Hej Mindhelper
Jeg er i tvivl om jeg har OCD.
– Jeg tjekker min tlf 100 gange før jeg kan sove, om jeg nu har sat alarm.
– badeværelset skal være frit kl 23
– mit spejl på værelset skal altid vende præcis nogen grader opad hver aften
– jeg tjekker min vagtplan 100 gange inden jeg går k seng, hvad nu hvis jeg ikke husker tidspunktet rigtigt.
– jeg skal hive i dørhåndtaget mange gange
– tjekker lyset flere gange om det er slukket, selvom det er slukket
– jeg kan ligge min tlf efter jeg har lagt alarm, men skal tjekke den igen og igen efter, selvom jeg har sat alarm.
– lydstyrken skal sættes helt op hver aften
– lysstyrken skal være rigtig præcis hvor meget tlf lyser
Osv…

(Pige, 20 år)
Kære du,
Når jeg læser dit spørgsmål, så tænker jeg puha, det må være vildt frustrerende at skulle gøre alle de ting igen og igen. Og jeg kan virkelig godt forstå, at du tænker over, hvad der mon kan være årsag til det!
Hvad er OCD?
OCD er en kompleks diagnose, men hvis man skal være lidt grov, så kan man koge den ned til to store elementer: tvangstanker og tvangshandlinger.
Tvangstanker er uønskede tanker, som kommer igen og igen, og det kan føles som om, at man ikke kan slippe af med dem. Det kan være tanker som: ‘Jeg kommer til skade’, ‘Min mor dør hvis..’, ‘Jeg kunne i virkeligheden godt være pædofil’. Altså også oftest meget ubehagelige tanker.
Tvangshandlinger er handlinger, man føler sig tvunget til at gøre igen og igen, ofte, men ikke altid, knyttet op på, at ens tanker ikke skal blive til virkelighed. Et eksempel kunne være, at man tænder og slukker lyset fem gange i streg, for ellers vil ens mor komme til skade.
Du kan også læse vores artikel om OCD, måske kan den også give dig nogle flere svar.
Hvad er OCD ikke?
Så, OCD er tvangshandlinger- og tanker, som føles utroligt ubehagelige og umulige at slippe af med.
Men det betyder ikke, at man har OCD, bare fordi man fx ofte tjekker sin telefon.
Men, hvis man når til et punkt, hvor de her handlinger føles tvangspræget, og det begynder at påvirke en i sin hverdag, så er det mega vigtigt, at man får talt med en professionel om det.
For selvom OCD og lignende tilstande er helt vildt frustrerende og kan være rigtig pinefulde at stå i, så kan det blive bedre!
Få hjælp fra en professionel
Og derfor er det også mega godt, at du rækker ud. For nu tidligere du kan få hjælp, nu bedre.
Derfor tænker jeg, at et rigtig godt sted at starte, er hos din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med, hvor du får den bedst mulige hjælp.
For du skal selvfølgelig ikke klare alt det her selv. Der er heldigvis hjælp at hente!
Fortæl det til nogen du stoler på
Jeg tænker også at det kunne være virkelig godt, hvis du får sagt det her højt til nogen, som kan hjælpe dig i din dagligdag.
Fx en i din familie, en god ven eller en tredje, som du stoler på.
For når man går med svære tanker og handlinger, som begrænser en, så kan det være helt vildt rart at få sagt dem højt.
Og nogle gange kan det også bare være totalt lettende at sige højt. Både fordi du ikke skal gå med det alene, men også fordi det nogle gange sætter tingene i perspektiv.
Det kan blive bedre
Her til sidst får jeg bare lyst til at fortælle dig, at det kan blive bedre!
Der findes rigtig mange effektive behandlingsformer og dygtige behandlere derude. Så jeg håber sådan, at du finder en, som kan hjælpe dig.
Men start med at gå til din egen læge, for de kan helt sikkert hjælpe dig i den rigtige retning.
Jeg hepper mega meget på dig!
De varmeste hilsner fra Stephanie