Min fortid har gjort, at jeg har det svært. Jeg er blevet svigtet af mange. Nu føler jeg hele tiden at folk griner af mig. Og jeg er rigtigt usikker.
Hej Mindhelper
Min fortid har gjort at jeg har fået stress angst depression eller en form for psykose.
Jeg vil ikke selv have det sådan men det bare sådan det er og ikke noget jeg kan gøre for.
Jeg er blevet svigtet af min gamle venner og min x dame og siden jeg var en en hel lille dreng og mange andre ting men det en lang historie vil ikke ind på det ved ikke om det er min fortid der har gjort mig sådan men det er det nok.
Jeg gået totalt ned med angst stress depression eller en form for psykose
Jeg følger hele tiden mennekser skal grine af mig og er bange for at jeg snakker mærkeligt og ikke kan finde ud at snakke jeg er hele tiden bange og føler jeg er usikker og mærkeligt ingen kan lige mig har altid tænkt det bare noget jeg forestiller mig men synes virkig det er virkeligheden være gang jeg går ud hjemme fra synes jeg folk griner af mig og og jeg ikke kan finde ud at snakke derfor holder jeg mig for det meste hjemme fordi jeg ikke orker menenkser problemer og ondt i hovedet jeg kan ikke finde ud af at være sammen med andre mennesker føler mig træt af livet bange gider ikke være sammen med mennesker det har ikke altid været sådan den gang jeg var yngere kunne jeg godt finde ud af det men efter alt det der sket i Min fortid der sket rigtig meget har jeg bar ophold mig hjemme men for være dag bliver det bare være og være og jeg går mere ned og ned vil gøre alt for komme mig over det men kan ikke kan ikke klare det længere ved ikke hvad jeg skal gøre 😔

(Dreng, 19 år)
Kære dreng på 19 år
Det lyder godt nok ikke, som om du har haft det nemt i din fortid. Og det giver virkeligt god mening, at det er rigtigt svært for dig lige nu. Jeg er rigtigt glad for, at du søger hjælp ved at skrive herind. For det er første skridt på vej mod at få det bedre.
Der har været et par spørgsmål på det seneste, som minder rigtigt meget om dit spørgsmål. Dem kan du finde ved at klikke på de 4 links herunder:
Jeg har gjort nogle dumme ting, og nu snakker mine gamle venner ikke med mig
Jeg har mistet tilliden til mennesker på grund af ting i min fortid
Jeg vil ikke være sammen med mennesker, fordi jeg er bange for, det ender galt igen
Jeg prøver at holde mig ude af problemer, men folk nedgør mig hele tiden
Jeg tænker, at der måske er noget i de svar, som du kan bruge?
Det vigtigste
Det vigtigste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om det. Du kunne for eksempel vælge at snakke med dine forældre. Det er nemlig rigtigt vigtigt, at der er nogen, der ved, at du ikke har det godt. Ellers kan de nemlig ikke hjælpe dig. Og du har virkeligt brug for noget hjælp, så du kan komme videre og få det godt igen.
Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også prøve at tage fat i Headspace. De er nemlig rigtigt oplagte at tage fat i, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. I Headspace sidder der frivillige rådgivere klar til at snakke med dig om lige netop det, der er svært for dig.
Fordi du skriver, at du er træt af det hele, er det også rigtigt vigtigt for mig at gøre dig opmærksom på Livslinien. Dem skal du tage fat i, hvis de her tanker om at være træt af det hele kommer til at fylde for meget. De frivillige hos Livslinien har snakket med mange, der har oplevet at være rigtigt trætte af livet. Så dem kan du trygt tage fat i.
Du skal også huske, at du altid kan snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe dig, når det gør ondt indeni dig. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan finde hjælp henne.
Jeg håber, mit svar har givet dig lidt inspiration til, hvad du kan gøre. Og så krydser jeg fingre for, at du får noget hjælp, så du kan få det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper