Hej Mindhelper
jeg kan ikke mere, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har brug for hjælp. Jeg vil bare have det godt igen, jeg vil bare være glad, men alt er ligegyldigt, og jeg har ikke lyst til at være i live. Jeg føler ikke jeg for nok hjælp, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. jeg vil virkelig ikke mere.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at du går med nogle rigtig svære tanker og følelser for tiden. Det kan være super hårdt at føle, at alt er ligegyldigt og have selvmordstanker. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Det kan blive godt igen
Du skriver, at du gerne vil have det godt igen, men at du ligenu ikke har lyst til at leve. Det er hammerhårdt, at have det på den måde. Der kan være mange forskellige grunde til at man får selvmordstanker. Men det er altid et tegn på, at der er noget inden i, som er rigtig svært.
Sommetider hvis man er inde i en rigtig svær periode, kan det være svært at se sig ud af. Det kan føles som om, at det aldrig kan blive godt igen. Og så kan man komme til at tænker, at det ville være lettere, hvis man ikke var her længere. For på den måde, kunne man komme væk fra de svære følelser. Men selvom man har svært, så kan det blive bedre igen. Og det er muligt, at få glæden tilbage i livet.
Du er ikke alene
Der er mange unge der oplever at få selvmordstanker. Så du er bestemt ikke alene. Langt de fleste oplever heldigvis også, at de får det godt igen og får lysten til at leve tilbage. Du kan prøve at læse Claras historie, hvis du har lyst. Clara oplevede at have have det super svært og havde selvmordstanker fra hun var ganske ung. I dag har hun fået det meget bedre og har fået glæden tilbage i livet. Måske kan det give dig lidt håb til din egen situation, at læse om en, som kom ud på den anden side, af de svære følelser.
Tal med nogen om det
Du skriver, at du ikke føler at du får nok hjælp. Derfor tænker jeg, at det er super vigtigt, at du får fortalt nogen i dit liv, at det er sådan, du har det. Selvmordstanker er nemlig aldrig noget man skal gå med alene. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så hiv fat i en voksen i dit liv, og fortæl om, hvordan du har det. Det kan være dine forældre, en venindes mor eller en helt tredje, som du føler dig tryg ved. De voksne kan være med til at støtte og hjælpe dig. Hvis du synes det kan være svært at tale med en voksen, kan du læse den her artikel med råd om, hvordan man kan tale med forældre om svære ting. Selvom artiklen handler om forældre, kan rådene også sagtens bruges, hvis du hellere vil tale med en anden voksen.
Kender du Livslinien?
Du kan også tage fat i Livslinien. Hos Livslinien ved de en helt masse om, hvad det vil sige at have selvmordstanker og ikke have lyst til at leve længere. Og der sidder en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at tale med unge, der har selvmordstanker. Du kan både kontakte Livslinien på telefon og på chat. Og hellere en gang for meget, end en for lidt. For de vil altid rigtig gerne lytte på dig hos Livslinien.
Vejviseren
Du skriver i dit brev, at du ikke føler at du får nok hjælp. Jeg kan sagtens forstå, at det føles rigtig frustrerende. Det kan sommetider være ret svært at finde hoved og hale i, hvilken hjælp man kan få, når man har det svært. Derfor linker jeg lige Vejviseren til dig her. Vejviseren er en slags søgemaskine, som kan hjælpe dig med at finde de tilbud, der er i den kommune, som du bor i. Du kan tage et kig på den, måske er der noget der kunne være en hjælp for dig.
Tag en tur til lægen
Jeg tænker også, at det ville være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen. Lægen er nemlig også til for at hjælpe dig, hvis der er noget der gør ondt indeni. Og din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du kan få, til de svære tanker og følelser, som du går og tumler med. Hvis du syntes det kan virke lidt svært, det med at tage til lægen, kan du kigge på den her artikel, om alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært.
Jeg håber rigtig meget, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og at du får fortalt nogen i dit liv om, hvordan du går og har det. For det er helt normalt at vi mennesker i perioder i vores liv, får brug for andre mennesker hjælp. Jeg sender dig en masse gode tanker, og håber at du snart får glæden tilbage i dit liv.
De bedste hilsner fra en Mindhelper