Hey.
Jeg står i en uvant situation, som jeg aldrig har prøvet før. Min kæreste er rejst tim Asien med sine drengevenner på backpack tur i 3 mdr. Vi har været sammen i et år officielt. Han rejste d 3 februar så der gået næsten 3 uger. Jeg savner ham så ufatteligt meget. Jeg stoler på ham og har aldrig haft grund til ikke at gøre. Men min angst og nervøsitet ligger mere i, at jeg er så bange for at han mister et eller andet for mig. Vi har snakket om det og han siger han ikke vil miste mig. Jeg er dog lidt af en overtænker og extrem følsom, så jeg går stadig rundt og er bange. Han er ikke andet end sød og rigtig god til at huske at give mig bekræftelse og opmærksomhed. Han har altid prioriteret mig. Jeg vil bare have ham så lang tid som overhovedet muligt.
Føler dagene går langsomt, og jeg ikke ligefrem den der har mange venner og for tiden er jeg arbejdsløs, hvilket jeg arbejder på.
Nogle der har stået i samme situation? været hunderæd for at miste den person man ved man hører sammen med?..
Hilsen J

(20 år)
Hej J
Det lyder til, at du savner din kæreste rigtig meget. Og at det fylder meget hos dig lige nu. Det kan være mega hårdt, når ens kæreste er ude og rejse, og man savner ham. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Savn
Du skriver, at du savner din kæreste ufattelig meget. Og det kan jeg godt forstå, for det lyder til, at du er rigtig glad for ham. Derfor tænker jeg også, at det er naturligt, at du savner ham. For savn er et tegn på, at den anden person betyder noget for en.
Og jeg tror også, at der er rigtig mange unge, som kan nikke genkendende til, at det kan være svært, og at savnet kan fylde, når ens kæreste er ude at rejse. Der er i hvert fald flere unge, som har skrevet ind til os med problematikker, som minder meget om din. En af dem er en pige på 20 år, som beskriver, at hun savner sin kæreste forfærdelig meget og er ved at gå i spåner over det. Selvom jeres situationer ikke er helt ens, tænker jeg alligevel, at det måske kan være rart for dig at læse, at du ikke er alene, om at have det sådan.
Nervøsitet
Det lyder til, at bekymringerne om at din kæreste mister noget for dig, eller at du mister ham, fylder rigtig meget hos dig lige nu. Det kan være vildt hårdt, når usikkerheden titter frem og sætter gang i en masse tanker og bekymringer inde i en. For så kan det måske også være svært at tænke på andet. Og bekymringstanker har det ofte med at være lidt ligesom en snebold, som triller ned af en bakke og vokser sig større og større.
Du skriver også, at du ikke har et arbejde lige nu. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du oplever at nervøsiteten og bekymringerne fylder meget lige nu. For det at have masser af tid til at tænke og savne, kan godt være lidt af en grobund for negative tanker og bekymringer. Og det kan være hammer-drænede og påvirke ens humør rigtig meget, når bekymringerne fylder.
Distraher dig selv
Derfor kan det også være en rigtig god ide at distrahere sig selv, så nervøsiteten og bekymringerne ikke kommer til at tage overhånd. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om der er noget, som du godt kan lide at lave? Det kan være at bage, løbe en tur eller noget helt tredje? For jeg tænker at det kunne være en rigtig god ide, at du prøvede at bruge tiden på, at gøre noget godt for dig selv. Noget som du synes er fedt, og som giver dig noget positivt. Sådan så al din tid ikke kommer til at gå med at savne og tænke på din kæreste
I vores artikel om at bryde tunge tanker og følelser når de kører i ring, er der en liste med 25 ideer til, hvordan man kan aflede sig selv. Så måske er der også noget i den, som kan være en hjælp og inspiration for dig?
Bekræftelse
Du skriver også, at din kæreste er rigtig god og sød til at huske at give dig bekræftelse. Derfor tænker jeg også, at han gerne vil være sammen med dig, og at du betyder meget for ham. Så selvom det kan være hammersvært, når nervøsiteten og bekymringerne fylder, så tænker jeg, at det er vigtigt at huske på, at han også bruger tid og viser tegn på, at du også er vigtig for ham. Måske du kan gemme nogle af de beskeder, som han har sendt til dig, hvor han giver dig bekræftelse. Og så tage dem frem, når usikkerheden betyder at stikke sit hoved frem. For så kan det måske hjælpe med at give dig lidt ro i maven og få stoppet bekymringerne inden de kører helt af sporet?
Mindfulness
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender mindfulness? Mindfulness kan nemlig være hjælpsomt, når uro, nervøsitet og bekymringer fylder. For mindfulness kan hjælpe en med at slappe af og være mere tilstede i nuet. Derfor tænker jeg også, at mindfulness måske kunne være hjælpsomt for dig. Så hvis du har lyst, kan du tage et kig på vores online mindfulnessforløb, som består af 10-dagens intro til mindfulness. Du kan også tage et kig på vores artikel om mindfulness, hvor der står lidt mere om, hvad mindfulness er, og i den er der også nogle øvelser, som du kan prøve af.
Snak med nogen
Det kan være rigtig tungt at gå med en masse svære tanker og følelser alene. Derfor kan det også være rigtig rart at dele sine tanker og bekymringer med andre. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakke med nogen om, hvordan du går og har det. Det kan fx være en god ven eller veninde, dine forældre eller en helt tredje. For selvom de måske ikke direkte kan gøre noget ved det, så kan det stadig føles rigtig rart og lettende at få luftet sine tanker. Og langt de fleste både venner og forældre, vil rigtig gerne lytte og støtte en, når man fortæller, at man går og bøvler med nogle ting for tiden.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også virkelig anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse super søde og rare frivillige. De frivillige er vant til at snakke med unge om det, som fylder hos dem. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man går og bøvler med savn og usikkerhed. Det er helt gratis at komme i Headspace, og du kan også sagtens være anonym. Der findes Headspaces i de fleste større byer, og ellers kan du også fange dem på chat. Så dem kan du trygt tage fat i.
Det kan være hammerhårdt, når ens kæreste er ude, og rejse og man savner ham rigtig meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender masser af varme tanker din vej og håber, at du finder ro i at din kæreste er væk, så nervøsiteten og bekymringerne ikke bliver ved med at fylde så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper