Hej Mindhelper
Jeg ved virkelig ikke hvad der er galt med mig. nogle dage har jeg det fint, men efter en måned har jeg det bare skidt, det er som om der er en trykken på mit bryst, og så efter en måned, har jeg det fint igen. og så bliver det bare ved og ved. jeg har prøvet at snakke med sundhedsplejersken og en fra trivsel på min skole, men min mor vil ikke have at jeg snakker med en psykolog fordi hun mener at jeg ikke har brug for det. jeg har hele tiden den fornemmelse i nakken, når der er en der kigger på en, og nogengange kommer jeg også til at se noget ud af øjenkrogen der slet ikke er der. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er blevet uvenner med den ven jeg plejer at snakke med om det.

(15 år)
Hej 15 årig
Det er ikke nogen særligt rare ting, du oplever i de perioder, hvor du har det skidt. Derfor kan jeg godt forstå, du kommer til at tænke over, hvad der mon er galt med dig. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker, for det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Når man har det skidt, kan kroppen godt opføre sig mærkeligt
Du skriver, at der er nogle dage, hvor du har det helt fint. Og så er der andre dage, hvor du har trykken for brystet og har en følelse af, at der er nogen, som kigger på dig. Det er nogle super ubehagelige fornemmelser at gå rundt med. Så det giver god mening, du har det skidt i de perioder, hvor du oplever de ting.
Selvom man har det godt i nogle perioder, så er det helt normalt, at man kan have det skidt i andre perioder. For der vil altid være perioder i livet, hvor tingene er svære. De oplever vi alle sammen. Og når man ramler ind i perioder, der er svære, så kan kroppen godt opføre sig mærkeligt. For det er nemlig sådan med vores krop og vores følelser, at de bliver påvirket af hinanden.
Hvis man for eksempel i en periode føler sig presset eller bange, så er det helt normalt, at man kan opleve at få trykken for brystet. Men det er vigtigt, at man lytter til det og snakker med nogle om det, hvis man har ubehagelige fornemmelser i kroppen. For nogle gange kan det godt være et tegn på, at der er noget galt, som man har brug for hjælp til. Derfor skal du også have kæmpe ros for, at du allerede har taget fat i nogle voksne omkring dig og fortalt dem om, hvordan du har det.
Kan du snakke med din ven?
Jeg forestiller mig, at det er super hårdt, at du er blevet uvenner med din ven oveni, at du har det skidt. For det er i forvejen hårdt og kan gøre en rigtigt ked af det, når man er uvenner med en god ven. Men det kan være dobbelt så hårdt, når man har det skidt i forvejen. For så mangler man endnu mere den ven, som man plejede at kunne snakke med. Derfor tænker jeg også på, om du mon har lyst til at prøve at blive gode venner med din ven?
Hvis du gerne vil det, så tænker jeg nemlig ikke, at det er umuligt. For mange gange kan man godt få løst den konflikt, som man blev uvenner over, hvis får den snakket igennem. Så du kan prøve at prikke din ven på skulderen og høre ad, om de kunne have lyst til at snakke med dig, hvis du godt kunne tænke dig, at I blev gode venner igen. Hvis du vil have nogle gode råd til samtalen, så kan du kigge i vores artikel om at løse konflikter med sine venner.
Snak med din mor igen
Det lyder som om, du egentligt gerne vil snakke med en psykolog om, hvordan du har det men, at din mor ikke er helt med på den idé. Er det rigtigt forstået? Det er super ærgerligt, at din mor ikke vil have, at du snakker med en psykolog. For det kan være en rigtigt god ting at gøre, hvis man ikke har det godt. En psykolog kan nemlig hjælpe en med at finde frem til, hvad det er, der driller en. Og hvad man selv kan gøre for at få det bedre. Derfor kan jeg sagtens forstå, hvis det er frustrerende for dig, at din mor ikke hører dit ønske om at komme til psykolog.
Når jeg læser dit brev, så virker det til, at din mor ikke helt forstår, hvor skidt du har det i de perioder, hvor du ikke har det godt. Derfor tænker jeg på, om du mon kan få sundhedsplejersken eller personen fra trivsel til at hjælpe dig med at snakke med din mor igen. Nogle gange kan det nemlig hjælpe at have en voksen med, der er på ens side, når ens forældre måske ikke helt hører en. Samtidigt så kan sundhedsplejersken eller personen fra trivsel hjælpe dig med at få fortalt det hele, hvis der er noget, du ikke får fortalt din mor.
De vil altid lytte hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen om, hvordan du har det. Hos Headspace sidder der nemlig nogle søde og dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig, hvis du er ung og har brug for nogen at snakke med. De frivillige hos Headspace er vant til at snakke med unge, som har det skidt af mange forskellige grunde. Så de skal nok gøre deres bedste for at hjælpe og lytte. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Tag en snak med din læge
Jeg tænker også, det kunne være en god idé for dig at snakke med din læge. Din læge er nemlig uddannet til både at hjælpe, når det er noget fysisk, som driller. Men også når det er noget psykisk, der er svært. Så din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvad det mon kan være, der driller dig i perioder. Og hvis ikke din læge lige ved det, så kan de hjælpe dig med at komme videre til nogen, som gør.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med din mor igen. Og at du kan få hjælp til at finde ud af, hvad der driller dig i de perioder, hvor du har det skidt. Og som også kan hjælpe dig med at få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper