Hej Mindhelper
Jeg begynder altid at græde når nogen kaster op, jeg kan ikke lide at høre på folk kaste op, jeg bliver meget urolig og mega ked af det så hvad kan jeg gøre ved det?🥺

(18 år)
Hej 18 årig
Det kan være rigtig ubehageligt at se eller høre andre kaste op.
Derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Opkast har en vigtig opgave
De fleste mennesker synes ikke, at opkast er særligt behageligt eller rart. Hverken når de selv oplever det, eller når de ser andre gøre det.
Men selvom opkast ikke er rart, så kan det være godt at huske på, at opkast er en vigtig menneskelig funktion, som er med til at passe på os.
Hvis vi fx spiser eller drikker noget, som vi ikke kan tåle, så er det at kaste op en rigtig god måde at få det ud af kroppen igen.
Så på den måde, er opkast faktisk med til at passe på os.
Det kan nogle gange være rart at huske på, især hvis man synes, at opkast er meget ubehageligt.
Du må gerne forlade en situation, når andre kaster op
Nu tænker du måske:
“Men hvad skal jeg gøre, hvis nogen kaster op?”.
Her er det vigtigt at huske på, at du aldrig er tvunget til at blive situationen, hvis noget får kvalme eller begynder at kaste op.
Det altid okay at gå væk eller trække sig, hvis andre begynder at brække sig.
Måske kan det være godt at fortælle dine venner, hvordan du har det med opkast. På den måde ved de på forhånd, at hvis de kaster op, og du går, så handler det ikke om, at du ikke vil hjælpe dem. Det er blot fordi, at du har det svært med opkast.
Snak med nogen om det
En anden god ting, som du kan gøre, for at få det bedre ift. opkast, er at tale med andre om, hvordan du har det.
Det kunne for eksempel være en god ven eller en i din familie. Det kan være rigtig rart at dele med andre, når der er ting, vi har det svært med.
Og det kan også være, at det med tiden bliver lettere for dig at håndtere opkast, når du bliver klogere på, hvad der er på spil.
De vil altid lytte hos headspace
Hvis du synes, det kunne være rart, at snakke med nogen som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace
Hos headspace møder du et hav af dygtige og søde rådgivere, som er vant til at snakke med unge, om alt mellem himmel og jord.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du bliver ked af det, når andre kaster op.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller snakke med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis, og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper