Jeg føler mig egentlig ret lykkelig, men siden gymnasiet har jeg ikke orket at komme op og i skole. Jeg kan kun overskue ting, hvis min kæreste er ved mig.
Hej Mindhelpers
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal starte denne besked, men jeg tænker at det er godt for mig at få lettet mit hjerte, så her kommer det…
Jeg vil starte med at sige at jeg ikke føler mig deprimeret eller angst. Alligevel kan jeg ikke lade vær med at tænke at jeg måske er det.
Jeg har svært ved at stå op om morgenen og det er ikke bare en teenage ting… Det begynde midt i 2. G på gymnasiet, dengang tænkte jeg at jeg nok bare var skoletræt og tog mig derfor nogle pjækkedag, dette gjorde jeg også i 3. G, men jeg stod op hver dag og tullede rundt der hjemme. Nogle gange kørte jeg også afsted mod skolen, men vendte om inden jeg nåede der ud fordi jeg ikke følte at jeg kunne gå der ind. Det skal siges at jeg altid har været en social pige, med en stor omgangskreds, men det var som om at alt lige pludselig blev for meget.
Nu er jeg så flyttet hjemmefra og bor med min kæreste og læser på universitetet. Desværre oplever jeg alt for tit at jeg ikke har lyst til at komme ud at døren og mange dage vil jeg ikke engang komme ud af sengen.
Jeg har ikke lyst til at gå i bad og skal nærmest tvinge mig selv til det. Men lige så snart min kæreste er hjemme kan jeg mærke at jeg skifter karakter.
Jeg kan alt når han er der. Jeg står op, jeg spiser og jeg gør mig klar og glæder mig til at komme ud og være sammen med vores venner. Jeg kan bare ikke overskue nogle af de ting når jeg er selv.
I dag er en helt normal dag, jeg havde planlagt med mig selv at jeg vil op og træne, men klokken er 12:30 og jeg ligger stadig i sengen. Jeg stod op og spiste morgenmad med min kæreste og alt var fint, men ligeså snart jeg er alene er det som om jeg ikke kan være i nuet og drømmer mig til en dag hvor vi kan være en glad lille familie med hus og have…
jeg sidder tit og googler baby ting og jeg vil da også mene at jeg er lidt skruk. Jeg sidder også tit og kigger hvilke huse der er til salg der hvor vi har snakket om at flytte hen efter endt uddannelse og hvad de koster.
Det er meget frustrerende at jeg ikke kan holde mit hovede koldt og leve i nuet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.
Det skal siges at jeg egentlig føler mig meget lykkelig jeg har alt hvad jeg overhovedet kunne ønske mig- en dejlig lejlighed, en fantastisk kæreste, en bil, et godt job, drømmestudiet, en god familie og gode venner. . . Men alligevel er det som om der er noget inde i mig der trykker. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Jeg er rigtig glad for, at du har besluttet dig for at lette dit hjerte. For ja, du har ret. Det er nemlig rigtig godt at gøre. Og det er første skridt til at kunne få det bedre. Så det er vigtigt, at man får lettet sit hjerte.
Kom ud og lav noget på egen hånd
Det må ikke være særlig rart at mærke, at ting er så forandret for dig. Nemlig det her med, at du normalt er en meget social pige. Men at du nu kun oplever at glæde dig til at se venner, hvis du har din kæreste ved siden af. Det er selvfølgelig godt, at du oplever det, når din kæreste er der. Men det skulle jo gerne også komme, selvom du er alene.
Jeg tænker egentlig, at det er vigtigt, at du kan se frem til noget, selvom du bare er dig. Eller at du finder glæde i at lave ting, hvor din kæreste ikke behøver at være sammen med dig. Det kan være at ses med nogle veninder, eller begynde til en fritidsaktivitet, du godt kan lide. Se om du ikke kan komme i tanker om noget, du kan tage dig til. Det vil være godt for dig.
Hvad holder dig tilbage?
Du skriver i brevet, at du tit ikke har lyst til at komme ud af døren. Hvad er det for nogle tanker, der kommer, når du skal afsted? Hvad er det, der holder dig tilbage? Jeg synes, det er vigtigt, at du bliver skarp på det og lærer dine tanker at kende. På den måde bliver du mere bevidst om, hvad der kommer i vejen for dig, og hvad du så kan gøre for at forhindre det.
En anden god idé er simpelthen at lade tankerne fare. Og ja, nu skriver jeg simpelthen, som om det var noget af det nemmeste. Det er det ikke helt. Det kræver lidt øvelse. Jeg tænker nemlig på mindfulnessøvelser. Det er øvelser, hvor man holder fokus på kun én ting. Som regel er det åndedrættet, men det kan også være bestemte lyde eller ting i et rum. Men uanset hvor fokus ligger, er det meningen, at tankerne inde i hovedet får lov til bare at drive forbi, uden at vi tænker over dem. Lidt ligesom skyer på himlen. Det er svært i starten, men et virkelig godt værktøj.
Del det med din kæreste
Jeg kommer til at tænke på, hvor meget din kæreste ved om alt det her? Er det noget, du har delt med ham? For hvis ikke, synes jeg virkelig, du skal gøre det. Det er nok mit allervigtigste råd. Og når du deler ting med ham, bliver du også nødt til at være skarp på, hvad du oplever. Netop det kan også gøre det nemmere for dig at finde ud af, hvad der egentlig er svært lige nu.
Her kan du måske også fortælle ham, at tingene er nemmere, når han er i nærheden. Og så kan I snakke om, om du nemmere kunne komme i gang med ting, hvis han skrev en kort sms til dig eller noget andet, du tænker, der kunne virke.
Hvis det stadig virker svært at skulle formulere, hvad du oplever i en samtale, kan du måske skrive det ned? Det hjælper ofte, hvis vi skriver ting ned. Vi kan kun skrive en tanke ad gangen, så at skrive kan gøre tankerne mere overskuelige og strukturerede. Du kan eventuelt vise ham det her brev, du har skrevet til os.
Start dagen med noget godt
Når man er trist, kan alt føles uoverskueligt. Derfor er det en rigtig god idé, at man starter dagen med noget, der gør dig glad. Måske er det at se et par afsnit af din yndlingsserie, læse en bog eller noget helt tredje. På den måde har du startet med noget, der gerne skulle give dig en god følelse, og så bliver det nemmere at lave noget mindre sjovt efterfølgende.
Du kan også tage den skridtet videre og lægge en plan for hele dagen. Men! Dagen må ikke bliver proppet til randen med alle mulige ting. Det skal være en realistisk plan – og husk at den skal indeholde pauser og tid til at lave ting, du bliver glad ved.
Men selvfølgelig kan vi ikke komme uden om, at der bare er ting, vi skal gøre. Pligter, der bare skal overstås. Om det så er bad, rydde op eller få vandet blomster. Til gengæld kan du så bagefter belønne dig selv med noget, du godt kan lide. Og så er det, som om den sure pligt er lidt nemmere at komme igennem.
At glæde sig er dejligt
Det er rigtig dejligt at være i et forhold, hvor man rent faktisk glæder sig til fremtiden. For der er rigtig meget at glæde sig til. Og man må altså også gerne dyrke det lidt. Jeg spekulerer dog på, hvorfor det bliver svært for dig at være i nuet? Er der mon noget, du kommer i tanke om, når du er alene, der gør det svært?
Vi har flere råd til dig
Du kan læse flere råd til at slippe tristheden i vores artiklen: I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed. Og så tøv ikke med at gå til lægen med det, du oplever, hvis det bliver ved, selvom du har prøvet alle de her ting. For så er det nok noget, du skal reagere på.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Og at du har en idé om, hvad du skal gøre fra nu.
De bedste hilsner fra Mindhelper