Hej brevkasse.
Jeg er en 18-årig pige, der har været i et forhold i lidt over et år med en fyr, jeg er rigtig glad for. Vi har det rigtig godt sammen, men jeg kæmper med en ting, som fylder mere og mere: Jeg har det enormt svært, når han er i byen, til fester eller sammen med sine venner – og det sker ingen gang tit.
Jeg har tænkt meget over, hvad det bunder i. Det handler ikke så meget om, at jeg er bange for, at han er sammen med andre – selvfølgelig er frygten der lidt. Men det handler mere om, hvordan jeg har det med, at han er fuld. Han opfører sig ikke grimt, men jeg synes det er rigtig ubehageligt, at han ikke er ”sig selv”, når han drikker. Det gør mig både ked af det og vred – selvom jeg godt ved, det ikke er fair, for han gør faktisk ikke noget galt, og han tager tit hensyn til mig.
Han er lige blevet student, hvilket er noget jeg længe har “frygtet”. Jeg synes det vildt svært, og jeg kan slet ikke håndtere at vi kommer til at ses mindre, han kommer til at være mere fuld, kommer sent hjem osv.
Jeg vil så gerne finde en måde, hvorpå vi begge kan komme godt igennem studenterugerne – for jeg ønsker jo ikke at ødelægge noget for ham. Jeg håber virkelig, I kan hjælpe.

(18 år)
Kære dig
Det kan være irriterende, hvis man har det fint med at ens kæreste går til fester og i byen, men synes det er ubehageligt, når han er fuld.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Jeg kan godt forstå, at det er svært altid at få en nervøs følelse, når din kæreste er fuld. Det må ikke være rart, altid at gå og tænke over, hvad der mon sker, når han er fuld og ‘ikke sig selv’.
For hvad skal du gøre med de følelser?
Jeg har desværre ikke en opskrift på det, men jeg vil rigtig gerne komme med nogle forslag til, hvad du kan overveje.
Snak med din kæreste om det
Mit bedste råd til dig er at snakke med din kæreste om det.
Hvis du ikke allerede har gjort det, så sæt noget tid af til at tage snakken med ham.
For når jeg læser dit brev, så lyder det som om, at det fylder rigtig meget for dig. Du har haft det ubehageligt over det før, og nu bliver han student.
Derfor er det også bedre at tage snakken nu, inden han bliver student og skal feste hele tiden, end midt i det hele.
Hvad skal du sige til ham?
Jeg forstår godt, hvis du synes, det er en svær snak at have med ham.
For hvad skal du sige? Og hvordan skal du lige gribe det an på en fin måde.
I vores artikel: Lær at håndtere konflikter, kommer vi med vores bedste råd til, hvordan man griber den svære snak an.
For selvom det ikke nødvendigvis føles som en konflikt, så kan det godt gå hen og blive det, hvis man ikke siger højt, hvad man tænker.
Hold det på egen banehalvdel
En af rådene i artiklen er fx at holde det på egen banehalvdel ved at sige ting som:
“Jeg ved godt, du ikke gør noget galt, og at du altid tager hensyn til mig. Men jeg får det altid lidt svært, når du drikker. Har du nogle ideer til, hvordan vi to kan finde en løsning på det?”
På den måde peger du ikke fingre af ham og giver ham skylden, men rækker en hånd ud og spørger, om I ikke kan finde en løsning sammen.
Som par er I jo et hold. Og hold arbejder altid sammen.
Mærk efter
Selvom du, som du selv skriver, godt ved, at det ikke er fair, for han gør ikke noget galt, så ændrer det lige nu ikke på, hvordan du har det.
Vi kan tit godt ‘tænke os til’, at noget måske ikke er fair, men ofte ændre det ikke på, at vi føler noget bestemt omkring det alligevel.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være rart for dig, at få mærket ned i, hvad det bunder i for dig.
Hvorfor bliver du vred og ked af det, når han er fuld og ikke er sammen med dig?
Du skriver, at det er fordi han ‘ikke er sig selv’, men hvad betyder det?
Hvad kan du gøre?
For når du kommer nærmere, hvad det egentlig betyder, så er det også lettere for dig at finde ud af, hvad du skal gøre.
For som du selv skriver er det måske hverken fair eller realistisk, at din kæreste ikke skal ud og drikke og feste i sin studentertid, eller i fremtiden for den sags skyld.
Så det er nok en ret god ide at finde ud af, hvordan du kan lære at håndtere det.
Det kan også være, at du finder ud af, at du faktisk ikke kan være kærester med en som drikker, fordi du bliver for utryg. Men så er det også noget, du bliver nødt til at snakke med din kæreste om, for vil han kunne være i det?
Du kan også prøve at læse vores artikel om jalousi. I den har vi mange gode råd og tips til andre ting, du kan prøve.
Del det med dem omkring dig
For at du kan blive klogere på, hvordan du har det, så kan det være rigtig godt at tale med andre om det.
For det er tit lettere at forstå ting, når vi siger dem højt. Og samtidig kan andre så også give os deres perspektiv på det.
Det kan være du har nogle gode veninder, som måske også kender din kæreste. Det kan være du kan tale med dem om det?
Måske kan de genkende dine følelser og har nogle gode råd og tips?
Jeg kan godt forstå, at det er svært, hvad du skal gøre, når du har det svært med, at din kæreste skal drikke til studentertiden. Derfor er det vigtigt at du får talt om det, både med ham, men også med andre.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper