Hej Brevkasse
Jeg er en pige på 20 år og er hjemmeboende hos mine forældre. Hjemme hos os er det min far der er misbruger, hvilket kan påvirke stemning, humøret og kan sommetider være energidrævende at være derhjemme. Heldigvis drikker han ikke særligt meget mere som han har gjord, hvilket er positivt. Men det at skulle sørger for både ens mor, far og søskende har det godt, tager virkeligt meget på ens eget energi. Men prøver fortiden at distancere mig, og give mere slip på kontrollen. Det har hjulpet lidt på det, men problemet med at distancere sig selv inde på værelset eller et andet sted, gør en mere asocial med sig selv fra omverden, hvilket er det jeg ikke har lyst til. Har længe tænk på at flytte hjemmefra (siden 17 årig) men tanken om at skulle stå på sine egne ben er lidt skræmmende, og det at ens far har skruet ned for alkoholen gør det endnu mere sværere at tage valget, da det giver en håb om at han en dag ville stoppe helt med alkoholen. Lige nu står jeg også uden et arbejde fordi presset fra derhjemme gør at jeg ikke har overskue til at arbejde. Hvad gør man i denne situation. Håber i kan hjælpe eller guide mig lidt på vej.
Fra den 20-årige pige

(20 år)
Kære 20-årige pige,
Det lyder til, at du står i et svært dilemma. For hvad gør man lige, når man egentlig gerne vil flytte hjemmefra, men samtidig føler det er skræmmende at skulle stå på egne ben.
Og når man så også er vokset op i et hjem, hvor ens far drikker, men han nu er begyndt at drikke mindre, så kan det gøre det endnu sværere at vide, hvilket valg man skal tage.
Jeg er virkelig glad for, at du har skrevet til os. For du skal ikke gå med det dilemma alene.
Du er ikke alene
Først og fremmest er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene.
Faktisk så lever over 109.000 børn og unge med forældre, der har et misbrug.
Og du er langt fra den eneste, der har skrevet til os, fordi en forælder drikker for meget.
Du kan for eksempel prøve at læse brevkassespørgsmålet fra en pige hvis far drikker for meget. Du kan også læse Sandras fortælling om hendes forhold til sin far, som er alkoholiker.
Du kan godt stå på egne ben
Uanset hvilket hjem man kommer fra, er det helt normalt at være nervøs for at flytte hjemmefra. Sådan har de fleste det faktisk.
For mange er det første gang i livet, at de skal stå for det meste selv, og det er en helt ny og stor, men også spændende opgave.
Så selvom du er nervøs, og tvivler på, om du er klar, så skal du vide, at det er helt okay og helt normalt, at du har det sådan.
Men ofte er det at flytte hjemmefra også lidt ‘learning by doing’. Altså, man skal prøve det, for at lære det. Ofte finder man ud af, at alt nok skal gå, og at man med tiden falder rigtig fint til ro i sin nye rolle som udeboende.
Har du et ansvar?
Når man har en forældre, der har et misbrug, så kan man godt have en tendens til at føle, at man hele tiden skal holde øje med deres misbrug.
Går det bedre, går det værre eller hvordan står det til.
Men det er vigtigt at huske, at det er et sindssygt hårdt job. Og faktisk så er det slet ikke dit ansvar som barn at sørge for, at det går godt eller dårligt.
Det er nemlig de voksnes ansvar at passe på både sig selv, men også deres børn.
Derfor kan det aldrig være dit ansvar at holde øje med din far.
I vores artikel: Når dine forældre drikker for meget, kan du læse mere om, hvordan man kan reagere, når man vokser op i et hjem med misbrug.
Den onde cirkel
Lige nu føler du, at du er presset derhjemme, og derfor har du svært ved at skulle arbejde. Og fordi du ikke har et arbejde, er det svært at flytte ud.
Det giver virkelig god mening.
For når man bor i et hjem med alkoholmisbrug, hvor stemningen går op og ned, så er det virkelig energikrævende.
Man kan gå med en følelse af, at man hele tiden skal gå på listefødder og have følehornene ude for at mærke, om stemningen ændrer sig.
Men det kan ende med at blive en ond cirkel, hvor man egentlig lidt bliver fanget i, aldrig at have energi til at gøre noget nyt.
Derfor handler det ofte om at bryde mønsteret og prøve at tage nogle skridt i en ny retning.
Taler du med nogen om det?
Og der er heldigvis flere ting du kan gøre.
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, om du taler med nogen, om alt det der sker derhjemme?
For når man vokser op i et hjem med misbrug, så er det virkelig vigtigt at få talt med nogen om det.
Derfor tænker jeg på, om der mon er nogle personer i dit liv, som du stoler på og kunne tale med det om?
For når vi siger ting højt, og ikke går med dem alene inde i os selv, så kommer de ofte også til at fylde mindre og på den måde tage mindre af vores energi.
Det er ikke så vigtigt, præcis hvem du taler med det om. Det vigtige er blot, at det er en du stoler på og er tryg ved. Det kunne for eksempel være en god ven, en god lærer, et familiemedlem eller en helt fjerde.
Alkolinjen ved rigtig meget
Et sted du kan søge hjælp og viden, er hos Alkolinjen. Alkolinjen er en landsdækkende rådgivningstjeneste både til personer der selv har et alkoholproblem, men også til pårørende.
De ved sindssygt meget om alkoholmisbrug, og så har de faktisk også en afdeling for unge.
Hos Alkolinjen Ung kan du få rådgivning gennem brevkasse, chat og telefon. Her kan du få hjælp af nogen, som ved rigtig meget om, hvordan det er at vokse op med misbrug.
Du kan få hjælp, uanset hvor du bor
I Danmark er der faktisk virkelig mange muligheder for at få rådgivning, hvis ens forældre drikker for meget.
Derfor vil jeg lige liste nogle forskellige steder op for dig herunder. For det er nemlig forskelligt, alt efter hvor du bor i Danmark.
Tuba er et rådgivningstilbud som du kan bruge, uanset hvor du bor i landet. De tilbyder både individuelle- og gruppeforløb til unge mellem 14 og 35 år.
Novavi UngRevers tilbyder rådgivning til unge under 25 år, hvis du bor på Sjælland har de fysiske afdelinger. Hvis du bor et andet sted i landet, kan man få rådgivning online.
Til slut tilbyder Ung Brus rådgivning til unge der bor i Midtjylland. Her skal du blot være under 24 år, og de tilbyder både fysisk og online rådgivning.
Alle tilbuddene har også en brevkasse og en chat- og SMS rådgivning. Så der er virkelig masser af hjælp at hente.
For det er virkelig vigtigt at få talt med nogen, når man bor i et hjem, hvor ens far drikker for meget.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og at du får talt med nogen. For det kan være svært at flytte hjemmefra, men endnu sværere når man kommer fra et hjem med alkoholmisbrug.
Jeg hepper på dig og sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper