Hej Mindhelper
Hey jeg er 14 år og jeg har det svært med at sove fordi jeg hidser mig selv op ved at sige at jeg ikke kan sove og jeg bliver ved med at tænke på at jeg skal i skole dagen efter og om jeg kan klarer hvis jeg ike for søvn. Jeg tænker også meget på om jeg er den eneste 13-15 årige der har svært ved at sove. Jeg er også bange for at spørge andre hvordan de har sovet jeg er ret sikker på at hvis jeg spørger har siger alle sikkert de har sovet godt.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Godt, at du skriver til os. Allerførst skal du vide, at du langt fra er den eneste 13-15 årige, der bokser med søvnproblemer. Det er desværre meget normalt. Vi lever i en verden, der er meget langt fra den, som vi fra naturens side er skabt til. En verden, hvor vi ustandseligt bombarderes med indtryk. En verden, hvor lys fra telefoner og computerskærme forstyrrer vores indre biologiske ur. Og en verden, hvor vi desværre ofte ikke får den bevægelse og den kost, som vores krop egentlig har behov for. Samlet gør alt det her, at der nemt går kludder i vores søvnrytme. Så nej, du er langt fra alene!
Heldigvis findes der masser, du kan gøre. Her får du en guide med 12 råd til dig, der har svært ved at falde i søvn. I guiden hører du blandt andet om, hvordan eftermiddagslure, energidrikke og en endeløs strøm af beskeder på mobilen kan gøre det svært at finde ro om aftenen. Plus du får en enkel vejrtrækningsteknik og en afspændingsøvelse, der forhåbentligt kan hjælpe dig.
Men du skal også lige have et bonustip, som tit har hjulpet mig, når tankerne kører rundt i hovedet, og jeg kan ikke falde i søvn. Tippet er super enkelt. Ved siden af min seng har jeg en bog liggende. Det er vigtigt, at den ikke er alt for spændende. På den anden side behøver den heller ikke at være dødkedelig. Kan jeg ikke falde i søvn eller vågner jeg om natten uden at kunne falde i søvn igen, så tænder jeg min sengelampe og læser et par sider. For mig gør det, at jeg får flyttet fokus væk fra ‘åh-nej-jeg-kan-ikke-falde-i-søvn’-tankerne og efter at have læst et stykke plejer trætheden at komme snigende. Men det er vigtigt, at du ikke læser på din mobil eller en anden skærm. Skærmene udsender nemlig et særligt lys, der kvikker os op.
Undgå også at tænde alt for meget lys på dit værelse.
Nogle gange kan søvnproblemer også skyldes, at vi har alt for mange tanker, der popper frem i hovedet, når vi rammer hovedpuden. De dukker ofte op fordi kroppen slapper af, og vi ikke har en masse ting og sager vi skal nå og ordne. Hjernen får altså lige pludselig en pause. Det er derfor meget naturligt, at den går i gang med at tænke og spekulere. Hvis du nogle gange oplever dette når du skal sove, har jeg et andet lille bonustip til dig. Vi har nemlig lavet en nødhjælpskasse hvis man er bekymret. I den finder du en teknik der er rigtig god, hvor man giver sig selv 15 minutters bekymringstid hver dag. Mit tip går derfor ud på, at du har en lille notesbog liggende ved siden af din seng. Hvis der så dukker en, to, tre eller flere bekymringer op imens du prøver at sove, så skriver du dem blot i notesbogen. Næste dag, fx når du kommer hjem fra skole, kan du så tage bogen frem og bruge 15 minutter på bekymringer, du har noteret ned. Jo mere du øver dig i dette, desto lettere bliver det at pakke bekymringerne væk om aftenen.
Jeg spekulerer også på, om du har snakket med dine forældre, om at du har svært ved at sove. Hvis ikke, så synes jeg, at du skal gøre det. Måske kan de få øje på ting, du gør, som kan forstyrre din søvnrytme. Under alle omstændigheder er det rart at have nogen at snakke med om det, for det kan virkelig være vildt frustrerende ikke at kunne falde i søvn.
Du skriver også, at du er bange for at spørge andre, hvordan de har sovet, fordi du er sikker på, at de har sovet bedre end dig. Jeg forstår godt, at du har det sådan. Og man kan nemt komme til at føle sig forkert, når man selv føler sig helt flad på grund af dårlig nattesøvn, mens folk omkring en virker friske og fulde af energi. Men igen: Du skal vide, at du langt fra er den eneste, der kæmper med søvnen. Det er et samfundsproblem, som tusindvis af danskere døjer med.
Lige en idé: Måske kan du foreslå din lærer i skolen, at I tager emnet søvn op i klassen. Det vil helt sikkert være relevant for mange af dine klassekammerater også. Jeg hørte forleden om en undersøgelse, der viste, at unge i Danmark i gennemsnit sover 1 time (!) mindre hver nat end unge i 80’erne. Det er ret vildt at tænke på. Du kan fx tippe din lærer om JustHuman’s undervisningsmateriale om søvn, der netop er målrettet unge og handler om gode søvnvaner.
Er det nemmest for dig, kan du eller dine forældre måske skrive en besked til din lærer og foreslå, at han eller hun sætter gode søvnvaner på skoleskemaet i en periode.
Jeg håber, at mit svar har givet dig inspiration til, hvad du kan gøre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper