Hej..
jeg er en pige på 16 år..
jeg har selvmordstanker, føler bare ikke jeg kan klare mere. Mit liv er lort, kan ikke finde ud af noget, jeg er ikke værd nok til at leve!!
Jeg græder hver dag.. og har altid ondt i maven..
jeg snakker med min lærer lidt om mine selvmordstanker, det er virkelig befriende og elsker at snakke med hende, hun er den eneste person som jeg stoler på… og hun er den eneste som gider at lytte til mig, rent faktisk bruge sin tid på, men den anden side føler jeg at jeg er opmærksomhedskrævende fordi jeg hele tiden skriver til hende at jeg er ked af det osv… men jeg er os ked af det hver dage… også tør jeg heller ikke at sige, at jeg hele tiden har lyst til at skære i mig selv, fordi det fortjener jeg! Alle hader mig, alting vil være så meget nemmere hvis jeg bare forsvandt for evigt. Alle vil blive så glade. Jeg har intet forhold til mine forældre, vi skændtes bare hele tiden, så de vil sikkert bare være glade for at slippe af med mig…
Jeg undskylder for mit lange forvirrende brev, håber I nogenlunde kunne forstå det, skulle bare lige hurtigt have tankerne ud af hovedet…..

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Det lyder til, at det er rigtig svært at være dig lige nu. Og at der er en masse svære tanker som fylder rigtig meget hos dig lige nu. Sådan skal man ikke gå og have det. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker.
Du er ikke alene om at opleve selvmordstanker
Det lyder til, at selvmordstankerne fylder rigtig meget hos dig. Når man har det sådan, så er det et tegn på at der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære.  Det kan være, at man måske føler sig helt trængt op i en krog og har svært ved lige at se sig ud af det hele. Og så kan det være, at selvmordstankerne popper op, og det måske kan føles som en vej ud. Men selvmord er ikke løsningen, for man kan godt få det bedre igen. Du er nemlig langt fra den eneste, som har oplevet at have selvmordstanker og heldigvis får langt de fleste med den rette hjælp det bedre igen. En af dem som også har kæmpet med selvmordstanker er Clara, som i dag har det godt. I vores interview med Clara kan du læse lidt mere om hendes historie.
Når man har det svært, kan det godt komme til at farve den måde, man tænker på
Når man har det rigtig svært, kan det godt komme til at farve den måde, som man tænker og opfatter ting på. Du kan tænke på det lidt ligesom et par briller, som forværrer alting. Og når man har brillerne på, kan det få alt til at virke helt umuligt og uoverskueligt. Og man kan måske komme til at føle sig helt alene og tænke, at alle hader en. Men ofte er det slet ikke sådan, det er. Og det er måske bare brillerne som forværrer det hele. Når jeg læser dit brev synes jeg, at det lyder til, at din lærer bekymrer sig om dig  og holder af dig, så derfor er jeg også næsten sikker på, at alle ikke hader dig, selvom det måske godt kan føles sådan, når man står midt i alle de svære følelser.
Bliv ved med at snakke med din lærer
Du skal også lige have lidt ros med på vejen. Det er nemlig hammergodt, at du snakker med din lærer om, hvordan du har det. Når man har det svært, er det rigtig vigtigt at man ikke går med det helt alene. Det er vi mennesker nemlig slet ikke lavet til. Derfor er det også rigtig sejt, at du har rakt ud og fået snakket med din lærer. Så bliv endelig ved med at snakke med din lærer om, hvordan du har det.
Det kan også være, at din lærer kan hjælpe dig med at få noget hjælp. Det vil de fleste lærere nemlig gerne, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting og gerne vil have hjælp til at få det bedre. Du kan læse lidt mere om, hvordan skolen og din lærer kan hjælpe dig i vores guide til at få hjælp på din skole
Det er normalt at skændes med sine forældre
Du skriver, at du skændes rigtig meget med dine forældre. Når man er teenager, er det helt normalt, at man har nogle sammenstød med ens forældre. Det tror jeg, at langt de fleste unge har oplevet på et eller andet tidspunkt. Når man bor sammen og går op og ned af hinanden, så er det helt uundgåeligt, at man sommetider bliver lidt uenige. Men det betyder ikke, at ens forældre ikke holder af en. Selvom man skændes, så holder langt de fleste forældre rigtig meget af deres børn og vil gerne have, at de har det godt. Derfor tænker jeg også, at dine forældre ville blive rigtig kede af det, hvis du ikke var her mere.
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at du prøvede at snakke med dine forældre om selvmordstankerne, og om hvordan du går og har det. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe, når man har det svært. Det kan også være, at dine forældre kan hjælpe dig med, at få noget hjælp, så du ikke skal gå og have det så skidt.
Hvis du synes, at det er lidt svært at få snakket med dine forældre, kan du skrive et brev eller vise dem det brevkassespørgsmål, som du har sendt til os. Heri beskriver du nemlig så fint, hvordan du har det. Så kan det være, at I kan få taget hul på snakken på den måde. Du kan også læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med sine forældre om svære ting i vores guide til det. Der står også en masse gode råd til, hvordan man kan gribe det an. Så måske der er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Tag fat i livslinien
Nogle af dem, som er rigtig gode at snakke med, når man kæmper med selvmordstanker, er livslinien. Hos livslinien sidder der nemlig en hel masse rigtig søde og rare frivillige klar til at lytte og hjælpe. De frivillige er vant til at snakke med unge som kæmper med selvmordstanker, og derfor ved de også godt, at det sommetider kan være lidt svært at snakke om. Så de de gør også altid deres allerbedste for, at det foregår på en måde som er rar for dig. Det er helt gratis at tage fat i livslinien, og du kan være helt anonym. Du kan ringe til dem og få en snak eller chatte  med dem. Og uanset hvordan du vælger at kontakte dem, så vil de altid gerne lytte og hjælpe. Så dem kan du trygt tage fat i, når selvmordstankerne popper frem.
Tag et smut til lægen
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god ide, at du tog et smut til lægen. Læger ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Og derfor er de også uddannede til at hjælpe, når man går bøvler med svære tanker og følelser. Lægen kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Så du ikke skal blive ved med at gå rundt med selvmordstanker. Du kan læse lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting i vores guide til netop det
LMS
Her til sidst, får du også lige lidt råd med i forhold til selvskade, fordi du skriver, at du har lyst til at skære i dig selv. Når man har lyst til at selvskade, er det ofte fordi der er nogle ting inde i en, som er rigtig svære. Det kan du læse lidt mere om i vores artikel om selvskade. Der står også lidt mere om, hvad selvskade er, og hvad man kan gøre, når man har lyst til at selvskade. Nogle af dem, som også er rigtig gode til at hjælpe, når man måske kæmper med selvskade er LMS.  De ved nemlig en hel masse om selvskade, og derfor vil de også altid gerne hjælpe og lytte. Det er helt gratis at tage fat i dem og du kan også sagtens være anonym.
Det er hammerhårdt, når man går og bøvler med selvmordstanker og synes, at tingene er rigtig svære. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som du kan bruge. Jeg sender dig en masse varme tanker og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det. Så du kan få noget hjælp, for man skal ikke gå og have det så skidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper