Hej Mindhelper
Jeg er en pige der pt går i 9. Klasse og her det ret svært. Det har jeg haft meget af mit liv. Jeg har altid hadet mit selv. Både mit udsende og min personlighed.
Jeg føler mig virkelig som en dårlig person tit for noglegange dukkert der tanker op i mit hovedet som jeg slet ikke var klar over at jeg kunne tænke. Jeg overtænker virkelig alt. Hvis jeg f. Eks ser en dokumentar seriemorder så tænker jeg på om jeg måske er så ond. Er jeg måske en der kunne dræbe? Neej hvor får jeg det dårligt over det..
Jeg går også meget op i hvad folk tænker om mig. Især min familie.
Jeg tror engang at jeg kan huske at min mor sagde til mig at, jeg siger “jeg elsker dig” for meget til hende. Hun sagde det vist til mig for lidt langt tid og lægger også mærke til at jeg siger det hver dag og hun siger det ikke tilbage til mig særlig tit.
Jeg får det ret dårligt over det. Jeg bruger virkelig meget energi på at finde ud af om min mor faktisk kan lide mig og tanken om at hun ikke kan dræber mig for jeg elsker hende over alting på jorden.
Det samme med resten af min familie.
Men jeg føler ikke at kan snakke med min mor om det, selvom at jeg snakker med hende om mange ting.

(15 år)
Kære dig,
Det lyder til der er en del svære tanker, der fylder hos dig for tiden. Dem skal du ikke gå med alene, så jeg er glad for du har skrevet ind til os.
Når jeg læser dit spørgsmål, slår det mig, at du virker til at være meget hård ved dig selv. Du skriver blandt andet at du føler dig som en dårlig person. Her har jeg som det første brug for at skrive til dig, at du bestemt ikke slår mig som en dårlig person, tværtimod.
Jeg synes det oser ud af dit spørgsmål, at du har en masse tanker og kærlighed til de mennesker der er omkring dig. Du skriver jo blandt andet, at du elsker din familie rigtig meget, netop det er tegn på, at du ikke er en dårlig person.
Få den indre kritiker under kontrol
Vi mennesker har allesammen en indre stemme som kan guide os. Men nogle gange er den stemme vi hører, ikke en der hjælper os, men én der hakker ned på os og taler grimt. Den stemme kalder man den indre kritiker.
Når jeg læser dit spørgsmål, så virker det til, at din indre kritiker er på spil for tiden. Den måde vi taler til os selv på, har meget stor betydning for, hvordan vi rent faktisk opfatter os selv, og derfor er det vigtigt, at vi er opmærksomme på, om vores indre kritiker har fået lov at overtage vores tanker.
Én måde at få øje på sin indre kritiker og blive opmærksom på hvordan vi taler til os selv, er ved at spørge os selv, “ville jeg tale sådan til min bedste veninde?”.
At behandle os selv som en god ven er en god huskeregel til at huske at tale pænt til os selv, og dermed også styrke vores selvværd. I artiklen: Selvomsorg: Lær at behandle dig selv som en god ven, kan du læse endnu mere om, hvordan du kan styrke dit selvværd.
Tanker er tanker
Du skriver også, at du nogle gange kan få nogle tanker, som du slet ikke troede du kunne tænke. Det er vigtigt at huske på, at tanker er tanker. Tanker er ikke virkeligheden. Vi kan ikke tænke os til at få ting til at ske, så nogle gange skal vi også passe på med at give tankerne for meget magt.
Uanset hvor meget jeg tænker på, at jeg vil have langt lyst hår, så vågner jeg ikke op i morgen og har det.
I artiklen: Træd et skridt tilbage fra de tunge tanker – og få det lettere med dem, kan du læse mere om hvordan tanker fungerer, og få gode råd til hvordan du kan håndtere dem.
Tag en snak med din mor
Det giver rigtig god mening, at du bliver ked af det, når din mor beder dig om ikke at sige, at du elsker hende, så ofte som du gør. Du virker til at være et rigtigt omsorgsfuldt menneske, og så giver det jo rigtig god mening, at du har lyst til at fortælle folk, at du elsker dem.
Du skriver, at du har det dårligt over situationen med din mor. Derfor får jeg lyst til at foreslå, om du mon kunne prøve at tage en snak med din mor om alle dine tanker og følelser?
Jeg kan godt forstå at det kan være en rigtig svær snak at starte, men det kan være din mor ikke er klar over, at du går med de tanker og følelser som du gør?
Du kan starte med at aftale en specifik dag og tidspunkt I skal snakke, og så fx sige: “Tak fordi du ville tale med mig, mor. Jeg går for tiden med mange svære tanker og følelser, som jeg har brug for at tale med dig om.”.
Jeg ved, at det er lettere sagt end gjort, så du kan også prøve at læse vores artikel: Guide til at snakke med dine forældre om svære ting. I artiklen kan du finde flere gode råd, som kan gøre det nemmere for dig at tale med din mor.
Tal med dine venner
Det er altid godt at få talt højt om det, der fylder inde i én. Ellers kan det vokse sig stort, og til sidst ende med at påvirke en mere, end der er rart at være i.
Derfor tænker jeg på, om du har nogen omkring dig, som du kan dele dine tanker med, for eksempel en god ven. Nogle gange tror vi, at vi er helt alene i verden om at have de følelser og tanker vi har, men ofte viser det sig langt fra at være sandt.
Det kan være nogle af dine venner kan genkende dine følelser? I vores artikel: Guide: Sådan snakker du med dine ven om svære ting, kan du læse gode råd til hvordan du starter samtalen.
Headspace har altid en at tale med
Hvis du har brug for at tale med én, som ikke kender dig, så kan jeg anbefale Headspace.
Headspace er en organisation som tilbyder gratis og anonym rådgivning i hele landet til unge mellem 12-25 år. Headspace tager imod alle slags problemer, så man skal aldrig tøve med at kontakte dem.
Du kan finde en Headspace afdeling nær dig på Headspace.dk.
Jeg sender dig en masse varm og selvkærlig energi, og håber, at mit svar kan hjælpe dig godt på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper