du har brug for en hjælpende hånd, så kan du læse vores artikel om at snakke om svære ting med sine forældre. Der står nogle rigtigt gode råd i og den kan også bruges på andre end forældre.
Tag fat i lægen
Hvis du oplever, at du bliver ved med at være rigtigt presset og har svært ved at sove, så er det en god idé, at tage til lægen. Lægen kan nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvorfor søvnen bliver ved med at drille. Og hvis der er brug for det, kan lægen også henvise en til en psykolog, som kan hjælpe med at snakke om de svære tanker og følelser.
Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, hvor man kan komme og snakke om de ting, som fylder. Det er helt anonymt og deres frivillige er super søde og dygtige. Jeg kan varmt anbefale dem.
Det er møgfrustrerende, hvis man ikke kan sove. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at prøve at skrue ned for presset i ens hverdag og få snakket med nogle om, hvordan man har det. Så man igen kan få sovet uden at blive overrumplet af svære tanker og følelser. Jeg håber du har kunne bruge mine råd til noget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper